Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hatt noen klare mål på hva jeg vil bli, men sykepleier har jeg fundert på i mange år. Skjøv det fra meg da jeg fikk barn bl.a fordi jeg ikke ville jobbe turnus.

Så er tiden kommet for å søke høyere utdanning, og jeg har søkt noe innefor økonomi. Men så har jeg en tvil om det er feil for meg..

Tenker at om jeg velger sykepleien, så ordner vel ting seg etterhvert.

F.eks om jeg virkelig hater turnus arbeid, så kan jeg videreutdanne meg til helsesøster, de jobber vel dag? (noe jeg har litt lyst til, ikke pga jobb tider altså!).

Men det jeg tenker å satse på er nattvakter. Er det mulig å få fast nattvaktstilling? Hvor man bare er nattvakt? Jeg er nemlig skikkelig nattdyr og liker helst å være våken om natten. Så det ville jo gått greit i forhold til barn tenker jeg, da er jeg jo tilstede på ettermiddagene! Vanskelig å få disse stillingene? Er de ettertraktet, eller forhatte? Regner med flest aller helst vil jobbe dag..

Men så er det dette med helligdager. De fleste går greit, men så er julaften ekstremt spesiell for meg! Men det går vel greit om man har nattvakt denne dagen? Må kanskje regne med å jobbe noen julafter uansett? Hvordan takler deres barn at mamma/pappa er borte på jobb denne dagen? Og deres partnere? Er vel noe man blir vant til etterhvert?

Huff, er så vanskelig å velge! Er så redd for å velge feil.. Pr.dags dato tror jeg kanskje turnusarbeid er den største hindringen for meg, men så kan jeg jo ikke droppe et eventuelt drømmeyrke bare pga jobbtidene.

åååh, er så usikker på valget...

Ble mange spørsmål her, men jeg er svært takknemmelig for alle svar!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er overskudd av helsesøstre og vanskelig å få jobb som dette. Det er ingen problem å få fast nattevaktstilling, bare vær klar over at det er stor forskjell på å like å rangle hjemme hele natten, og det å være våken og i arbeid på denne tiden. Alle må jobbe helg når de er i turnus, og det innebærer også høytider. Du er ikke den eneste som syns at julen er spesiell, og må regne med å jobbe her innimellom. Barn tilpasser seg alt, på min jobb må man jobbe julaften kveld hvert 7.-8. år, så det er jo ikkr akkurat ofte.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Å jobbe turnus er slitsomt for kroppen, iallefall min kropp. Jobbet til å begynne med bare nattevakter, dette var suverent med små barn. 50% stilling utgjorde to-tre netter pr uke, og tilsvarte lønnsmessig 75% stilling. Jeg jobbet deretter i turnus med dag/aften-vakter, der hadde vi faste nattevakter.

De siste 15 årene har jeg bare hatt stillinger på dagtid. Nå har jeg hver 6. arbeidshelg, ellers dagarbeid. For meg er det det beste. Turnus gir meg søvnproblemer og følelse av utslitthet.....

Men av og til ser jeg med misunnelse på de som har hatt formiddagen fri, med cafebesøk og en trimtur i marka før jobb kl 15.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker turnusarbeid! Jeg hadde ikke likt bare dagvakter, så vi er forskjellige.

Vi jobber hver tredje helg også de som bare er nattevakter.

Med en partner som har vanlige arbeidstider så er det ikke så vanskelig å jobber turnus og ha barn. Uten så blir det en kabal.

Det er ikke alltid så gøy å jobbe på helligdager som jul/nyttårsaften/17 mai, men det er godt betalt og det er ikke så ille på "vanlige" helligdager.

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes jo jobber der du ikke trenger å jobbe turnus også.

Barna har vel en far? Så om du må jobbe noen kvelder så gjør vel ikke det noe? Jeg ville ikke latt det at du må jobbe noen kvelder og helger stoppe deg i å få drømmejobben!

AnonymBruker
Skrevet

Det er overskudd av helsesøstre og vanskelig å få jobb som dette. Det er ingen problem å få fast nattevaktstilling, bare vær klar over at det er stor forskjell på å like å rangle hjemme hele natten, og det å være våken og i arbeid på denne tiden. Alle må jobbe helg når de er i turnus, og det innebærer også høytider. Du er ikke den eneste som syns at julen er spesiell, og må regne med å jobbe her innimellom. Barn tilpasser seg alt, på min jobb må man jobbe julaften kveld hvert 7.-8. år, så det er jo ikkr akkurat ofte.

Hei er veldig enig med det du sier her om at det er stor forskjel på å rangle hjemme og være i arbeid på natten.

Har selv jobbet kun nattevakter i endel år (dog ikke som sykepleier). Opplevde flere som sa de var SKIKKELIGE nattmennesker- dessverre kun til kl. 3 om natten viste det seg...( og vakten var ferdig 7) Flere av disse gav seg med nattevakter etter en stund rett og slett fordi det var tyngre å JOBBE om natten enn det de hadde regnet med.

Selvfølgelig er det forskjell på folk og mange klarer det helt fint. Men mange sliter med å omstille seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...