Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her inne som har jobbet som lærer på både ungdomsskole og videregående? Hva foretrakk dere, og hvorfor? Positive og negative sider?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har jobbet både i ungdomsskolen (3 år) og studiespesialiserende (1år) og yrkesfag (2 år)

Jeg foretrekker helt klart studiespesialiserende, der får du brukt fagkunnskapene dine og elevene vil stort sett lære.

På andreplass kommer ungdomsskolen. Her får du ikke brukt fagkunnskapene dine i samme grad, større problemer med skolelei ungdom og ungdom med forskjellige diagnoser og problemer.

Sist kommer yrkesfag med en overvekt av svake elever og elever som ikke vil gå mer skole. Her får du også brukt lite av fagkunnskapene dine. Mange har høyt fravær, mange orker ikke delta i timene osv. Kommer litt an på hvilken retning du har og hvilket fag du underviser.

AnonymBruker
Skrevet

Er det et problem med frekke elever i ungdomsskolen? Jeg frykter at det er mange skikkelig pøbler, men vil virkelig undervise!

Skrevet

Jeg har jobbet på to ungdomsskoler og det har var frekke elever på den ene.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan taklet du det? Følte du at det ødela undervisningen?

Gjest O___o
Skrevet

Hva som utfordrer deg mest faglig og personlig?

- Å jobbe i ungdomsskolen

Hva som er tryggest og mest avslappende:

- Å jobbe i vgs

Skrevet (endret)

Jeg har jobbet på ungdomsskole og på yrkesfaglig videregående, og jeg foretrekker helt klart ungdomsskole. På yrkesfag var det et svimlende høyt sykefravær, og opplegget mitt ble derfor hele tiden forskjøvet siden halve klassen plutselig var syk (typisk på mandager). De var veldig lei av å gå på skolen, og de få som ikke er lei har jo planer om å bli snekker/hjelpepleier, og skjønner følgelig ikke hvorfor de må lære om Ivar Aasen og matematikk utover gangetabellen.

På ungdomsskolen føler jeg at jeg har bedre mulighet til å gjøre en forskjell for hver enkelt elev. Jeg ser dem tidligere og kan hjelpe dem på riktig kjøl (sånn sett er jo barneskolen enda tidligere, men jeg liker ikke så godt å jobbe med barn). Dessuten liker jeg team-arbeid veldig godt, og dette synes jeg fungerer bedre på u-skolen hvor vi samarbeider om hele klasser (altså alle på teamet har feks 8. trinn), kontra på vgs hvor alle på teamet underviser i engelsk. (Mulig dette opplegget varierer fra skole til skole da).

Kort oppsummert så liker jeg u-skolen best fordi at her får en en fin miks av alt. En får brukt fagene sine, en får være mer sammen med ungdommene og se utviklinga deres gjennom 3 svært viktige år av livet, en får være med på å hjelpe ungdom som er på tur ut, og kanskje motivere dem til å prøve å komme inn på den linja de ønsker, det er godt å samarbeide om elevene, og ikke bare om fagene.

Jeg synes også at det er gøy å undervise i fag utenom fagkretsen min. Jeg har bare tre fag, men har undervist i både krl, samf, naturfag, engelsk, tysk og norsk.

Endret av Zoë Castillo
AnonymBruker
Skrevet

høres ut som ungdomsskole er det beste for deg og du høres ut som en målrettet flink person :) lærerne på ungdsk. spilte veldig stor rolle for meg. slet og fikk hjelp og ble oversett, hadde ingen voksne hjemme som kunne hjelpe. men må si eg savner det, å komme litt tett innpå lærerne. don't get me wrong, men satt pris på de som gjorde en innsats for elevene utenom det faglige.

AnonymBruker
Skrevet

såg feil, trodde zoe c. hadde startet tråden, refererte til feil visst.

Skrevet

høres ut som ungdomsskole er det beste for deg og du høres ut som en målrettet flink person :) lærerne på ungdsk. spilte veldig stor rolle for meg. slet og fikk hjelp og ble oversett, hadde ingen voksne hjemme som kunne hjelpe. men må si eg savner det, å komme litt tett innpå lærerne. don't get me wrong, men satt pris på de som gjorde en innsats for elevene utenom det faglige.

såg feil, trodde zoe c. hadde startet tråden, refererte til feil visst.

Som elev merket jeg også stor forskjell på lærerne mine på u-skolen og vgs. Det betydde mye for meg å ha samme kontaktlærer i 3 år, og gjerne samme lærer i flere fag, kontra å ha 10 ulike lærere i 10 ulike fag, hvor ingen husker fornavnet ditt før i april.

Som lærer har en en svært viktig rolle i livet til ungdommene, og en lærer kan "make or break" framtida til hver enkelt. Ikke alle ønsker å ha en så stor og krevende oppgave, selvsagt, og med tida blir en nok veldig lei og oppbrukt. Jeg ser ikke bort fra at jeg vil søke meg til vgs om noen år, men enn så lenge føler jeg at jeg har overskudd nok til å jobbe i ungdomsskolen.

Skrevet

Nå må man huske at det er ekstremt stor forskjell på yrkesfag og studiespesialiserende da. Studiespesialiserende er omtrent som ungdomsskolen, men uten de drittleie og svake. Nå generaliserer jeg, men det er sånn jeg har opplevd det. Yrkesfag var verre enn ungdomsskolen, aldri mer..

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvis du tenker på om du skal velge lektor- eller grunnskoleutdanningen vil jeg anbefale deg å ta lektor. Da har du likevel muligheten til å jobbe på ungdomsskolen (og med lektorlønn) dersom du finner ut at det er det du vil :)

Er selv straks ferdig allmennlærer, og det er en omvei for meg studiemessig dersom jeg finner ut at det er videregående jeg vil jobbe på etterhvert.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg går nå 1. året GLU.( Det er jo den nye utdanningsreformen, hvis noen ikke har fått med seg det :gjeiper: )

Jeg går 5-10, og det vi lærer er i bunn og grunn didaktikk. Didaktikk, didaktikk og didaktikk.

Så når jeg ser noen her skriver at på VGS får man i mye større grad brukt fagkunnskapen sin, så blir jeg litt nervøs. Fordi vi lærer jo ikke noe fagkunnskap i den for stand. Så uansett hvor jeg begynner å jobbe, så må jeg jo lese meg opp til temaet?!

Når det gjelder GLU VS. lektor, så kan jeg ta master i mitt GLU-løp, og da er jeg kvalifisert til å jobbe på VGS. Vet ikke hvordan det er med den gamle allmennutdanningen?

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg går nå 1. året GLU.( Det er jo den nye utdanningsreformen, hvis noen ikke har fått med seg det :gjeiper: )

Jeg går 5-10, og det vi lærer er i bunn og grunn didaktikk. Didaktikk, didaktikk og didaktikk.

Så når jeg ser noen her skriver at på VGS får man i mye større grad brukt fagkunnskapen sin, så blir jeg litt nervøs. Fordi vi lærer jo ikke noe fagkunnskap i den for stand. Så uansett hvor jeg begynner å jobbe, så må jeg jo lese meg opp til temaet?!

Når det gjelder GLU VS. lektor, så kan jeg ta master i mitt GLU-løp, og da er jeg kvalifisert til å jobbe på VGS. Vet ikke hvordan det er med den gamle allmennutdanningen?

Interessant at du sier dette, da mange av mine medstudenter på GLU 5-10 klager på for mye "fag" og for lite didaktikk. Et faglig grunnlag er jo essensielt, spør du meg! :P

Uansett. TS:

Hvis du er usikker på om du vil jobbe på ungdomsskole eller vgs, søk lektorutdanning eller ta bachelor + PPU(aller helst med master i tillegg hvis du vil på vgs) - da får du muligheten til å velge :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...