Gå til innhold

Nyutdannet - Langvarig sykdom. Hvordan skal jeg overleve økonomisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

23 år gammel 

180 000 i studielån

Ingen jobb, men har klart å fullføre en bachelorutdanning.

Men vil nå ikke kunne stå i jobb pga helsemessige årsaker.

Har spart opp 100 000 siden jeg var 12 år,

og alltid levd svært sparsommelig.

Vil jeg kunne få noen form for støtte fra NAV?

Eller vil jeg måtte bruke alle sparepengene mine?

Og etter at de er brukt opp - then what?

AAP?

Midlertidig ufør?

Ungufør?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det første du må gjøre er å gå til fastlegen og få bekreftet at du har en sykdom, skade eller lyte som gir rett til støtte fra NAV. Fastlegen vil veilede deg videre. Ikke bruk opp dine oppsparte midler før du søker hjelp; de får du aldri igjen. Selv om du tror du ikke vil kunne jobbe, kan dette endre seg, eller at NAV mener at du kan jobbe allerede i dag.

Mitt råd: Bestill time hos fastlegen og legg fram problemstillingen.

Endret av paluksea
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du faktisk er syk, så fatter jeg ikke hvorfor du engang spør om dette.

Da ville du vel allerede ha vært hos en lege som har fastslått at du er syk og ikke i stand til å jobbe, og fått dokumentasjon på dette.

Skrevet

Hvis du faktisk er syk, så fatter jeg ikke hvorfor du engang spør om dette.

Da ville du vel allerede ha vært hos en lege som har fastslått at du er syk og ikke i stand til å jobbe, og fått dokumentasjon på dette.

Ts vil ha svar, ikke opplysning om at du ikke forstår hvorfor ts spør om dette. Deretter føles det som om du ikke har lest tråden, siden du sier du det jeg allerede har gitt råd til ts om. Det kan jo være at dette er første gang ts tør å ta opp sine problemer, og da er det vel ikke fruktbart å være så kritisk. Kanskje ts aldri mer tør stille spørsmål her, eller ikke går til legen engang.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

sosialen må hjelpe om du ikke har annet. Men de vil ha kontoutskrifter, lønnsslipper og alle faste utlegg.

Måten de hjelper på at de går gjennom og seg hva du har fått inn og hva som har gått ut på en mnd. DE GIR IKKE UT PENGER PÅ FORSKUDD, HER FÅR DU ETTERBATALT NÅR DE HAR REGNET UT SUMMENE I MÅNEDEN!

Vet ikke hva satsen på en singel voksen er i dag men vil tippe på rundt 5000,- Det er da det beløpet de mener du skal sitte igjen med ETTER faste utgifter er batalt (husleie, strøm, telefon...)

De ser også på hva du har utlegg på, kanskje du får beskjed om å bytte bilen til en billigere, eller bytte til en billigere leilighet før de hjelper deg. Alle muligheter skal liksom vere prøvt.

De kan si du må kutte internet og telefonutgifter, eller parabol, feks. (Altså de mener ikke man skal vere uten noe av det, men at man skal klare seg med de billigste pakkene)

De ser også på sparepenger og om du har hatt store utbetalinger tidligere mnd. Da burde du ha spart på dem til dårligere tider, de hjelper deg ikke om de mener du har "sløst bort" disse pengene.

Si du i januar har hatt en inntekt på 30.000, men i februar bare 10.000.

Du har faste utlegg på 11.000 i mnd.

Da er du på pluss 19.000 i januar, men 1.000 på minus i februar. Siden de mener man skal ha 5.000 å leve for, betyr det da at du var 14.000 pluss i jan og 6.000 på minus i februar.

Det blir da regnet som om du har 8.000 til overs, ergo får du da ingen hjelp for februar fordi du burde ha tenkt så langt og spart til dårligere tider.

Så om du virkelig har levd sparsommelig, så ville jeg gått til sosialkontoret med papirene og ihvertfall først og fremst fått hjelp for de mnd som er gått. MEget godt mulig de mener du skal bruke av sparepengene, men det er da virkelig verdt et forsøk :)

Så må du få fart på dette med sykdom/lege. En blir ikke satt på uføretrygd lett, så her hjelper det ikke å la vere å gå til legen! De ser på sykdomshistorikken også, så finn deg en god lege om du ikke har det, og bruk ham/henne for det det er verdt! Det er en laaaang prosess, men eneste veien å gå.

Skrevet

Jeg trodde at dersom man fikk en sykdom (varig sykdom ?) ble studielånet slettet. Uansett kan det fryses dersom man har en sykdom man tenker man blir frisk av. Renter påløper heller ikke i den perioden.

AnonymBruker
Skrevet

Du søker om AAP. De har behandlingstid. I mellomtiden så får du sosialstønad, men kun etter at du har brukt opp alle sparepengene dine. Dersom AAP blir innvilget så vil du få etterbetalt. Dette motregnes først det du ev. har fått i sosialstønad.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her 

Jeg har levd på 6500 i måneden i 3 år, med 5000 i faste utgifter per måned.

Ikke spør hvordan det har gått rundt, men det har det.

Det virker for meg nesten som at enkelte tror at mange arbeidsplasser har flere stillinger for mennesker som er helt eller delvis uføre. 

Hvem i alle dager vil ansette noen som av og til ikke kan møte på jobb, selv i små stillinger? :( 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har fått diagnose eller vært til utredning ennå: Tegn uføreforsikring.

Skrevet

Gå til NAV og søk om Arbeidsavklaringspenger (AAP). Du kan få hjelp til å finne ut hvordan du med din helsetilstand kan klare å stå i jobb og hva slags jobb, prosenter osv. som passer deg best. Kanskje kan du klare å jobbe noen prosenter i en type jobb, og få AAP på resten? Ellers er det sosialen som er svaret for umiddelbare utgifter. Hvis du får en legeattest kan du også søke om å få omgjort deler av lånet fra Lånekassen.

Lykke til med den videre prosessen. Selv om du er syk nå vil jeg hvertfall råde deg til å tenke på hvordan du kan bruke de ressursene du faktisk har slik at du ikke begynner å kjempe for en uførepensjon i en alder av 23. Ser altfor mange som blir stående i fast i NAV-systemet i mange år og blir utrolig mye dårligere av det enn de hadde vært om de hadde prøvd å jobbe "med" systemet enn mot det.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har nedsatt arbeidsevne med minst 50% kan du søke AAP. Da må du ha en erklæring fra lege om at du er så syk, og så må du søke hos NAV.

Du får etterbetalt fra søknadstidspunktet, men du kan regne med at det går noen uker før du får penger. Men hvis du har oppsparte midler kan du jo bruke av disse i mellomtiden, og sette de etterbetalte pengene inn på sparekonto når du får dem.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har fått diagnose eller vært til utredning ennå: Tegn uføreforsikring.

Dette er et godt tips. Skyndt deg å gå dette gjort!!

I første omgang vil du få AAP, deretter blir det vel gjerne varig ufør, og da har du krav på UngUfør som gir deg litt mer penger.

Men kan jeg spørre hvordan syk du er? Er det mulighet for å ta en omskolering for eksempel?

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Har vært til utredning siden jeg var 18 og har nå vært til utredning hos DPS siden november

Vil jeg fortsatt kunne få uføreforsikring?

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Har vært til utredning siden jeg var 18 og har nå vært til utredning hos DPS siden november

Vil jeg fortsatt kunne få uføreforsikring?

Kanskje. Men den vil uansett ikke gjelde for de problemene som du har vært til lege for. Feks, dersom du nå er syk pga ryggproblemer, og tegner uføreforsikring, vil du ikke få utbetalt noe om du bli ufør pga ryggen. Dersom du derimot skulle bli ufør pga noe annet, feks depresjon (forutsetter at du ikke har vært deprimert før), ville du fått utbetalt forsikringen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...