Elle Melle Skrevet 14. januar 2004 #1 Skrevet 14. januar 2004 Sitter og morer meg med å titte på ulike gratisprogrammer. Noe jeg ser dukker opp både titt og ofte er programmer til å rydde opp i register eller bokmerker eller midlertidige filer. Er det streng tatt noen vits i et slikt program hvis man jevnlig bruker diskopprydning, sletter midlertidige internettfiler, kjører ad-aware o.s.v. (ja jeg rydder jo ikke registeret da, men er det nødvendig?)? Hvilket ville du i så fall anbefale å bruke? *nysgjerrig Elle Melle*
Arkana Skrevet 14. januar 2004 #2 Skrevet 14. januar 2004 Du trenger ikke egne programmer for diskopprydding eller for å slette midlertidige internettfiler, det gjør du med det som finnes på maskinen fra før av. AdAware kjører jeg jevnlig, og det er viktig hvis du laster ned en del programmer fra nettet som da kan ta med seg en del spyware. Utover det bruker jeg ingen andre slike oppryddingsprogrammer, med brannmur og virusprogram som oppdateres automatisk føler jeg egentlig at det er nok.
Crazee Skrevet 14. januar 2004 #3 Skrevet 14. januar 2004 Rydde opp i registry: Problemet er at ikkje alle program er like flinke til å slette alle spor etter seg når dei vert avinnstallert, og siden Windows ikkje har program til å hjelpe til med opprydding i slike tilfelle, er det greitt å laste ned og bruke eit som gjer det. Kvifor: Jo større registry-fila vert, jo lengre tid vil Windows bruka for å finna dei rette oppføringane. Det er òg best for stabiliteten å ikkje har for mykje unødvendig rundt om. Rydde opp i dll-filer: Igjen, ikkje alle filer slettar alt - eller kanskje du ikkje har turt å sletta fordi andre program kan bruka dei? Då er det kjekt med program som hjelper til med å finna ubrukte dll'ar, som du trygt kan sletta. Kjekt med betre plass på harddisken, og igjen: Det kan vera positivt for hastighet og stabilitet. (MS har ingen program som hjelper til med dette - i alle fall ikkje som følgjer med Windows.) Defragmentering: Nyttig, så klart. Og joda, Windows har program som gjer dette som standard, men det finst betre program. Problemet er at du må stenge av alle unødvendige prosessar, og det er ikkje alltid like lett. Det finst program som gjer omlag like god jobb, men som er lettare å setja i gong - og det finst program som gjer ein betre jobb enn det som følgjer med Windows. Diverse "tweaks": Det finst programvare som hjelper til med å stille inn Windows slik at det fungerer så effektivt som mulig. Og det kan jo vera nyttig
Elle Melle Skrevet 14. januar 2004 Forfatter #4 Skrevet 14. januar 2004 Rydde opp i registry: Rydde opp i dll-filer: Har du noen spesifike program å anbefale? Linker?
finnslarken Skrevet 14. januar 2004 #5 Skrevet 14. januar 2004 Min første anbefaling er at man er forsiktig. Min neste anbefaling er at man tar det ytterst forsiktig når det er snakk om registeret. Det er utrolig lett å slette for mye, og da skal man være særdeles flink dersom man skal greie å få ting på rett kjøl igjen. Det kan være snakk om å slette ett register-entry, og aldri få maskina opp igjen før man installerer Windows påny. Defragmentering anbefaler jeg blir gjort regelmessig, og helst med et program som er noe bedre enn det Windows slenger med. Har brukt et program som heter Diskeeper fra Executive Software både privat og på jobb, og den gjør jobben alldeles utmerket. Den er ikke gratis, og det finnes sikkert gratisprogrammer som gjør det samme. En del installasjonsprogrammer er riktig nok ikke spesielt flinke til å slette DLL-filer ved avinstallasjon av programvare. Grunnen til dette er at DLL-filer gjerne er delte filer, dvs at flere programmer kan benytte de samme filene. Derfor er det som regel greiest å la dem ligge igjen. Noen avinstallasjonprogrammer greier å identifisere delte DLL-filer og lar brukeren foreta valget om de skal ligge igjen eller slettes, men da er det jo brukeren som tar støyten dersom andre programmer ikke fungerer etterpå. DLL-filer er som regel små, noen få kB i størrelse, og lastes inn i minnet kun når funksjoner i de blir benyttet. Det skal derfor veldig mye til før man har mye å tjene på å slette "tiloversblevne" DLL-filer. Min anbefaling: La registeret være (eller få KYNDIG hjelp til å rydde der) og DLL-filene ligge dersom du ikke vet med 100% sikkerhet at ingen andre, gjenværende programmer bruker disse. Defragmenter harddisken regelmessig (en gang pr. uke eller hver 14. dag) - dette vil hjelpe godt på hastigheten på maskinene, spesielt dersom den ikke er av de helt nyeste med kjempestor disk. :-)
Gjest Adessón Skrevet 14. januar 2004 #6 Skrevet 14. januar 2004 Oi! Dette er jeg også interessert i å finne ut av. Om gratisprogrammer. Har mye rusk og rask som jeg ikke får bort. Eller slett ikke tør prøve å ta bort. Selv om jeg vet at det er rask. Men tenk om de var viktige likevel?
Crazee Skrevet 14. januar 2004 #7 Skrevet 14. januar 2004 No finn eg sjølvsagt ikkje att det eg har brukt før, men: RegCleaner: http://www.webmasterfree.com/regcleaner.html Rydde dll: http://www.webattack.com/get/dllarchive.html kanskje http://www.windll.com/ er nyttig òg? Dette er altså andre program enn dei eg har brukt før, så eg har ikkje erfaringar med dei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå