Gå til innhold

Hoster så jeg brekker meg. :(

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hoster ekstremt mye, og det er ubehagelig å vondt, og jeg brekker meg de fleste gangene.

Så det jeg lurer på, er om noen har tips for å dempe hoste? Eller som har tips som gjør at jeg ikke hoster like mye? :gjeiper:

Videoannonse
Annonse
Gjest nemorosa
Skrevet

Jeg hadde det slik for et par år siden, hostet så jeg brekte meg og bristet ribbein..jeg prøvde alt mulig, men det som fungerte alleraller best og som varte lengst var faktisk Jägermeister :fnise: smaker pyton synes jeg, men en pitteliten sup hver gang det begynte å kile i halsen gjorde underverker :)

Skrevet

Fra den forje tråden så jeg jo at du har streptokokker.. Ene gangen jeg fikk dette i et annet land og nektet å gå til legen(vet det er dumt!) Testet jeg et kjærringråd som jeg spurte legen min om når jeg kom hjem. Du koker opp vann og har i et par t-skjeer salt. Rør rundt til dette løser seg opp og gurgle.

Det smaker helt pyton! Men det er et eller annet med saltet som dreper bakteriene i halsen. Dette med litt god gammeldags jødisk kyllingsuppe og en sitron jeg satt og suttet på hjalp faktisk! Jeg hostet heller ikke så mye da :)

Ellers er jo hostesaft en løsning da?

Skrevet

Vi har ikke sånt i hus da, ingen av oss som drikker det. :daane: Også veit jeg ikke om det hadde vært bra miks sammen med kvalmen. Men takk for tipset da! Da veit jeg det til neste gang. :)

Gjest nemorosa
Skrevet

Du kan også prøve ingefærte om dere har det :) det brenner godt i halsen og skal vel også hjelpe mot kvalme om jeg husker riktig!

Skrevet

Sånn har jeg hatt det selv noen ganger, det er forferdelig. En gang hostet jeg så kraftig at jeg fikk brist i et ribbein og måtte rett på legevakten.

Få en resept på Cosylan, det er det eneste som virkelig fungerer!

Skrevet

Største problemet er vel egentlig at det er søndag, og det er ingen søndagsåpne butikker i området. Det med salt og vann kan jeg jo prøve, men æsjj. Og jeg hoster alltid jævla mye når jeg har streptokokker fordi jeg har astmatisk bronkitt. :gjeiper:

Jødisk kyllingsuppe? Har uansett ikke hostesaft (men med hostesaft får jeg et annet problem siden jeg ikke klarer holde det nede. :gjeiper:), kyllingsuppe eller sitron. :(

Skrevet

Uff, men legekontoret mitt er 30 minutter unna med bil, jeg klarer ikke kjøre så langt. :gjeiper: Og legevakta her i kommunen lar meg ikke komme inn siden folkeregistrerte adressa mi er i en annen kommune (er borteboer på papiret). Så vet ikke hvordan jeg skal få tak i resept på Cosylan, jeg.

Ingefærte? Tror ikke vi har det her, men kan se. Evt kan jeg spørre svigermor om hun har noe. :)

Skrevet

Jeg var i Israel med eksen og besøkte familien hans, der lagde "bestemor" jødisk kyllingsuppe til meg... Det er litt kjent for å være vidunderkur mot alt :P Hvordan det fungerer skal jeg ikke si, men godt smakte det i alle fall.. Tror det er mye urter i det. Jeg lå rett ut så jeg så dessverre ikke hva hun gjorde.

Salt og vann smaker helt grusomt, men et par ganger når jeg har merket at det har ligget og ulmet i halsen og det absolutt ikke har passet med en ny streptokokkerrunde og antibiotika så har jeg dratt meg selv inn på kjøkkenet og gurgla det for harde livet :P Da har jeg faktisk holdt meg frisk..

I og med at du er kvalm så vet jeg ikke hvor lurt salt og vann er, men det er jo verdt et forsøk! Det holder ikke å gurgle en gang dessverre, du må nok gurgle hvertfall en deseliter(i flere omganger selvfølgelig).

Ingefær skal som over her fungere mot kvalme. En t-skje karve også tror jeg det var?

• Liker 1
Skrevet

Legevakta skal ta deg i mot selvom du har folkeregistrert adresse et annet sted ;) Jeg har kommet inn på legevakta der jeg har vært selvom adressen har vært en annen.

Du ringer og sier at du ikke har byttet adresse i folkeregistere av spesielle grunner, men at du er bosatt i den kommunen.

Skrevet

Hvor mye salt og vann skal jeg ta da?

Ingefær hadde vi bare i form av malt ingefær. Karve har vi ike.

Skrevet

Legevakta skal ta deg i mot selvom du har folkeregistrert adresse et annet sted ;) Jeg har kommet inn på legevakta der jeg har vært selvom adressen har vært en annen.

Du ringer og sier at du ikke har byttet adresse i folkeregistere av spesielle grunner, men at du er bosatt i den kommunen.

Gjort det flere ganger. Hadde til og med et akutt tilfelle hvor kjæresten bare kjørte meg kjapt opp i full panikk. Kom ikke inn da engang. De er jævla strenge her oppe, skjønner det ikke.

Skrevet

Gjort det flere ganger. Hadde til og med et akutt tilfelle hvor kjæresten bare kjørte meg kjapt opp i full panikk. Kom ikke inn da engang. De er jævla strenge her oppe, skjønner det ikke.

De kan faktisk ikke nekte å ta imot folk fra andre kommuner på legevakta. Det de derimot kan gjøre er å sende deg hjem igjen dersom de ikke mener at det er en sak som er kritisk nok for legevakta.

Hvis legevakta skulle sendt hjem folk som ikke bodde i kommunen dersom de skadet seg når de var på besøk der, hvordan tror du da f.eks at Geilo hadde klart å holde på alle turistene fra Oslo og Bærum?

Skrevet

Ikke veit jeg, men de er fortsatt veldig strenge her.

Skrevet

Jeg signerer Cosylan. Jeg har også hatt slik hoste flere ganger, det er helt grusomt. Fikk ikke sove uansett hvor trett jeg var, fordi med en gang jeg la meg ned så fikk jeg hostekule. To teskjeer Cosylan og hosten forsvinner på sekundet. Medisinen inneholder morfin (varseltrekant på) som delvis lammer noen av musklene slik at du får en pause fra hostingen. Anbefales virkelig!

Skrevet

Ja, får prøve legevakta igjen da. :) Håper de er litt mer behjelpelige nå enn da jeg kom inn med blindt, hovent øye.

Skrevet (endret)

Jeg synes virkelig du skal sende inn en skriftlig klage når det gjelder den legevakten. Er ikke helt sikker på hvor sånt skal sendes, fylkeslegen kanskje? Helsetilsynet?

Det høres helt sykt ut at de nekter å ta i mot deg, det der hadde jeg aldri i livet godtatt.

Synes du rett og slett ikke skal gi deg, ring legevakten gjentatte ganger og gjerne møte opp personlig og kreve å få hjelp.

Alternativet er jo å ta en hvit løgn og si at du har sendt inn skjema om adresseendring til folkeregisteret men at det kanskje ikke er kommet frem eller blitt registrert enda.

Endret av Mooria
Skrevet

Jepp, skal gjøre det. :)

Skrevet

Forresten, hva med å ringe legevakten i den kommunen der du er registrert og har adresse?

Selv om de ikke kan hjelpe deg fysisk så kan det jo hende de kan hjelpe deg med å komme til på legevakten der du bor, eller har en annen løsning?

Skrevet

Skal prøve på det! Har jeg ikke tenkt noe på, takk. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...