Gå til innhold

The Hunger Game vs Battle Royale

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg leste om "The Hunger Game" i Aftenposten idag (link), filmversjonen av bøkene med samme navn - på norsk heter det vel "Dødslekene".

Det første som slo meg var at dette måtte være en ren rip-off av "Battle Royale" - den japanske filmen og boken som kom ut for over ti år siden (link). Og det overrasket meg at det ikke var nevnt med et ord i Aftenposten-artikkelen, hvor forfatteren av "The Hunger Games"-bøkene faktisk sier at hun fikk ideen fra TV da hun zappet mellom et realityshow og en reportasje fra krigen i Irak.

Bullshit, tenkte jeg, aldri i verden om hun kom opp med ideen til bøkene og filmen uten å ha hørt om "Battle Royale". Googlet det, og det ser ut til at det blir diskutert mye frem om tilbake om "The Hunger Games" er en ren rip-off, eller bare "heavily based on Battle Royale".

For øvrig synes jeg "Battle Royale" er en utrolig dårlig film (100 ways to kill someone, dvs så mye "kreativ" splatter at det blir ufrivillig morsomt til slutt) - men konseptet er jo interessant, så jeg kan forstå fascinasjonen med "The Hunger Games". Det er altså ikke filmen/bøkene i seg selv jeg kritiserer, har ikke lest bøkene (not gonna happen) og filmen er jo ikke kommet ut ennå, men at den/de så tydelig er en rip-off (eller "heavily based on") uten at det er et tema i det hele tatt når inspirasjonen til filmen nevnes.

Mulig jeg er i et "blir lett irritert over bagateller"-mood idag, men jeg synes bare man kan kalle en spade for en spade, og ikke fremstille seg selv som så fryktelig unik og innovativ når man ikke er det. Nemlig.

Godt å få det ut *puh*

....Søren og, nå må jeg finne meg en annen bagatell å irritere meg over. Grr.

Edit: leif

Endret av chepooka
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kopi eller ikke, jeg synes Hunger Games bøkene er bra, med spenning og kjærlighet og krig-og-fred-og-politikk-og-sånt, og har tenkt til å glede meg alt jeg orker til den kommer på kino. Uavhengig om det har vært vist/skrevet før eller ei.

Det er ikke akkurat en nyhet i verden at bøker og/eller filmer er like hverandre. Folk vil gjerne tro at de er unike når de lager ting, men ender ofte med å kopiere eller lage en egen versjon av noe de har sett/hørt før.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også det er såpass mange likheter at det er rart at det ikke blir nevnt i artikklen. Såvidt jeg husker, er Battle Royal stort sett bare om kampen/konkurransen på øya. Mens bøkene til hunger games har så mye mer å spille på.

Skrevet

Jeg har som sagt ikke lest bøkene og aner ikke om de er bra eller ikke - for alt jeg vet er hennes måte å fortelle historien på bedre enn "Battle Royale". Jeg er klar over at det meste av musikk, kunst og film som skapes bygger på forgjengernes kreativitet, men her reagerte jeg bare på at en film med så likt konsept som "Battle Royale" ble fremstilt som om forfatteren kom opp med konseptet helt av seg selv en dag hun satt i sofaen og zappa kanaler.

Om hun bare har rippa "Battle Royale" eller om hun har mixa det med elementer fra filmer som "The Running Man" etc, så synes jeg det var merkelig at hverken journalist eller forfatter nevnte det med et ord når det er en så påfallende likhet. Hennes originale konsept kan det uansett ikke sies å være.

Jeg leste et sted at "Battle Royale" skal slippes på Blu-Ray neste uke, omtrent samtidig som premieren på "The Hunger Game". Tilfeldig? Tja...

Oh well, bagateller uansett :) var bare deilig å få utløp for litt irritasjon - KG er genialt sånn sett.

Skrevet

Battle royale har ein 4disk BlueRay sak som jeg har siklet etter ei stund har jeg sett på youtube.

Har ikke lest hunger games, har sett trailer fra filmen. Har alltid likt BR filmene. Og ofc Running man som jeg alltid har likt. Er litt bekymret for at hunger games kan og er blir ei slik suppe som twilight. Med pene mennesker som spring rundt å jakter på kvarandre. Greit Battle royale og hadde ein veldig god del pene mennesker men det var ikke det dei hadde som fokus iallefall. Mer vold, triks, samarbeid og svik, og loyalitet. Mot og feighet.

Ho eine som skrev manus har skreve mye for barne tv og teiknefilmer ser det us som. Og director til filmen har laget ein del feel good filmer som jeg har likt. So det er håp. Blir nok happy ending vil jeg tru. Blir nok sikkert bra laget familie underhaldning bare dei styrer unna twilight stilen.

Ser bra ut.

Men ho som har skreve bøkene har fått ideen fra BR og running man tviler jeg faktisk på suzanne collins har skreve haugesvis for barnetv og ungdommer. Vil ikke ovverraske meg i heile tatt om ho ikke har sett running man og Battle Royale i heile tatt. Ei heller at ho eingang har hørt om plottet i Battle Royale.

Skrevet

Det at man har skrevet mange bøker før er da ikke noe garanti for at man ikke har sett muligheten til å ta konseptet i en film man har sett/bok man har lest ett steg videre og kalle det sitt eget ;)

Jeg liker konseptet i "Battle Royale" og "The Running Man", JA til mørkt, makabert og absurd! Det er handlingen det skorter på for min del. Og jeg styrer forresten også langt unna alt som ligner på "Twilight"...

Får håpe "The Hunger Game" blir en positiv overraskelse :)

Gjest padawan
Skrevet

jeg har tenkt akkurat det samme som deg TS.

Gjest Vampen
Skrevet

Jeg tror heller ikke nødvendigvis det er en bevisst link. Jeg mener, konseptet, spesielt i Hunger Games, er jo ikke akkurat ulikt gladiatorkamper. Kamp til døden, for underholdning. Det er ikke så rart om flere kan komme til å bli inspirert av noe slikt.

• Liker 1
Skrevet

Er enig med Vampen. Helt greit å reagere på at hovedbasen er lik, men Hunger Games-triologien er så mye mer enn bare kampene i arenaen. Derfor vil jeg heller anbefale de som lurer å lese bøkene og ikke bare gå ut fra artikler og diskusjoner man kan finne på nettet. :) Alle hovedtemaer i bøker er i bunn og grunn fra en veldig kort liste. Bare fordi det finnes en bok med samme tema betyr det ikke at en bok som har samme hovedbase har rappet idéen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...