Gjest blackbird Skrevet 18. mars 2012 #1 Skrevet 18. mars 2012 når var det sist gud gjorde noe for deg? hva gjorde han isåfall?
Gjest Tekola Skrevet 18. mars 2012 #3 Skrevet 18. mars 2012 Da spør jeg deg tilbake, hvorfor definerer du "gud" såpass mye at de aller færreste vil kjenne seg igjen i det begrepet du bruker?
Gjest blackbird Skrevet 18. mars 2012 #4 Skrevet 18. mars 2012 Da spør jeg deg tilbake, hvorfor definerer du "gud" såpass mye at de aller færreste vil kjenne seg igjen i det begrepet du bruker? de fleste som tror på gud mener sannsynligvis også at han er en allmektig og kjærlig gud. personlig tror jeg at hvis gud finnes og han er kjærlig, så stiller jeg spørsmål ved om han er allmektig dvs at han gjerne vil hjelpe oss men at han har begrensede muligheter til å gjøre dette
Snop Skrevet 18. mars 2012 #5 Skrevet 18. mars 2012 Jeg skulle egentlig til sykehuset og operere ut en tvilling på halebeinet nå førstkommende tirsdag, en operasjon legen konkluderte rett før jul med at var helt uunngåelig (de opererer ikke hvis ikke, pga komplikasjoner) og han sendte en henvisning til operasjon. Noen dager etter legebesøket ba noen venner for meg, jeg våknet neste dag og finner den ikke lenger i tillegg til null smerter siden den dagen (jeg slet med å sitte og gå før dette) - og på fredag kunne jeg ringe sykehuset og avbestille hele operasjonen. Fantastisk følelse. Dere kaller det sikkert en helt sær tilfeldighet og det er helt greit, men siden du spurte, svarer jeg 11
Gjest Tekola Skrevet 18. mars 2012 #6 Skrevet 18. mars 2012 Aha. Så da er det den kristne guden du vil diskuter? Jeg tror at det finnes en gud og at han er allmektig. Dog tror jeg ikke på at han kan gripe inn i hvert enkelt menneskes liv. For meg har han mer å si for livet etter døden, i forhold til at han er kjærlig og allmektig i tillegg til nådig. For meg har selve bønnens kraft mer å si enn guds inngripen. Hvis man tror at man blir bedre av å bli bedt for eller be selv, skal man gjøre det. Og hvem vet, kanskje gir Gud et push i riktig retning, men i bunn og grunn er en selv ansvarlig for sitt eget liv, slik jeg ser det.
Gjest blackbird Skrevet 18. mars 2012 #7 Skrevet 18. mars 2012 Aha. Så da er det den kristne guden du vil diskuter? Jeg tror at det finnes en gud og at han er allmektig. Dog tror jeg ikke på at han kan gripe inn i hvert enkelt menneskes liv. For meg har han mer å si for livet etter døden, i forhold til at han er kjærlig og allmektig i tillegg til nådig. For meg har selve bønnens kraft mer å si enn guds inngripen. Hvis man tror at man blir bedre av å bli bedt for eller be selv, skal man gjøre det. Og hvem vet, kanskje gir Gud et push i riktig retning, men i bunn og grunn er en selv ansvarlig for sitt eget liv, slik jeg ser det. da er han ikke allmektig 3
Gjest Tekola Skrevet 18. mars 2012 #8 Skrevet 18. mars 2012 Det kommer an på hvordan man definerer det Da er han ikke allmektig sånn du ser det. Jeg skrev hva jeg tror, utifra mine definisjoner.
Mooria Skrevet 18. mars 2012 #9 Skrevet 18. mars 2012 Gud har ikke gjort noe for meg. Derimot har han skapt en god del problemer for meg opp gjennom årene, som jeg har måttet bruke masse krefter på å rydde opp i selv. Alt positivt i mitt liv er min egen fortjeneste og noe JEG har jobbet hardt for. Og de få gangene jeg selv har vært maktesløs og virkelig kunne trengt hjelp fra høyere makter, så har det i stedet gått skikkelig galt. 4
Gjest blackbird Skrevet 18. mars 2012 #10 Skrevet 18. mars 2012 Det kommer an på hvordan man definerer det Da er han ikke allmektig sånn du ser det. Jeg skrev hva jeg tror, utifra mine definisjoner. da har du noen spesielle definisjoner! 2
Snop Skrevet 18. mars 2012 #11 Skrevet 18. mars 2012 Gud har ikke gjort noe for meg. Derimot har han skapt en god del problemer for meg opp gjennom årene, som jeg har måttet bruke masse krefter på å rydde opp i selv. Alt positivt i mitt liv er min egen fortjeneste og noe JEG har jobbet hardt for. Og de få gangene jeg selv har vært maktesløs og virkelig kunne trengt hjelp fra høyere makter, så har det i stedet gått skikkelig galt. Det negative i livet ditt er Guds fortjeneste, mens alt det positive er din? Kan det ikke tenkes at det negative også er en konsekvens av egne og andres valg, i likhet med det positive? 6
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #12 Skrevet 18. mars 2012 Gud har ikke gjort noe for meg. Derimot har han skapt en god del problemer for meg opp gjennom årene, som jeg har måttet bruke masse krefter på å rydde opp i selv. Alt positivt i mitt liv er min egen fortjeneste og noe JEG har jobbet hardt for. Og de få gangene jeg selv har vært maktesløs og virkelig kunne trengt hjelp fra høyere makter, så har det i stedet gått skikkelig galt. Men tror du på Gud da? For om du ikke gjør det og ikke ber til han så syns jeg kanskje ikke det er så rart likevel. Bare min mening. 3
Gjest blackbird Skrevet 18. mars 2012 #13 Skrevet 18. mars 2012 tekola får forklare definisjonene sine for meg fordi jeg synes det virker selvmotsigende å si at noen kan være allmektig men samtidig mangle evne til å gjøre noe bestemt. Det blir som om jeg skulle sagt at jeg var allmektig men ikke kunne fly av meg selv.
Gjest Tekola Skrevet 18. mars 2012 #14 Skrevet 18. mars 2012 Jeg må absolutt ingenting. Du spurte hva vi tror på. Det er det fine med tro. Det er ingen sikker vitenskap. Dessuten tror jeg du bare er ute etter å krangle, og det gidder jeg ikke bruke energi på.
Gjest blackbird Skrevet 18. mars 2012 #15 Skrevet 18. mars 2012 Jeg må absolutt ingenting. Du spurte hva vi tror på. Det er det fine med tro. Det er ingen sikker vitenskap. Dessuten tror jeg du bare er ute etter å krangle, og det gidder jeg ikke bruke energi på. jeg sa ikke at du måtte. slik du svarer så kan du ikke forvente å bli tatt seriøst. jeg spurte ikke hva dere trodde på, jeg spurte hva gud har gjort for deg og isåfall hva.
Gjest Madelene1 Skrevet 18. mars 2012 #16 Skrevet 18. mars 2012 når var det sist gud gjorde noe for deg? hva gjorde han isåfall? Gav meg fri vilje. En kropp som fungerer så bra at jeg kan bære fram et barn. Jeg kan snakke. Jeg kan gå. Jeg kan stå. Jeg kan tenke. Jeg kan føle. Jeg kan bli sint. Jeg kan bli glad. Jeg kan spise. Jeg kan ta vare på mitt barn. Osvosv. 8
Gjest Madelene1 Skrevet 18. mars 2012 #17 Skrevet 18. mars 2012 Gud har ikke gjort noe for meg. Derimot har han skapt en god del problemer for meg opp gjennom årene, som jeg har måttet bruke masse krefter på å rydde opp i selv. Alt positivt i mitt liv er min egen fortjeneste og noe JEG har jobbet hardt for. Og de få gangene jeg selv har vært maktesløs og virkelig kunne trengt hjelp fra høyere makter, så har det i stedet gått skikkelig galt. Gud gav mennesket fri vilje 4
Gjest blackbird Skrevet 18. mars 2012 #18 Skrevet 18. mars 2012 Gav meg fri vilje. En kropp som fungerer så bra at jeg kan bære fram et barn. Jeg kan snakke. Jeg kan gå. Jeg kan stå. Jeg kan tenke. Jeg kan føle. Jeg kan bli sint. Jeg kan bli glad. Jeg kan spise. Jeg kan ta vare på mitt barn. Osvosv. hva med dem som ikke har fått dette? og bortsett fra de tingene du nevner er det noe annet han har gjort for deg? 1
Gjest Tekola Skrevet 18. mars 2012 #19 Skrevet 18. mars 2012 Blackbird, hvor er det du vil med denne tråden, egentlig?
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #20 Skrevet 18. mars 2012 Jeg prøvde å få barn en stund og ba til Gud hver gang om at det skulle gå denne gangen. Nå er jeg endelig gravid og har sjekket rundt på nettet når unnfangelsen fant sted, når de forskjellige tingene skjer (når baby kan høre, sparte osv) og alle de datoene som kommer opp er på merkedager for meg og samboeren min. Så jeg tror det er en grunn til at det tok så lang tid som det tok. Blant annet ble babyen unnfanget på vår 6 års dag sammen. Kall det gjerne tilfeldigheter men jeg tror det skjedde av en grunn. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå