Gå til innhold

Vikeplikt

Hanneli

Anbefalte innlegg

Hei

Noen som vil hjelpe meg litt med å skjønne vikeplit og høyreregelen?

Jeg har begynt med kjøretimer, men syns det er så vansklig å skjønne når jeg er på en høyreregelvei=/ Noen som har noen tips?

Takker for alle svar=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten å være ekspert på emnet har jeg oppfattet det slik:

Når du kjører på en vei med vikeplikt skal du stoppe for alle bilister/syklende som kommer fra veier på din høyre hånd.

Disse veiene gjelder ikke private innkjørsler eller parkeringsplasser.

Håper dette er riktig, holder på med sertifikatet selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er riktig.. men syns det er så vansklig å se forskjell på om veien er en høyreregelvei, eller en forkjørsvei... Skulle ønske det var et skilt som sa høyreregel,=P

Men skjønner det kansje litt mer etterhvert=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se etter dette skiltet. Det betyr at det er forskjørsvei du kjører på.

Edit: Hvis du ser samme skiltet med en tjukk strek igjennom så kjører du på en vei med vikeplikt (høyreregelen).

Endret av MalloryK
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror det er riktig.. men syns det er så vansklig å se forskjell på om veien er en høyreregelvei, eller en forkjørsvei... Skulle ønske det var et skilt som sa høyreregel,=P

Men skjønner det kansje litt mer etterhvert=)

Det er jo relativt godt skiltet på forkjørsveiene. Itilegg så er det vikeplikt skilt for de som skal inn på din vei om det er forkjørsvei. Dersom det ikke er vikeplikt skilt for de som kommer fra høyre må du stoppe. Du må prøve å bli bevisst hver gang du kjører inn på en vei om det er forkjørsvei eller ikke. På veier med liten hastighet er det som regel vanlig vikeplikt som gjelder.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Edit: Hvis du ser samme skiltet med en tjukk strek igjennom så kjører du på en vei med vikeplikt

Nesten. Det skiltet betyr at forkjørsveien slutter ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er skilt om det er forkjørsvei. Er det ikke det, har du vikeplikt for dem som kommer fra høyre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skilt om det er forkjørsvei. Er det ikke det, har du vikeplikt for dem som kommer fra høyre.

Med unntak av private innkjørsler og parkeringsplasser?

Ble usikker selv nå :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med unntak av private innkjørsler og parkeringsplasser?

Ble usikker selv nå :gjeiper:

Ja, det stemmer. Det regnet jeg ikke som "vei", så det tenkte jeg ikke på å nevne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

i smågater med lav hastighet er det som oftest vikeplikt for høyre. Om du er usikker om du har vikeplikt/forkjørsrett på den veien du er på, kan du også se etter vikelinje. Om det er vikelinje (linje med små, hvite firkanter på tvers på bakken rett før du svinger ut) når du skal svinge ut på ny vei, har du vikeplikt. Er det vikelinje på svingen inn til høyre for deg, har de til høyre for deg vikeplikt. Har de til høyre ikke denne linjen, har du vikplikt.

du bør også søke opp høyreregelen, vikelinje, vikepliktskilt og forkjørstskilt på google, står sikkert masse info der. :)

ellers ville jeg spurt kjørelæreren min om jeg var deg, slik at du får øvd godt på dette før oppkjøring. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde en diskusjon for en tid tilbake

det enda med denne forklaringen her : er det et eller to hus på en sidevei til den veien som du har vikeplikt etter høgreregelen på så har du ikke vikeplikt , er det tre eller flere hus på den sideveien har du vikeplikt (vi enda opp med å ringe en kjørelærer for å få svar)

forkjørsvei skiltet er etter alle kryss når du kjører på en vei som er forkjørsvei , blir du usikker på om du er på forkjørsvei eller ordinær høgreregels-vei så se etter skiltet etter kryss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest True Khaleesi

En annen ting er du etterhvert vil lære deg å kjenne igjen de ulike veiene. Noen ganger skjønner man med en gang at man er på er vei med vikeplikt.

Også er det viktig at dersom du er i tvil, kjør forsiktig og ha alltid høyreregelen i hodet. Det skader ikke å vike selv om du egentlig ikke måtte.

Det finnes selvsagt skilter, som vist ovenfor, men disse er ikke alltid like lett å få med seg, så som sagt, kjør pent så vil du lære det dette her etterhvert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, det stemmer. Det regnet jeg ikke som "vei", så det tenkte jeg ikke på å nevne.

Og hvis veien har fortau ser du forskjell på veier og innkjørsler, vet at fortauet svinger sammen med veier, mens innkjørsler er markert med en nedsenking i fortauet.

Er du usikker på om du er på forkjørsvei kan du se etter skilt på egen vei, men også på om du ser baksiden av et vikepliktskilt i den veien som kommer fra høyre, evt også vikelinje m/trekanter på bakken. (som bil:A har her: http://nettlappen.no/cfs-filesystemfile.ashx/__key/CommunityServer.Components.PostAttachments/00.00.00.07.64/348.jpg_2D00_568x379.jpg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kommentar til dette om å være usikker på om veien fra høyre er parkeringsplass/privat.

Det min kjørelærer lærte meg for maaange år siden, var at dersom jeg var usikker, skulle jeg stoppe. Det er bedre å stoppe ti ganger for mye enn en gang for lite.

I de fleste tilfeller kjører man i kjente områder, og vet hva som er privat, eller man ser det enkelt gjennom skilting, eller direkte innsyn. Men er man usikker og det kommer en bil fra høyre er det like greit å stoppe.

Men det beste er selvfølgelig å ha fulgt godt med på skiltingen - dersom man har vikeplikt, eller man er på forkjørsvei, er det som regel veldig godt skiltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IngvildSF

Andre tegn du kan se etter: Er du usikker på om det er privat veg, parkeringsplass eller offentlig vei når du ikke kjører på forkjørsvei, kan du se etter om det står skilt med gatenavn. Gjør det det, så har du vikeplikt. Gjør det ikke det, så er det bare å kjøre. I tillegg har noen sideveier "opp-ned-trekanter" i hvitt markert på asfalten i tillegg til vikepliktskiltet. Disse markeringene i asfalten er gjerne lettere å se på avstand enn det skiltene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...