Gå til innhold

Barnet mitt "stammer"!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jenta mi er 3 år og har begynt å stamme på en måte.. Ikke vanlig stamming, mer som hakk i plata. Om hun skal si noe som Nina så jeg skulle vente. Så blir det Nina sasasasasasa e skulle venvenvente. Hva er dette da?

Endret av Mamma1
Videoannonse
Annonse
Gjest pellepirat
Skrevet

Litt vanskelig å si ut fra det lille der.

Er det ofte? Er hun flink språklig sett sammenlignet med andre 3åringer? Trenger ikke nødvendigvis være stamming direkte, men kanskje hun er veldig ivrig etter å prate, og så har hun ikke helt tenkt seg om hva hun skal si el. at det tar noen sekunder før hun pønsker ut hva hun egentlig skal si :)

Er ikke så greit å være tre år.

Går hun i barnehage? I så fall kan du jo ta opp temaet med de voksne der slik at de har det under oppsikt. Dattera mi var litt på samme måte, men det var ikke hele tiden det var sånn da. men vi ba henne ta det med ro når hun pratet. Nå så prater hun normalt (hun er 4)

Skrevet

Det er veldig vanlig at barn har perioder der de "stammer". Jeg syns man kan høre forskjell på periodestamming og skikkelig stamming.

Skrevet

Jenta mi er 3 år og har begynt å stamme på en måte.. Ikke vanlig stamming, mer som hakk i plata. Om hun skal si noe som Nina så jeg skulle vente. Så blir det Nina sasasasasasa e skulle venvenvente. Hva er dette da?

Småbarnsstotring. Vanlig hos barn rundt din datters alder. Når ordene kommer så fort at hun "snubler" i ordene på en måte. Når man på en måte prøver å snakke fortere enn man klarer å tenke. Det går over, og har ingenting med vanlig stamming å gjøre. Mitt barn gjorde det også en periode, men det gikk over uten at vi gjorde noe spesielt. Ta det gjerne opp med personalet i bhg. Eller søk opp informasjon på nettet.

• Liker 1
Skrevet

Sånn var nevøen min også rundt den alderen, og husker at broren min sa det er veldig vanlig.Som Xanadus skriver så gikk det over med nevøen min uten at noe spesielt ble gjort. Hadde det vært noe å ta tak i hadde nok barnehagen sagt noe :)

Gjest Ludovie
Skrevet

Som mange her sier, er dette helt normalt, og det vil sannsynligvis gå over av seg selv.

I småbarnsalderen (2–5 år) er det ikke uvanlig at barn stotrer, altså har brudd i taleflyten sin i form av nølinger og gjentakelser. Det er ikke alltid så lett å skille stotring fra stamming. Når småbarn stotrer, kommer gjentakelsene og nølingene fordi barnet ikke greier å finne fram til de ordene det skal si så raskt som større barn og voksne. Ordene er ikke så godt lagret i hjernen ennå. Når et barn stammer, er det ikke fordi det ikke finner de rette ordene, men fordi ordene "setter seg fast" når de skal uttales. Hvis barnet har forlengelser eller blokkeringer, er det mer sannsynlig at det er stamming. Forlengelser vil si at lyden varer lenger enn normalt. Blokkering betyr at lyden stopper opp på en uventet måte. Hvis man er usikker på om barnet stammer eller stotrer, bør man kontakte logoped for å få hjelp til å finne ut av hva det er, og få videre råd og hjelp.

http://www.hf.uio.no/iln/tjenester/kunnskap/sprak/sprakvansker/vansker/stamming/

Skrevet

Barnestotring er veldig vanlig. Vær flinke til å la barnet prate og stotre seg ferdig med setningen de holder på med. Ikke avbryt eller finn de rette ordene for "å hjelpe til". Lytt tålmodig og ikke lag for mye dikkedarer ut av dette.

Så går det nok over av seg selv etter hvert. :)

• Liker 1
Skrevet

Takk skal dere ha! Begynte å bli redd for at hun skulle utvikle stamming. Ja, jeg lar henne snakke ferdig, selv om det ofte kan ta litt tid.

• Liker 1
Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

min fire åring gjer det same....

det er ikkje alle barnehagar som gjer noko med "problemet". Eg har tatt det opp med helsesøster og ho har henvist til PPT. Dei skal finne ut om det er stottring eller stamming.

Skrevet

Det er nok ikkje stamming jenta mi ha, slit ikkje spesielt i starten av ord, eller med konsonantar. Er nok heller stotring.

Skrevet

Eldste gutten min hadde en liten periode der han stammet en del, da var han vel 3-4 år (husker ikke helt).

Men det gikk over av seg selv etter kort tid:)

AnonymBruker
Skrevet

Takk skal dere ha! Begynte å bli redd for at hun skulle utvikle stamming. Ja, jeg lar henne snakke ferdig, selv om det ofte kan ta litt tid.

Stamming er heller ikke farlig altså. Er jo forskjellige grader av det. Jeg stammer selv, kom vel når jeg var ca 7-8? Det har vært perioder hvor det har vært ille (type høytlesning mareritt), og veldig gode perioder hvor jeg ikke stammer i det hele tatt. Nå er jeg 22, og jeg stammer kun når jeg er veldig usikker eller blir tatt "på senga". Jeg har da overlevd jeg ;)

Skrevet

Ja, jeg kjenner et par som stammer, og det har "ødelagt" en del for dem. Er jo ikke noe du ønsker for barnet ditt...

Gjest Trollmor
Skrevet

Dette er ikke noe å kimse av, er lavterskel for evt stemning hos statped. Forskning viser at de som ikke får hjelp har større sannsynlighet for vansker senere. Er lite kunnskap hos dette hos barnehagepersonel. Be de ta kontakt med ppt og videre til statped, de har et eget stammeteam som har kompetanse og kan si noe om alvorlighetsgraden, det er mer enn vi som leser kan. Lykke til :-)

Skrevet

Jeg spurte en på barnehagen og hun sa det var vanlig stotring. Skal jeg likevel be om ppt? Har aldri hørt at de har noe stammeteam i denne kommunen. Eller skal jeg vente å se det an? Det er ikke mange ukene siden hun begynte? Ingen av søskenene eller besteforeldre stammer. Ingen tanter eller onkler heller.

Skrevet

Jeg spurte en på barnehagen og hun sa det var vanlig stotring. Skal jeg likevel be om ppt? Har aldri hørt at de har noe stammeteam i denne kommunen. Eller skal jeg vente å se det an? Det er ikke mange ukene siden hun begynte? Ingen av søskenene eller besteforeldre stammer. Ingen tanter eller onkler heller.

Vent. kanskje går det over før du aner det. Stol på at personalet har opplevd dette før så de vet nok hva de snakker om. Og går det ikke over på lenge, så kan du jo ta en ny prat med avd.leder i bhg. Kanskje de kan hjelpe deg videre, med hvem du kan kontakte ,osv.

Men selvfølgelig, er du bekymret så ta kontakt med fagfolk nå. Er jo greit å kunne utelukke det verste og få litt ekspertinformasjon også.

Skrevet

Jeg er ped leder og ville ikke henvist et så litebarn til ppt pga dette. Denne type stamming gÅr som regel over av seg selv. Ikke gi det oppmerksomhet, da blir det ofte værre.

AnonymBruker
Skrevet

Om det skulle være stamming er vel ikke det heller verdens undergang? Mannen min stammer (riktignok ikke veldigvmye, men absolutt hørbart). Han har masse venner, hatt flere kjærester opp gjennom årene, har tatt en lang og krevende utdannelse og er nå i en godt betalt lederstilling. Jeg har overhode ikke inntrykk av at han synes stammingen har ødelagt noe for han i livet.

Gjest Trollmor
Skrevet

Gå inn på statped.no og les om stemmevansker. Kan hende det er så lite at det er bagatellmessig, men det vet ikke vi som svarer deg. Vil igjen si at det er mangelfull kunnskap i barnehagene om dette. En vet at venter en for lenge er det stor stor sannsynlighet for at vanskene blir verre. Du kan også søke på løpsk tale. Jeg mener ikke å skremme deg, men hvis du bekymrer deg ville jeg tatt det alvorlig. Føre var og alt det der :-)

Gjest Trollmor
Skrevet

Gå inn på statped.no og les om stemmevansker. Kan hende det er så lite at det er bagatellmessig, men det vet ikke vi som svarer deg. Vil igjen si at det er mangelfull kunnskap i barnehagene om dette. En vet at venter en for lenge er det stor stor sannsynlighet for at vanskene blir verre. Du kan også søke på løpsk tale. Jeg mener ikke å skremme deg, men hvis du bekymrer deg ville jeg tatt det alvorlig. Føre var og alt det der :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...