@Maja Skrevet 17. mars 2012 #1 Skrevet 17. mars 2012 Eg jogger ein del på asfalt, er i ferd med å trene meg opp igjen etter nokre månadar heilt utan trening. Kjenner etter trening, særlig etter dei lengste øktene, at det er litt vondt/ ubehagelig på framsida av leggene. Er redd dette kan vere begynnelse på beinhinnebetennelse. Skal prøve å endre treningen litt - jogge på sti/grus, løpe inne, drive alternativ trening etc. Men finnes det noko måte å forebygge eller redusere sjansen for at ein ev. betennelse blir værre når ein først skal løpe? Har allerede blandt dei beste skoene ein finn på vanlig sportsbutikk til min fottype, så lite å hente der.Me tenker f.eks. taping, bandasjer etc. Er blitt litt for glad i løpinga til at eg får til å kutte heilt nett no...
Moscato Skrevet 17. mars 2012 #2 Skrevet 17. mars 2012 Pass på kva sko du går med til vanleg òg. God demping, og dei skal henge fast på foten (slippers er no-no). Tredemøllespringing synest i alle fall ikkje eg er godt nok, og inne i hall er heller ikkje bra. Eg fekk beinhinnebetennelse i tretten-fjortenårsalderen, og dreit i det altfor lenge (smerter merkar eg ikkje når eg spelar fotballkamp, for å seie det slik). Resultatet? Som sekstenåring hadde eg store problem med å gå vanleg i ein lang periode. Både beinhinner, hælar og kneledd var blitt heilt jævlege, og eg måtte kutte ut all trening som innebar støyt temmeleg lenge (pluss medisinsk behandling). Sjølv no, 5 år seinare, skal det frykteleg lite til før ting blussar opp att. Eg er langt frå like aktiv som eg var, og treninga er annleis, men i periodar er det likevel hemmande. Eg hadde lite nytte av taping og støttebandasjar, bortsett frå at det kunne hjelpe knea litt.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #3 Skrevet 17. mars 2012 Det hjelper lite med bandasje og div teiping. Det eneste du burde gjøre er å gå med ordentlig gode sko til vanlig, ikke løpe på hardt underlag. Smøre på tigerbalsam. Jeg droppa det så lenge at jeg til slutt ikke klarte å gå lenger, så satt en stund i rullestol inntil det ble bedre.
@Maja Skrevet 17. mars 2012 Forfatter #4 Skrevet 17. mars 2012 Pass på kva sko du går med til vanleg òg. God demping, og dei skal henge fast på foten (slippers er no-no). Tredemøllespringing synest i alle fall ikkje eg er godt nok, og inne i hall er heller ikkje bra. Eg fekk beinhinnebetennelse i tretten-fjortenårsalderen, og dreit i det altfor lenge (smerter merkar eg ikkje når eg spelar fotballkamp, for å seie det slik). Resultatet? Som sekstenåring hadde eg store problem med å gå vanleg i ein lang periode. Både beinhinner, hælar og kneledd var blitt heilt jævlege, og eg måtte kutte ut all trening som innebar støyt temmeleg lenge (pluss medisinsk behandling). Sjølv no, 5 år seinare, skal det frykteleg lite til før ting blussar opp att. Eg er langt frå like aktiv som eg var, og treninga er annleis, men i periodar er det likevel hemmande. Eg hadde lite nytte av taping og støttebandasjar, bortsett frå at det kunne hjelpe knea litt. Knea blir allereda tapa, pga kneskade fro over 10 år tilbake. Så veit dessverre korleis det er å ha vondt bare av å gå. Enno meir grunn til å passe seg sikkert... Men takk for svar! Skal tenke litt bedre på fottøyet til daglig vertfall, og kanskje revudere tredemølla...
Moscato Skrevet 17. mars 2012 #5 Skrevet 17. mars 2012 Eg fekk forresten tips om å bruke silikonsålar under hælen i skoa både på trening og elles, men følte ikkje at det var vits i. Det fekk meg berre til å føle at skoa ikkje sat skikkeleg. Dermed fekk eg dels det same problemet som når skoa faktisk ikkje sat skikkeleg på foten (mtp korleis eg brukte muskulaturen i beina). Men det kan hende du kan ha nytte av det (det har hjulpe for den eine bror min).
noisy Skrevet 18. mars 2012 #6 Skrevet 18. mars 2012 Det vanskelige med beinhinnebetennelse er at det ikke finnes en "fasit" på hvordan det bør behandles/forebygges -- man må bare finne ut hva som funker for seg selv. Det som funker for meg er å unngå løping på asfalt, løpe mest mulig i oppoverbakke (mye stigning på tredemølla dersom jeg løper inne), laaang oppvarming før jeg begynner løpinga, litt lett massering av leggmuskulaturen før og etter økta, og sist men ikke minst, sko med god demping (dette er alfa og omega). Prøver også å styrke muskulaturen i legg og ankler ved å stå på en fot på balansebrett, ta tåhev osv. Har dessuten fått anbefalt å bruke varmesalve el.l. før løping, bruk av kompresjonsstrømper/støttestrømper under, og å kjøle ned med is etter, men dette har jeg ikke prøvd ennå. Dersom man har veldig vondt kan en bruke betennelsesdempende gel (dette virker mest lindrende).
pokal Skrevet 18. mars 2012 #7 Skrevet 18. mars 2012 Prøv å kjøl ned beina etter at du har vært ute å løpt ( eks. i bøtte med kaldt vann) har hørt av flere at dette faktisk skal hjelpe.. lykke til
OPIgirl Skrevet 18. mars 2012 #8 Skrevet 18. mars 2012 Er det ikke bedre å ha en ispose på betennelsestedet, i stedet for å stikke hele foten i en bøtte med kaldt vann? Synes det høres fælt ut jeg.
Honeydew Skrevet 18. mars 2012 #9 Skrevet 18. mars 2012 Beinhinnebetennelse er noe herk. Er ca 6 år siden jeg fikk det, og den blusser fortsatt opp til tider. Min erfaring er at man bare er nødt til å kutte ut/kraftig ned på all belastning på benet/bena når det begynner å kjennes. Altså gå så lite som mulig, IKKE jogg/hopp osv, prøv å bevege deg så mye som mulig på mykere underlag når du først må gå. Bruk gode sko. Ta tiden til hjelp!
Gjest SnowLeopard Skrevet 18. mars 2012 #10 Skrevet 18. mars 2012 For meg har følgende funket: - GODE sko!!!! - Bruk av kompressjonssokker. - Varme godt opp. - Tøye fremside legg, massere med tigerbalsam (øke sirkulasjonen). - Balanseøvelser i samråd med fysio. - Regulere joggeteknikk. Lander du feil øker sjansen for feilbelastning. Iflg. min fysio skal man lande på fremfoten, ikke hælen.
Ina91 Skrevet 18. mars 2012 #11 Skrevet 18. mars 2012 jeg har slitt med dette. Og trente da alternativt en god stund, som sykkel, svømming, styrke. Ha gode sko, godt underlag og ikke overbelast. :-) Nå plages jeg ikke noe med det, men jeg velger som oftest sykkel istede for tredemølle til oppvarming når jeg trener styrke. Har og hørt flere som har gode resultater med kompresjonsstrømper. Tøy, massere, tren alternativt og tren deg rolig opp! :-) 1
Supraspinatus Skrevet 18. mars 2012 #12 Skrevet 18. mars 2012 Jeg har også hatt beinhinnebetennelse. Og den fikk jeg til tross for at jeg hadde "gode" sko med mye demping osv. Hele opplegget med demping er nok bare et triks for å selge mer sko. Det er ingen studier som kan bevise at gode sko forebygger skader. Snarere tvert i mot. I India var det en forsker som så på sammenhengen mellom skader og skotøy. Der sammenlignet han de fattige som gikk uten eller med dårlige sko med de rikere som hadde "gode" sko. Forekomsten av skader var vesentlig høyere hos de med "gode" sko. Demping gjør at du slurver med teknikken, dersom du løper uten demping gjør det rett og slett vondt å løpe feil. Det samme gjelder for skog/sti-løping. Der blir man tvunget til å løpe med bedre teknikk for å ikke tråkke feil. Derfor er det bedre for beina. Løping i oppoverbakker tvinger deg også til å løpe riktig. Et lite triks som også hjelper deg å løpe mer teknisk riktig er å ha konstant fart på beina på 180 steg i minuttet. Les her: http://www.nomeatathlete.com/180-steps-per-minute/
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #13 Skrevet 18. mars 2012 Sliter med beinhinnebet selv om dagen! ene leggen ''bare'' . det er alternativ trening som gjelder!! Tøying!- og tåhev! og sko som er gode!! har faktisk hjulpet meg det siste dagene! og gjort at jeg har slutta med smertestill! og føler meg ganske bra:) . men fortsetter og ta rolig ei stund til :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå