Gå til innhold

Melk som blir dårlig lenge før utløpsdato

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Visste ikke helt hvor jeg skulle plassere dette men jeg prøver her..

Jeg har et STORT problem med at all melk jeg kjøper blir dårlig gjerne 5 dager før utløpsdato! Aner ikke hva dette skyldes og lurte på om noen her har vært borti det samme og evt hvordan dere løste det?

Tror ikke kjøleskapet er for varmt.. Temperatur "greien" går fra 1 til fire og jeg har den på ca 1,5.

Hater å måtte kaste melk som såvidt har blitt åpnet! Håper noen har noen lure triks :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Tirkes
Skrevet

Har du testet tempen i kjøleskapet? Selv om du har valgt 1,5 så kan det kanskje være noe galt?

• Liker 2
Skrevet

Nei, jeg har ikke testet :/ har ikke noe temp måler desverre. Men melken holder seg alltid kald, jeg bruker den jo før den blir dårlig..

Kan melk bli dårlig om det er FOR kaldt evt?

Gjest Tirkes
Skrevet

Kan være.

Hadde et lite kjøleskap når jeg bodde på hybel og jeg måtte sette melka inn i kjøleskapet og slutte å ha den stående i døra, for den ble fortere dårlig når den stod i døra. Men vet ikke helt om det hadde noen faktisk sammenheng + det var et eldre kjøleskap.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Datoen som står på kartongen gjelder så lenge kartongen ikke er åpnet. Når kartongen er åpnet holder melka seg bare 1-2 dager.

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke det slik at jo lavere tall, jo høyere tempratur? Synes jeg har lest og vært forvirret over det der mange ganger. Jeg har ihvertfall mitt alltid på 2-3. Og melka holde seg lenger enn 1-2 dager.. Om den ikke hadde gjort det så skal det så "holdbar i 2 dager etter åpning", og melka hadde ikke endret drastisk tekstur og lukt 1-2 dager etter datoen.

Skrevet

Den eneste gangen jeg har hatt dette problemet var da kjøleskapet var ødelagt. Det kjølte ikke så mye ned som det skulle og jeg skjønte det ikke før jeg målte med et termometer. Jeg klarte ikke å kjenne dette selv, det føltes kaldt nok da jeg stakk hånden inn.

• Liker 1
Gjest badeand1
Skrevet

Den eneste gangen jeg har hatt dette problemet var da kjøleskapet var ødelagt. Det kjølte ikke så mye ned som det skulle og jeg skjønte det ikke før jeg målte med et termometer. Jeg klarte ikke å kjenne dette selv, det føltes kaldt nok da jeg stakk hånden inn.

Skjedde her også. Måtte ha nytt.

Skrevet

Er ikke det slik at jo lavere tall, jo høyere tempratur? Synes jeg har lest og vært forvirret over det der mange ganger. Jeg har ihvertfall mitt alltid på 2-3. Og melka holde seg lenger enn 1-2 dager.. Om den ikke hadde gjort det så skal det så "holdbar i 2 dager etter åpning", og melka hadde ikke endret drastisk tekstur og lukt 1-2 dager etter datoen.

Haha ja jeg har lurt på det selv.. Men nå er det altså små "isdråper" på kjøleskapsveggen inni så jeg tror det er kaldt!

Jeg skal få kjøpt meg ett termostat og få sjekket temperaturen. Håper ikke det er ødelagt, huseier er gniten hmpf.. Fins det annen måte å finne ut om det er ødelagt på? :P

AnonymBruker
Skrevet

Her hadde jeg det ogdå slik. Vet ikke om kjøleskapet var ødelagt, alle andre matvarer holdt seg fine, men ettellerannet galt var det med det. Ordnet seg da jeg flyttet til ny leilighet med annet kjøleskap.

Inntil da kjøpte jeg q-melk i stedet for tine, mener at jeg erfarte at den melka holdt seg lenger...

Skrevet (endret)

Melk har også forskjellig holdbarhet utifra hvilket fettinnhold det er i dem. Feks har jeg drukket H-melk over to uker etter påstemplet dato som fortsatt var god, mens skummet melk har en tendens til å gå ut på dato flere dager før tiden (også i uåpnet tilstand).

Nå drikker jeg bare laktosefri, og den har nesten en måneds holdbarhet uansett, så det spiller ingen rolle.

Men det spiller ingen rolle om det er "for kaldt" i kjøleskapet, det har heller mer å si hvorvidt du er en som ser i kjøleskapet uten grunn og har døra åpen lenge av den grunn ;)

Forskjellige matvarer har også noe å si. Løk feks, kan gjøre at resten av den åpne maten blir dårlig fortere, sitron kan ha motsatt virkning. (ikke forsket på, men selverfart :P)

Endret av Minya
Skrevet (endret)

Haha ja jeg har lurt på det selv.. Men nå er det altså små "isdråper" på kjøleskapsveggen inni så jeg tror det er kaldt!

Erfaringsmessig er det ofte når ting frys til is bakerst at kjøleskåpet har ujamn temperatur. Helst skal det vere ganske likt over alt (og altså ikkje under null nokon stad), så når bakveggen er for kald, er døra (og framme i øvste hylle) gjerne for varm.

EDIT: ein kompis av meg putta like godt inn ei computervifte for å få betre sirkulasjon av lufta. Det hjalp.

Endret av Moscato
  • Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Melk skal vanligvis holde til utløpsdato (eller lenger hvis den er uåpnet) dersom den oppbevares i riktig temperatur, dvs mellom 0 og 4 grader, som er vanlig kjøleskapstemperatur.

De fleste kjøleskap har en termostat som går på kjølestyrke, ikke grader. Det vil si at står den på lavt tall, kjøler den lite, og høyere tall kjøler den mer. Hos oss står kjøleskapet på 6 av 7, da er det 6-7 grader øverst i kjøleskapet, og nærmere 0 nederst. Det er som regel kaldere bak i kjøleskapet enn i døra.

Temperaturen vil variere avhengig av type kjøleskap, temperatur i rommet, og hvor ofte det åpnes. Jeg vil anbefale å kjøpe et kjøleskapstermometer - du får det på Jernia til en grei penge. Legg det ulike steder i kjøleskapet for å teste temperaturen. Er det mer enn 4 grader på det kaldeste, er det for varmt, og du på enten skru opp kjølingen, eller skaffe nytt kjøleskap.

Kjøleskap bør avises en til to ganger i året. Er det mye is bak i kjøleskapet, eller om du har kombiskap med fryser i tillegg som har bygget opp mye frost, er det lurt å gjøre det nå før det blir for varmt - sett matvarene på det kjøligste stedet du har i huset (evt ute hvis det er kaldt) mens du aviser kjøleskapet.

Sjekk også om lampa er kald eller om den er varm. Vi har opplevd kjøleskap som ikke skrudde av lampa når døra var lukket - en liten filtknott på knappen gjorde susen.

Er alt dette gjort, og melka fortsatt blir dårlig, vil jeg vurdere å bytte butikk. De fleste ordentlige dagligvarebutikker har god kontroll på temperatur av kjølevarer, men det kan jo hende noen ikke er like flinke.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...