Gå til innhold

Kattepensjonat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leter etter pensjonat for mine to puser til jeg skal på ferie. Men overalt hvor jeg leter så er det samme sak: Mange små bur på rekke der kattene sitter innestengt separat, bortsett fra litt utetid alene hver dag (da blir det jo ikke lange tida på hver).

Ser at argumentet for bur er smittefare. Men det kreves jo vaksinasjonsbevis/helseattest før innlevering, så det skjønner jeg ikke?

Et annet argument er stress. Vel, mine ville tvert imot blitt stressa av å være i et bur mesteparten av døgnet.

Da jeg bodde utenlands fantes det mange pensjonater der kattene bodde i store fine fellesrom (enerom-alternativ for katter som var spesielt sære og sky). I tillegg fantes det åpne bur o.l. der pus kunne gjemme seg litt bort ved behov. Altså frivillig. Jeg synes det er en mye bedre og dyrevennlig løsning, skjønner ikke hvorfor det ikke finnes her..

Hva mener dere andre kattekjære om dette?

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det burde være "enerom" for de kattene som kommer alene og "dobbeltrom" for de som kommer i par. Men jeg mener at disse burene burde være så store at katten kunne være inne og ute. Et slags bur med tak og vegger, men med en liten luftegård.

• Liker 3
Skrevet

Det finnes jo kattepensjonater som tilbyr mye bra, men da er det jo veldig nyttig å vite hvilket geografisk område du trenger pass til katten din i? De minste og beste finner du som regel ikke på internett...

Skrevet

Jeg synes det burde være "enerom" for de kattene som kommer alene og "dobbeltrom" for de som kommer i par. Men jeg mener at disse burene burde være så store at katten kunne være inne og ute. Et slags bur med tak og vegger, men med en liten luftegård.

De finnes jo de! Men f.eks. Standals i Nittedal er dyrt og dårlig på katt.
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes jo kattepensjonater som tilbyr mye bra, men da er det jo veldig nyttig å vite hvilket geografisk område du trenger pass til katten din i? De minste og beste finner du som regel ikke på internett...

Østlandet.

Ja det finnes de som tilbyr mye bra, men så langt har jeg ikke funnet noen som har den ordningen jeg nevnte fra utlandet. Rart det er så annerledes her i Norge? Kan ikke tro at ingen ville benytte seg av det hvis muligheten fantes?

Skrevet

Det som er her jeg bor har egne små rom med utgang til luftegård. Har ikke prøvd det, men det ser fint ut der. Har litt sperrer for å sende han på kennel ennå.....

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke regler som sier at det skal være sånn? Burde ikke vært det da. Dyrebeskyttelsen her jeg bor har et stort fellesrom til alle kattene, med bur for de som har behov for det.

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke regler som sier at det skal være sånn? Burde ikke vært det da. Dyrebeskyttelsen her jeg bor har et stort fellesrom til alle kattene, med bur for de som har behov for det.

Har ikke hørt om sånne regler, men det finnes jo steder som har burene åpne til visse tider på døgnet - det skulle jo isåfall ikke vært mulig? :klo:

Jeg synes ihvertfall det er snodig at det ikke finnes (eller ikke er lov?). Der hadde kattene nærmest like mye feriefølelse som eierne :rodmer: - min var yr av glede når vi kom dit, og ville nesten ikke hjem igjen, som et fornøyd barn i barnehagen :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Bor du i nærheten av eller i Oslo så ville jeg brukt kattepasser som kommer hjem til dere. Da er kattene i sitt trygge miljø og får beholde sine rutiner. I Oslo er det endel: Sentrumpass, Kattevakten og Passpus. I Bærum har du Kajato, og på Romerike Mypetshop. Det var de jeg kom på.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bor du i nærheten av eller i Oslo så ville jeg brukt kattepasser som kommer hjem til dere. Da er kattene i sitt trygge miljø og får beholde sine rutiner. I Oslo er det endel: Sentrumpass, Kattevakten og Passpus. I Bærum har du Kajato, og på Romerike Mypetshop. Det var de jeg kom på.

Takk :)

Har tenkt på det også, og det vil jeg nok vurdere for kortere perioder.

Men da jeg så etter pensjonat begynte jeg å fundere på denne forskjellen, jeg synes det er så rart! Og ble altså nysgjerrig på hva dere synes. Det må jo være en grunn til at sånne ordninger ikke finnes her. Vil ingen ha det?

Skrevet

Om du bor sånn til at du kommer deg til Fredrikstad så er det et veldig fint pensjonat på Gressvik. Stort bur, tre-fire ganger så stort som andre steder jeg har sett, og det er klatretrær inne i burene. Alle burene har sin egen liten uteplass også og katten går ut og inn igjennom en katteluke.

Skrevet

vet om et kattepensjonat i Lillehammer... bergesvevegen... de har ingen nettside men tlf nr ligger ute på nett :)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Per og Pia i Østfold har vi vært kjempefornøyde med. Der hadde de fleste burene egen utegård også. Alle kattene fikk god tid i utegårdene og alle kattene fikk romstere fritt i katterommet hver dag. Katten min var vant med å gå i sele så hun fikk lufteturer ute også. Da kom det noen ungjenter hver dag og luftet henne ute i skogen med selen på.

Skrevet

På Skoger Dyrehotell har de kattene sammen og de får gå ut så mye de vil. Var på utplassering der da det fortsatt het Skoger Dyrepensjonat, og virket som om kattene trivdes da hvertfall :)

AnonymBruker
Skrevet

På Skoger Dyrehotell har de kattene sammen og de får gå ut så mye de vil. Var på utplassering der da det fortsatt het Skoger Dyrepensjonat, og virket som om kattene trivdes da hvertfall :)

Aha, så det finnes altså :)

Takk for tips!

Gjest chiki
Skrevet

Vet ikke om jeg tørr å ha kattene mine på kattepensjonat, ville isåfall vært veeeldig kresen. SLik du skrev virket jo veldig bra!

Husker for noen år siden da familien min hadde 2 katter på pensjonat, vi fikk bare med oss 1 hjem igjen:(

Skrevet

Vet ikke om jeg tørr å ha kattene mine på kattepensjonat, ville isåfall vært veeeldig kresen. SLik du skrev virket jo veldig bra!

Husker for noen år siden da familien min hadde 2 katter på pensjonat, vi fikk bare med oss 1 hjem igjen:(

Hva skjedde med den andre?

Skrevet (endret)

nja, nå har jeg personlig hatt ekstremt dårlig erfaring med akkurat dette stedet og jeg vet om 7 andre som har hatt dårlig erfaring derfra. rommene de har kattene i er små og har vært overfylt av katter hver gang jeg har vært der, i tillegg så må du levere og hente katten i en egen liten brakke utenfor selve pensjonatet og katten risikerer å sitte lenge i buret før henting.

å se hvordan katten din reagerer på omgivelsene når du leverer er det ikke lov til men det var helt greit å besøke stedet uten katt... forstå det den som kan.

min og de 7 andre jeg nevnte kom hjem med varierende grad av slosskader, alt fra klor og bittsår til avrevet øre på den ene (at på til utstillingskatt) og ingen av de er dominante katter generelt sett. det var i tillegg tydelig at matinntaket hadde vært dårlig.

på hund hører jeg mye bra om de men katt vil jeg aldri levere der, da bruker jeg heller vivelstad i lier som drives av to veterinærer. store fine bur, god foring og oppfølging og ingen hundekennel med lyder og lukter som kan stresse de. de har også hatt større rom med luftegård men mulig dette er bygget om i det siste.

Endret av minienthe
Skrevet

Ja, Vivelstad tenkte jeg ikke på i det hele tatt :)

Har som sagt bare vært på utplassering på Skoger, så har ikke noen erfaring derfra med egen katt. Visste bare at de har store bur :)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Fra min Østlandsperiode (med pus i hus) har jeg en varm anbefaling å gi; Kittys kattepensjonat i Kråkstad.

For 8 år siden var det ikke felles lufteområde der, men ingen av de andre stedene jeg har vært (og det er opptil flere av de hittil nevnte) fikk min stolte, ravnsvarte hankatt den samme omsorg som hos henne :)

Forutsatt at standarden fermdeles er den samme så gir jeg innehaveren og pensjonatet de varmeste anbefalinger :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...