Gå til innhold

hvordan rengjøre ildfaste former

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snart påske og hyttetid :-)

Koselig nok. Men der har vi ikke oppvaskmaskin. Og jeg vet at der venter 2-3 ildfaste former som jeg vurderer å kaste. Får ikke gjort dem ordentlig rene. Prøvde å skure dem med Jif og grov svamp i vinter, men fikk bare bort litt.

Det er ikke noe problem for oss å spise maten vi lager i disse. Føler at de er "rene" nok. Men det ser så udelikat ut med gamle, brune, brente flekker som aldri går bort. Hjemme er det ikke noe problem. Oppvaskmaskinen vasker perfekt :-)

Kanskje det finnes gode "kjerringråd" for gjenstridige ildfaste former? Uten oppvaskmaskin... vel og merke.

Anyone?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta med oppvaskmaskinpulver og bland det ut i vann i formene. La det stå en stund og vask over.

• Liker 3
Skrevet

Varmt vann, zalo og stålull...det gjør susen for meg..

Skrevet

Mhm oppvasktablett eller pulver:)

• Liker 1
Gjest Spinell
Skrevet

Støtter oppvaskmaskinpulvertipset.

Jeg har kjøpt inn en pakke av det billigste oppvaskmaskinpulveret (First Price) til dette formålet. Doserer rikelig og heller på varmt vann. Lar middelet virke en stund før jeg vasker formene på tradisjonelt vis.

• Liker 1
Skrevet

Prøv eddik og bakepulver, kanskje det klarer å løsne litt, la det stå, tilsett litt varmt vann. Har hjulpet meg noen ganger med lignende problem.

Skrevet

Takk for raske svar :-)

Oppvaskmaskinmiddel har jeg aldri tenkt på! (ingen oppvaskmaskin = ingen oppvaskmaskinmiddel :fnise: ) Men det skal prøves ut nå!

Bakepulver og eddik er også nytt. Blandingsforhold?

Jeg trodde jo at Jif fikset det meste. Men etter en halv dag med skuring og skrubbing, var det ikke mye bedring. Zalo er også prøvd.

Ellers prøver jeg jo å bruke bakepapir i formene så ofte som mulig.

Skrevet

Jamie oliver hadde også et godt tips på tv her om dagen, og det var å smøre formen med olivenolje og så dekke formen med mel slik at ting ikke brant seg fast:) ganske kjekt til en del bakverk, men ikke gratenger og slikt kanskje:)

Skrevet

Bakepulver og eddik er også nytt. Blandingsforhold?

Blandingsforhold er ikke såå viktig, bare ta en god dæsj av begge deler og litt vann så hele formen blir dekt. Er det en veldig stor form, 1 dl med eddik, resten varmt vann og 1 ss bakepulver f.eks. Er ikke så viktig, bare å ta litt. Ikke til alt det fungerer, men har noen ganger gjort det, så du får teste.

Skrevet

Bare å ta med pulver. Trenger ikke engang varmt vann; Dryss i pulver pulver og hell på vann slikt at formene breddfylle og la stå noen timer. Det hender jeg gjær dette med en tekopp eller lign. der fargen har satt seg bom fast også. Svært effektivt. Obs, aldri på telflonoverflater eller ting som ikke tåler maskinvask.

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg skal prøve med oppvaskmaskinpulver :) Men har også vært vellykket å la stå en god stund med zalo og salmiakk.

AnonymBruker
Skrevet

Oppvaskmaskinpulver pleier å funke! Men hvis ikke ville jeg prøvd Mr. muscle ovnsrens (eller hva det nå er den heter) Kjempeeffektiv!! Men kommer jo litt an på hva formene er laget av, sikkert ikke alt som tåler den sprayen?..

Skrevet

Jeg atøtter også forslaget om oppvaskmaskinpulver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...