Gå til innhold

Er det noen vernepleiere/vernepleierstudenter her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg tenker på å søke på vernepleie. Er det mye praksis i studiet? Er det mye lesefag?

Hvordan er lønna og jobbmarkedet?

Håper på svar!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går andre året på vernepleier :)

Det er 6 uker praksis første året. 9 uker 2. året. 3 og 13 uker siste året. Hvert fall på min skole.

Spørs hva du mener med lesing. Men er veldig mange bøker som står på pensum. Er ikke bare tre- fire som jeg har hørt noen har i andre studier. Vi snakker mer 14 for hvert halvår. Men du kan låne masse og kjøpe billig fra andre. Og selv om det står i pensum trenger du egentlig ikke alt. Samme med alle sidene du det står du skal lese, du trenger ikke det får å stå eller få brukbar karakter.

Ellers er det ganske mange studiedager på dette studie. Ofte man har emner hvor man bare har forelesninger på mandag og tirsdag. Gruppearbeid en dag og resten sitte hjemme og lese. Eller bare ta seg fri :popcorn:

Lønna varierer litt. Men gjennomsnittlig er den vel på 400 000. Jobbmarkedet er som de fleste andre helsearbeidere. Man får lett jobb :)

Du kan jobbe stort sett over alt innen helse, fengsel, barnehage, boliger, sykehjem, skoler, rusomsorg, psykiatri osv. Ikke så mange som får jobb på sykehus men utenom det er det vel så og si overalt.

Håper du ble noe klokere! :D Lykke til videre.

Skrevet

jeg syntes det er veldig morsomt at vernepleierutdanningen som er tiltenkt jobb med utviklingshemmede, men hos veldig mange av studentene forsvinner bofelleskap, dagsentertjenesten ol bort i et virvar av alt det andre som vernepleieren nå kan gå inn i.

Ellers henger jeg meg på det hun skriver over.

Pensum er opp til deg selv hva du velger å skaffe deg, hva du føler behov for, vi har bibliotek, min skole lager kompendier, du kan kopiere opp fagstoff, lese og ta notater på skolen, kjøpe fra andre osv. Jeg bruker egentlig ikke noen betydelige summer på pensum. men litt må man beregne som resten av verdens studenter.

Ingen problem å få jobb uansett hvor i landet du er tror jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde praksis 2 mnd første år, 4 mnd andre år og 3 mnd tredje år. Et par grunnbøker er greit å kjøpe, siden du bruker de som oppslagsverk senere i studiet og i arbeidslivet.

Ang. jobb så er det alltids lett å få seg jobb, men 100% stillinger vokser ikke på trær. Som nyutdannet må man enkelte plasser ta til takke med vikariater og ekstravakter. I følge tariff er begynnerlønnen på 321k, og så har du jo tilleggene, siden det som oftest er turnusarbeid.

AnonymBruker
Skrevet

jeg syntes det er veldig morsomt at vernepleierutdanningen som er tiltenkt jobb med utviklingshemmede, men hos veldig mange av studentene forsvinner bofelleskap, dagsentertjenesten ol bort i et virvar av alt det andre som vernepleieren nå kan gå inn i.

Det er ikke korrekt det du skriver. En vernepleier utdannes til å kunne gi bistand til mennesker med alle typer bistandsbehov. Kluet er å se helheten i mennesket og å jobbe målrettet for å øke den spesifikke brukers livskvalitet.

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg tenker på å søke på vernepleie. Er det mye praksis i studiet? Er det mye lesefag?

Hvordan er lønna og jobbmarkedet?

Håper på svar!

Jeg er ferdig utdannet til sommeren.

Praksis og måten studiet er lagt opp på varierer en del fra studiested til studiested, så det kan være lurt å lese fagplanen til det stedet du skal studere ved. Vi har hadde ca 9 uker første år, og ca 11 uker andre år og tredje år mener jeg å huske. Noen fag er lesefag, noen er forståelsesfag, men alt er jo hva du gjør det til. Jeg har lest relativt mye, fordi jeg syntes det er interessante fag og jeg liker å lese.

Jobbmarkedet er bra, men som nevnt over her er det endel vikariater og småstillinger. Jobb får vi, men ikke nødvendigvis drømmejobben sånn umiddelbart. Og for min egen del vet jeg ikke helt hva drømmejobben er heller. Jeg har jobbet ved siden av skolen og har fått fast jobb der i 100% stilling fra sommeren av, så jeg anbefaler deg absolutt å ha ekstrajobb for å bygge kontaktnettverk og for å få erfaring. Som sagt så vet jeg ikke om det er drømmejobben akkurat, men jeg tenker at det er bedre å sondere jobbmarkedet samtidig som jeg er i en fast stilling enn å være desperat letende etter jobb på finn. Og uansett har jeg jo mye å lære som nyutdannet.

Jeg var veldig i tvil før jeg begynte å studere vernepleie, men har ikke angret et sekund!

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke korrekt det du skriver. En vernepleier utdannes til å kunne gi bistand til mennesker med alle typer bistandsbehov. Kluet er å se helheten i mennesket og å jobbe målrettet for å øke den spesifikke brukers livskvalitet.

Vernepleieutdanningen har sin opprinnelse fra bl.a. Emma Hjort, så det er litt merkelig å se at de færreste ønsker å jobbe med utviklingshemmede.

AnonymBruker
Skrevet

Vernepleieutdanningen har sin opprinnelse fra bl.a. Emma Hjort, så det er litt merkelig å se at de færreste ønsker å jobbe med utviklingshemmede.

Opprinnelse ja, men det har skjedd en utvikling i dette yrket som i mange andre ting i samfunnet. Uansett er det stor forskjell å være vernepleier i institusjonstiden og nå, ideologiene har endret seg svært mye gjennom tiden.

Ellers var det meg som svarte et innlegg over forrige AB. Jeg glemte å svare ang. lønn. Husker ikke nøyaktig årslønn nå, men vet at kommunen jeg bor i betaler bedre en spesialisthelsetjenesten. Dvs at her er det bedre lønnsmessig å jobbe i kommunale bofellesskap (kan være både utviklingshemming og psykiatri m.v) enn på psykiatriske sykehus. Men dette kan jo variere litt rundt. Jeg vet heller ikke nøyaktig hvor stor forskjellene er, men tror neppe at det er snakk om de helt store summene.

AnonymBruker
Skrevet

Opprinnelse ja, men det har skjedd en utvikling i dette yrket som i mange andre ting i samfunnet. Uansett er det stor forskjell å være vernepleier i institusjonstiden og nå, ideologiene har endret seg svært mye gjennom tiden.

Ellers var det meg som svarte et innlegg over forrige AB. Jeg glemte å svare ang. lønn. Husker ikke nøyaktig årslønn nå, men vet at kommunen jeg bor i betaler bedre en spesialisthelsetjenesten. Dvs at her er det bedre lønnsmessig å jobbe i kommunale bofellesskap (kan være både utviklingshemming og psykiatri m.v) enn på psykiatriske sykehus. Men dette kan jo variere litt rundt. Jeg vet heller ikke nøyaktig hvor stor forskjellene er, men tror neppe at det er snakk om de helt store summene.

Vil ikke si at det er en positiv utvikling at de færreste ønsker å jobbe med utviklingshemmede.

Forøvrig er det så og si "påbudt" å ha en videreutdanning her for å jobbe i spesialisthelsetjenesten, så de tjener også bedre. En tjener også bedre i dette området dersom man jobber kommunalt om en får seg jobb i en av nabokommunene og ikke i den mest sentrale (snakk om 15k minst i året, før tillegg). Slikt varierer nok mtp hvor lett de har for å få ansatt vernepleiere og hvor langt det er til nærmeste utdanningsinstitusjon, samt kommuneøkonomi.

Skrevet

Vil ikke si at det er en positiv utvikling at de færreste ønsker å jobbe med utviklingshemmede.

Forøvrig er det så og si "påbudt" å ha en videreutdanning her for å jobbe i spesialisthelsetjenesten, så de tjener også bedre. En tjener også bedre i dette området dersom man jobber kommunalt om en får seg jobb i en av nabokommunene og ikke i den mest sentrale (snakk om 15k minst i året, før tillegg). Slikt varierer nok mtp hvor lett de har for å få ansatt vernepleiere og hvor langt det er til nærmeste utdanningsinstitusjon, samt kommuneøkonomi.

IKKE sant. Jobber i spesialisthelsetjenesten, og jeg vet mange vernepleiere ute i kommunene som tjener mer enn meg.

Å være statelig ansatt er ikke så stas som man tror.

AnonymBruker
Skrevet

IKKE sant. Jobber i spesialisthelsetjenesten, og jeg vet mange vernepleiere ute i kommunene som tjener mer enn meg.

Å være statelig ansatt er ikke så stas som man tror.

Men her er det sant. Slikt varierer rundt om i landet. Tilbud og etterspørsel.

Selv tjente jeg betydelig bedre i et vikariat jeg hadde statlig, enn jeg gjør som fast ansatt i kommunen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går i en vernepleierstilling og tjener 381 500 med topp annsiennitet.

Skrevet

Men her er det sant. Slikt varierer rundt om i landet. Tilbud og etterspørsel.

Selv tjente jeg betydelig bedre i et vikariat jeg hadde statlig, enn jeg gjør som fast ansatt i kommunen.

Kommer vel ann på hvilken stilling du har. Fagansvarlige har mer, og miljøterapeutene også, fordi de går turnus.

Betydelig mye bedre altså? Hva snakker vi da? Er det virkelig så stor forskjell i kommunene altså? Kan jeg spørre hva du har ca?

AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel ann på hvilken stilling du har. Fagansvarlige har mer, og miljøterapeutene også, fordi de går turnus.

Betydelig mye bedre altså? Hva snakker vi da? Er det virkelig så stor forskjell i kommunene altså? Kan jeg spørre hva du har ca?

334k vs 392k i grunnlønn. Og i realiteten har jeg mer ansvar kommunalt da jeg ofte er eneste vernepleier på vakt.

Er noe jeg ser flere av mine studievenner har opplevd, har kommunen vanskelig for å få vernepleiere gir de mer i lønn, samme gjelder i spes.h.tj.

Skrevet

334k vs 392k i grunnlønn. Og i realiteten har jeg mer ansvar kommunalt da jeg ofte er eneste vernepleier på vakt.

Er noe jeg ser flere av mine studievenner har opplevd, har kommunen vanskelig for å få vernepleiere gir de mer i lønn, samme gjelder i spes.h.tj.

Ja ok, tror deg :) 334k i spesialisthelsetjenesten? Jøss, jeg har faktisk 100k mer enn det. Da ligger jeg nok godt ann :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja ok, tror deg :) 334k i spesialisthelsetjenesten? Jøss, jeg har faktisk 100k mer enn det. Da ligger jeg nok godt ann :)

Nei, motsatt :) Jeg får ikke fast i spes.h.tjenesten fordi jeg ikke har riktig videreutdanning:/

Skrevet

Nei, motsatt :) Jeg får ikke fast i spes.h.tjenesten fordi jeg ikke har riktig videreutdanning:/

Vettu, jeg misforsto deg. Ser nå jeg leste feil. Beklager det. Jeg trodde du sa du tjente mer i kommunen enn i spes.helsetj. DA er jeg med :)

Det sies vel at du må ha en videreutdannelse, men ikke alltid de får folk så (hos oss jaffal) får en jobb uten å ha videreutdannelse. Men det er nok ulik praksis rundtom i helseforetakene der også.

Jobbet du i psykiatrien eller?

AnonymBruker
Skrevet

Vettu, jeg misforsto deg. Ser nå jeg leste feil. Beklager det. Jeg trodde du sa du tjente mer i kommunen enn i spes.helsetj. DA er jeg med :)

Det sies vel at du må ha en videreutdannelse, men ikke alltid de får folk så (hos oss jaffal) får en jobb uten å ha videreutdannelse. Men det er nok ulik praksis rundtom i helseforetakene der også.

Jobbet du i psykiatrien eller?

Syns det var litt merkelig ja :)

I området hvor jeg bor er det nok av vpl med videreutdanning som vil jobbe i spes.h.tj., da er det psyk. og rus jeg tenker på.

Men nå vurderer jeg å ta noen fag innen noe helt annet og se om vplutdanningen er til nytte innenfor noen andre fagfelt/områder. Må bare fundere litt på hva :)

Skrevet

Syns det var litt merkelig ja :)

I området hvor jeg bor er det nok av vpl med videreutdanning som vil jobbe i spes.h.tj., da er det psyk. og rus jeg tenker på.

Men nå vurderer jeg å ta noen fag innen noe helt annet og se om vplutdanningen er til nytte innenfor noen andre fagfelt/områder. Må bare fundere litt på hva :)

Ja det tviler jeg ikke på, jeg jobber ikke innenfor rus/psyk da. Gjorde det før.

Jeg holder faktisk å ta en videreutdannelse i prosjektledelse, tror det vil gi meg litt andre muligheter. Og da kanskje litt uttafor helsevesenet. Jeg vet heller ikke "hva jeg vil bli når jeg blir stor" hehe.

Skrevet

Tusen takk for svar, føler jeg ble mye klokere nå;) Har tenkt å studere ved HiST.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...