Gjest Linaria Skrevet 17. mars 2012 #1 Skrevet 17. mars 2012 Jeg er veldig interessert i språk og grammatikk, og er veldig interessert i å lære bort. Jeg går på vgs nå, men tenker mye på hva jeg ønsker å bli. Jeg liker å lære bort og ønsker aller helst å bli norsklærer på voksenkurs for innvandrere. Jeg elsker å lære bort norsk språk og kultur. Det jeg lurer på er hva slags utdanning jeg bør ta. Bør jeg ta lærerutdanning først og bygge på med noe?
Store My Skrevet 17. mars 2012 #2 Skrevet 17. mars 2012 (endret) For å bli norsklærer for voksne er jeg ganske sikker på at du må studere på universitetet. Kan hende jeg tar feil og at du kan studere på høgskolen, men jeg er helt sikker på at du kan bli norsklærer for voksne gjennom studier på universitet. Da kan du enten ta en femårig lærerutdanning, med nordisk/norsk som hovedfag eller ta en bachelor eller master i nordisk/norsk og deretter bygge på med PPU (praktisk pedagogisk utdanning). Endret 17. mars 2012 av Store My 1
Store My Skrevet 17. mars 2012 #3 Skrevet 17. mars 2012 PS. Når du tar lærerutdanning på universitet kan du i teorien undervise fra 5.klasse på barneskolen og oppover, (de fleste jobber på videregående, noen på ungdomsskolen og noen i høyrere utdanning) mens når man studerer på høgskolen kan man bare undervise opp til maks 10.ende klasse.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #4 Skrevet 17. mars 2012 Norsk som andrespråk/fremmedspråk er en stor fordel, et must vil jeg si. Å lære norsk til noen som er helt fersk i språket er noe helt annet enn å undervise i norsk for nordmenn. Man får et helt annet fokus på blant annet lyder/uttale og setningsoppbygging.
Gjest Linaria Skrevet 17. mars 2012 #5 Skrevet 17. mars 2012 Hva med denne her? http://www.uio.no/studier/program/nordisk/littnorand/ Jeg vet ikke veldig mye om hvordan ting på universitetet fungerer. Tar meg nok en tur til rådgiver på skolen min snart. Jeg er også veldig interessert i nordisk språk og kultur generelt. Synes denne retningen virker veldig interessant.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #6 Skrevet 17. mars 2012 PS. Når du tar lærerutdanning på universitet kan du i teorien undervise fra 5.klasse på barneskolen og oppover, (de fleste jobber på videregående, noen på ungdomsskolen og noen i høyrere utdanning) mens når man studerer på høgskolen kan man bare undervise opp til maks 10.ende klasse. Nei. Dette kommer selvfølgelig an på høgskolen, og utdanningen.
Store My Skrevet 17. mars 2012 #7 Skrevet 17. mars 2012 (endret) Nei. Dette kommer selvfølgelig an på høgskolen, og utdanningen. Ja, jeg beklager. Jeg uttrykte meg litt klønete og mangelfullt. Tenkte på allmennlærerutdanningen på høgskolen. Jeg kan uansett ikke så mye om lærerutdanning ved høgskole, men vet at man kan drive voksenopplæring med universitetsutdanning. Så jeg kan bare uttale meg om lærerutdanning ved universitetet. Endret 17. mars 2012 av Store My
Mamma1 Skrevet 18. mars 2012 #8 Skrevet 18. mars 2012 Om man tar fag, så er det det samme om man gjør det på høyskole eller universitet.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #9 Skrevet 18. mars 2012 Jeg kan anbefale studiet i Bergen: http://www.uib.no/studieprogram/%C3%85RHF-NORAN Du bør likevel kombinere det med andre fag, og PPU slik at du får nok kompetanse. Samfunnsfag kan være aktuelt, og også engelsk.
Porcelain Skrevet 18. mars 2012 #10 Skrevet 18. mars 2012 Du må ta norsk for andrespråklige. Det tilbyr de flere steder.
Mamma1 Skrevet 19. mars 2012 #11 Skrevet 19. mars 2012 Nei, man må ikke det. Det er en fordel ja, men absolutt ikke noe krav.
Okapi Skrevet 19. mars 2012 #12 Skrevet 19. mars 2012 Jeg har jobbet med sånt, og jeg har en bachelor i engelsk. Læreren som fikk meg inn i jobben er utdannet agronom, og en annen kollega av meg hadde den gamle lærerutdannelsen, uten noe spesialisering innenfor opplæring av fremmedspråklige. Men for all del, det skader jo på ingen måte å ha spisskompetansen.
Mamma1 Skrevet 19. mars 2012 #13 Skrevet 19. mars 2012 Jeg har undervist fremmedspråklige i nesten tre år, har norsk grunnfag og ped.
Porcelain Skrevet 20. mars 2012 #14 Skrevet 20. mars 2012 Når man først har tatt en annen utdanning kan man fint bruke den så lenge den er noe relevant, ja. Har ei venninne som har samme utdanning som meg, + 30 sp norsk for andrespråklige, og hun sier hun er veldig glad hun tok de studiepoenga. Jeg hadde ikke følt meg komfortabel med å undervise uten utdanning..
Bernardette Skrevet 21. mars 2012 #15 Skrevet 21. mars 2012 TS: http://www.uio.no/studier/program/norskandre-aarsenhet/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå