AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #1 Skrevet 17. mars 2012 Hei. Jeg er en jente på 21 som har veldig lyst til å bli førskolelærer, og tenkte å høre rundt om nærliggende barnehager har ledige assistentstillinger sånn at jeg får "prøvd" yrket litt. Har barn, så planen er å ta studiet på deltid siden jeg regner med at jeg også må jobbe litt for å få økonomien til å gå rundt. Det eneste jeg lurer på er om jeg kan regne med å bli avvist fordi jeg og mitt barn har vært i dialog med barnevernet tidligere? Jeg har aldri blitt fratatt mitt barn, og har aldri opplevd det som om mine morsevner har vært opp til spørsmål. Grunnen var egentlig mest at jeg ble mamma ung og hadde kaotiske forhold hjemme (mor og far alkoholikere) som gjorde at jeg + lillegull har bodd på institusjon en periode + oppfølging etterpå. Det var jeg som tok kontakt, og jeg føler at jeg og bvern hadde en god dialog hele veien. Tror dere dette kan være et hinder for meg & drømmejobben? Jeg føler ikke at jeg har noe å skamme meg over, men dette er et lite sted, og sjansen for at fremtidig arbgiver har hørt at barnevernet har vært involvert er jo til stede, samtidig som det ikke er noen stor skandale som er årsaken. Jeg er bare usikker på hvordan jeg skal legge frem ting, og er litt redd for å bli avvist.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #2 Skrevet 17. mars 2012 Ikke bli førskolelærer, det er underbetalt og du får aldri respekt fra andre.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #3 Skrevet 17. mars 2012 Ikke bli førskolelærer, det er underbetalt og du får aldri respekt fra andre. Takk for tipset, men jeg klarer meg fint nå med mindre inntekt enn det, og det kunne aldri ha falt meg inn å velge yrke etter "respekt", velger etter trivsel og eget ønske. Dessuten er respekt veldig relativt. Selv ser jeg opp til førskolelærere, de tar jo tross alt vare på det kjæreste folk har, og det er veldig viktig. TS 7
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #4 Skrevet 17. mars 2012 Flott da. Regner med NAV dekker din utdannelse, siden du ikke regner med å ha særlig studielån å betale når du er ferdig?
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #5 Skrevet 17. mars 2012 Flott da. Regner med NAV dekker din utdannelse, siden du ikke regner med å ha særlig studielån å betale når du er ferdig? Nei. Får barnetrygd, men ikke mer enn det Bor i en by hvor det er billig å leie og har jobbet fulltid i noen år og sparer opp. Skal benytte meg av et studieprogram som lar meg jobbe i bhg under studiene + kanskje søke om litt studiestøtte, men det får jeg evnt. se på når jeg kommer så lang. Kortsiktig plan er å få meg en jobb som assistent. TS 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #6 Skrevet 17. mars 2012 Ok, lykke til. Du virker mer oppegående enn brorparten av de "unge mødrene" jeg har møtt. 2
MsMax Skrevet 17. mars 2012 #7 Skrevet 17. mars 2012 Det skal ikke være noe problem for deg å jobbe med barn selv om du har (hatt) kontakt med barnevernet
Mooria Skrevet 17. mars 2012 #8 Skrevet 17. mars 2012 Jeg vet ingenting om hvordan sånt fungerer dessverre så jeg kan ikke hjelpe deg, men ville bare si at deg er utrolig flott at du som ung mor selv har tatt intiativ til å få hjelp fra barnevernet. Det står respekt av det, og viser faktisk at du er en god mor som vil det aller beste for barnet ditt! Ellers kan jeg ikke tenke meg at dette skal ha noe å si for jobben. Det er jo mange måter barnevernet kan være involvert på, og dette er jo ikke en sak som går på omsorgssvikt. Hvis det er sånn at de får vite om det når du søker jobben, så ville jeg kanskje vært ærlig og fortalt hele historien. Du har jo ikke noen grunn til å ha dårlig samvittighet, og det kan jo til og med hende at de også ser på dette som et pluss, fordi du viser at du er voksen og ansvarsfull og gjør det som er nødvendig for barnas beste. Lykke til, håper det ordner seg!
Gjest Vettel Skrevet 17. mars 2012 #9 Skrevet 17. mars 2012 Som tidligere styrer i barnehage, må jeg si Go For It. Jobbe i barnehage er morsomt, slitsomt, givende, tungt, begymrende men aller mest en veldig morsom arbeidsplass, med flotte unger og kollegaer. Tenk å få betalt for skogsturer, aketur, male, synge, lese, leke, osv. :D Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #10 Skrevet 17. mars 2012 Det skal ikke være noe problem for deg å jobbe med barn selv om du har (hatt) kontakt med barnevernet Sign. Dette er dessuten ikke noe en potensielt arbeidsgiver kan få innsikt i. Men jeg forstår ikke hvorfor du skal dra tiden ut ved å først jobbe en stund som assistent, for å så ta førskolelærer på deltid. Hvorfor ikke bare ta det heltid? Det finnes gode ordninger for aleneforeldre som studere i tillegg til det man kan få/låne av lånekassen.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #11 Skrevet 17. mars 2012 Tusen takk for svar. Er mest spent på om det forventes at jeg holder åpen dialog eller ikke. Vi har ikke hatt kontakt med barnevernet siden barnet var 3-4 år, og h*n går på barneskolen nå, og klarer seg veldig fint. Er null problemer med skolen, barnefar, økonomi eller øvrig familie (sett bort i fra mine foreldre, men de har hatt det kronglete siden JEG var 3-4 år), jeg er avholds og er sikker på at jeg kommer til å få god attest fra nåværende jobb. Har ikke gått vanlig videregående, men tatt opp fag ved siden av jobben, så tenker å søke med 23+5 når jeg blir gammel nok. Det eneste jeg sliter litt med er hvorvidt jeg kommer til å møte fordommer eller ei. Vet ikke hvorfor, men siden jeg fikk vite at jeg skulle bli mor har jeg vært veldig usikker på om jeg er "bra nok". Er redd for å bli som mine foreldre.
Gjest Indra Skrevet 17. mars 2012 #12 Skrevet 17. mars 2012 Tusen takk for svar. Er mest spent på om det forventes at jeg holder åpen dialog eller ikke. Vi har ikke hatt kontakt med barnevernet siden barnet var 3-4 år, og h*n går på barneskolen nå, og klarer seg veldig fint. Er null problemer med skolen, barnefar, økonomi eller øvrig familie (sett bort i fra mine foreldre, men de har hatt det kronglete siden JEG var 3-4 år), jeg er avholds og er sikker på at jeg kommer til å få god attest fra nåværende jobb. Har ikke gått vanlig videregående, men tatt opp fag ved siden av jobben, så tenker å søke med 23+5 når jeg blir gammel nok. Det eneste jeg sliter litt med er hvorvidt jeg kommer til å møte fordommer eller ei. Vet ikke hvorfor, men siden jeg fikk vite at jeg skulle bli mor har jeg vært veldig usikker på om jeg er "bra nok". Er redd for å bli som mine foreldre. Pssshh, du har jo med alle dine valg hittil i livet vist at du er stikk motsatt. Jeg ønsker deg lykke til. Jeg ville definitivt satt pris på en ansatt som deg om jeg hadde barn i en barnehage.
Viljaa Skrevet 17. mars 2012 #13 Skrevet 17. mars 2012 Men jeg forstår ikke hvorfor du skal dra tiden ut ved å først jobbe en stund som assistent, for å så ta førskolelærer på deltid. Hvorfor ikke bare ta det heltid? Det finnes gode ordninger for aleneforeldre som studere i tillegg til det man kan få/låne av lånekassen. Takk, men jeg ønsker å prøve yrket i tillegg til at jeg har noen års tid igjen til jeg kan søke, siden jeg ikke kan søke før jeg er 23. Grunnen til at jeg ønsker å ta deltid, er at det ikke finnes heltidsprogram der jeg bor, og ønsker ikke å flytte med barnet. Modellen jeg tenker på går ut på å jobbe + litt undervisning i hjembyen og et par samlinger i året ved høyskolen som tilbyr dette. TS
Mooria Skrevet 17. mars 2012 #14 Skrevet 17. mars 2012 Det eneste jeg sliter litt med er hvorvidt jeg kommer til å møte fordommer eller ei. Vet ikke hvorfor, men siden jeg fikk vite at jeg skulle bli mor har jeg vært veldig usikker på om jeg er "bra nok". Er redd for å bli som mine foreldre. Skjønner at du tenker sånn, men det har du ingen grunn til. Du har på alle måter bevist at du er mer voksen og ansvarsbevisst enn veldig mange andre. Jeg må si at jeg virkelig beundrer sånne som deg. Du er ikke bare bra nok, du er mye mer enn det! Å frivillig ta intiativ til et samarbeid med barnevernet som ung mor var nok det beste du kunne gjøre for barnet ditt. Du viser ikke svakhet, men en enorm styrke:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå