Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har fått ett studie tilbud som egentlig er mitt andrevalg. Jeg vil ikke få svar på det andre studie før i sommer. Kan jeg takke ja til dette tilbudet og så slutte om jeg kommer inn på det andre studiet? Eller er det noen regler angående dette?

På forhånd takk.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg TROR det er sånn at om du takker ja til tilbudet nå, så er du ute av listene og får med andre ord ikke tilbud om høyere ønsker.

Skrevet

Jeg TROR det er sånn at om du takker ja til tilbudet nå, så er du ute av listene og får med andre ord ikke tilbud om høyere ønsker.

Nei, eg trur det pleier å vere mogleg å velje, så lenge det er snakk om å takke ja til noko som ikkje er førstevalet. Kjem du inn på førstevalet, derimot, kan du ikkje takke ja og samstundes stå på venteliste til lågare val.

Men det skal jo stå på svarskjemaet, så vidt eg kan hugse?

AnonymBruker
Skrevet

TS: Det er ikke gjennom samordna opptakk. Jeg søkte på to forskjellige høgskoler lokalt. Så det er egentlig ingen liste med første og andrevalg. Jeg søkte på den andre skolen rett og slett for å ha en nødløsning om jeg ikke skulle komme inn på den andre(første valg). Nå har jeg fått opptak, og jeg må svare innen måneden.

Skrevet

Du kan jo avbryte akkurat når du vil, så så lenge du ikkje seier ifrå deg ventelisteplassen på den skulen du eigentleg vil gå på, så kan du gjere som du vil. Viss du derimot veit at den skulen du no er komen inn på er noko du ikkje kjem til å halde fram med uansett, så er det betre å ta ein jobb i mellomtida (både for økonomien, og for dei andre som evt ventar på plass på den skulen).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS: Det er ingen venteliste, men to forskjellige opptak. Jeg beklager om jeg forklarte litt dårlig, skreiv ganske fort.

Jeg har søkt opptak to forskjellige plasser, gjennom loktalt opptak til skolene.

Jeg fikk tilbud til en plass, som jeg egentlig ikke har så lyst på, men jeg vil gå om jeg ikk får opptak til den andre skolen.

Jeg vil ikke få svar før i sommer fra den skolen jeg ønsker mest.

Så problemet er, skal jeg takke ja nå og så slutte når jeg får vite svaret fra den andre skolen. Eller vil jeg ikke ha mulighet til dette? J

Skrevet

TS: Det er ingen venteliste, men to forskjellige opptak. Jeg beklager om jeg forklarte litt dårlig, skreiv ganske fort.

Jeg har søkt opptak to forskjellige plasser, gjennom loktalt opptak til skolene.

Jeg fikk tilbud til en plass, som jeg egentlig ikke har så lyst på, men jeg vil gå om jeg ikk får opptak til den andre skolen.

Jeg vil ikke få svar før i sommer fra den skolen jeg ønsker mest.

Så problemet er, skal jeg takke ja nå og så slutte når jeg får vite svaret fra den andre skolen. Eller vil jeg ikke ha mulighet til dette? J

Jo, det har du moglegheit til. Men sjølv om det ikkje er i same opptaket, så kan det likevel vere folk som ikkje får plass dersom du takkar ja no (det er det eg meinar med venteliste, det kan jo vere fleire som har søkt og ikkje fått plass). Men om du vil halde fram der dersom førstevalet ditt ikkje går i orden, så er det sjølvsagt bra (og lurt) av deg å takke ja no. Du kan slutte når du vil, ingen tvingar deg til å gå noko du ikkje trivst med. Men det kan få følgjer når det gjeld lån og stipend.

Skrevet

Jeg ville faktisk bare ringt skolen og spurt..

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg satt med ja til tre steder uten at det påvirker hverandre under lokalt opptak mens jeg håpet på mitt førstevalg.

Kanskje egoistisk og slemt mot de som står på venteliste, men jeg klarte ikke bestemme meg - og jeg var ikke forberedt på å stå der med seks tilbud. Så jeg takket ja og nei slik det passet meg når tilbudene dukket opp. Det var jo kun en veldig kort periode, men det var flere ja uten at jeg mistet plassen til den andre. Fikk det bekreftet av studieveileder.

Endret av ninuska_
AnonymBruker
Skrevet

ts: Tusen takk for svar.

Jeg skal takke ja til dette tilbudet, og håper jeg kommer inn på førstevalget mitt senere. Jeg tror heldigvis det ikke er noen venteliste for andre, siden alle kvalifiserte søker har komt inn hvert år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...