Gå til innhold

....derfor strekker ikke kvinner til.....

waco

Anbefalte innlegg

I en hovedoppgave av høgskolelektor Wenche Vannebo står det mye interessant...

Hun ble selv overasket av det hun fant i sin undersøkelse...

Jenter som flytter hjemmeifra bekymrer seg for alt og alle står det. De har dårlig samvittighet er selvkritiske og har et langt dårlig selvbilde enn guttene! De synes ikke de strekker til.

Syv av ti unge med psykiske plager er jenter..

Jenter er så reflekterte at det gir dem bekymringer skriver damen.. For gutter betyr det ingenting for den psykiske helsen om de bor hjemme eller på hybel , men for jentene har dobbelt så mange av de borteboende psykiske problemer...

En av fire jenter på hybel har problemer med nervene sine..

Jentene savner nærhet de..de opplever forandringer i langt større grad enn guttene.

De opplever at deres rolle i relasjon til søsken og foreldre endres..

Ensomhetsfølelse er utbredt. Jenter synes også det tar lang tid å utvikle nære og intime relasjoner og de er oppmerksomme på endringer hos seg selv. Gutter opplever ikke slikt som problemer.

Jenter har høye forventninger til seg selv og er redd for å skuffe..

Gutter slår seg til ro...de er mye mere avslappet , sier undersøkelsen.

Slik er det ! Ikke bare er gutter og menn langt sterkere fysisk enn kvinner, det visste vi jo. Nå tyder veldig mye på at gutter og menn også er langt sterkere psykisk enn kvinner...

Det sier de faktiske tall og undersøkelser...

Kanskje noen av panserfeministene nå er enige i at damer ikke alltid strekker til?

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kva "strekke til" har med alt det ovanfor, det skjønnar eg ikkje. Satsar på at det du skriv er rett, sidan det er tatt frå ei hovudoppgåve. I allefall i den grad hovudoppgåva er rett (forresten, er du så interessert i kvinner at du skaffar det gamle hovudoppgåver for å studere oss?)

At alle desse tinga kan lede til ein konklusjon om at kvinner er svakare enn menn, er eg ikkje einig i. Det kan deriomot seiast at kvinnner er meir sensitive og følsomme for forandringar rundt seg, medan menn ikkje ensar omgjevnadane sine. Dette vil gjenspeile seg i meir positive stunder også. Kvinner tek innover seg glede og oppfattar positive sinnstemningar lettare enn menn. At kvinner ser det som eit problem at dei ikkje får seg vennar medan menn ikkje meiner det er eit problem, viser berre kor lite knytta menn er til kameratane sine, og kor lite sosialt anlagte dei er.

Eg veit ikkje om Vannebo har tatt det med i undersøkinga si, men aldersfaktoren har nok litt å sei her. Det er ei kjenngjerning at ungdommar er mindre sikre på seg sjølv enn voksne, og eg har mine tvil om at alle dessse tinga du ramsar opp har med at dei flyttar heimanfra å gjere. Ein flyttar jo gjerne på hybel når ein er ein plass mellom 16 og 19 år. Har jentene som bur heime dei samme problema, eller er problema knytta til at dei flyttar heimanfra? Kan årsaka til skilnaden på jenter og gutar som flyttar heimanfra skyldast at gutar flyttar heimanfra seinare enn jenter, mon tru? Berre lurer....12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Jeg har lest mage tråder du har startet og egentlig bare ledd av dem.. så mange jenter som blir provosert av det du skriver. Du skriver for å provosere...! Et trist liv, men allikevel `(må jo innrømme at provosere er gøy!)

Skal ikke motsi deg.... jenter er nok litt mer "nervevrak" enn menn... men dette skyldes miljømessige og biologiske faktorer.

De miljømessige faktorene er mange. Helt fra jenter er små ser de mammane sine lager mat, mammane sine vasker tøy, mammane sine handler...er det rart jenter får press på seg til å klare masse når de skal starte for seg selv. De blir også opplært til å vente på prins-Charming som skal komme å redde dem... ikke rart de er ensomme. Og et velkjentt faktum er det at jenter modnes tidligere enn gutter..det å da bo hjemme kan virke truende på deres egen identitet, og selvfølelse, jenter flytter ut, og har et voldsomt forventningspress på seg. Ikke alle klarer det.

De biologiske årsakene derimot..Du sier at gutter er sterkere fysisk. Da har du sannelig ikke lest mye biologi...Jenter er langt mer komplisert på DNA nivå. Jenter har 2 X kromosoner som gjør at de unngår mange sykdommer og er langt bedre tilpasset enn "mannen". Menn har et X og et Y kromoson, og hvis det er feil på X kromosonet har de ikke no extra kromoson for å erstatte de ødelagte genene slik jenter har. Det er ingen tilfeldighet at det fødes flest menn. Det er forventet at fler gutter vil dø av sykdom, og dette er da biologiens måte å balansere antallet på.

Kvinner har også bevist flere nervetråder mellom de to hjernehalvdelene, som gjør at de i mye større grad enn gutter kan reflektere og tenke på fler ting sammtidig.

Kvinner har også eggcellene, spiren til vidre liv...

Hva var det menn hadde igjen??

Vel...er det for mange "store ord" og vansklige formuleringer her waco, så si i fra så skal jeg forklare deg, din simple skapning..

Maja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye sant i det du skriver.

Kvinner er grublere, selvkritiske og trenger og vite at de er elsket!

Samtidig så er mang menn veldig dårlig til og prate om sine føleser, og hva de tenker....de undergraver sine følelser. Tror ikke det er så sundt det heller.

yes Hehe.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: yes den 2002-05-23 22:52 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

waco

Get a life......

Du har vel bedre ting å gjøre enn å rakke ned på kvinner!...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Waco. Men er alt dette ensbetydende med å ikke strekke til?

Mye av det du skisserer er basert på følelser. Følelser som går i den ene eller den andre retningen.

Men.....

.....kanskje er det riktig at jenter er mindre selvhevdende enn gutter. Det kommer gjerne frem allerede når barna begynner i barneskolen. Guttene løper rundt som ville dyr, mens jentene sitter litt mer passiv ved pultene sine. (Generelt er dette et mønster i skolen) Guttene tar rett og slett for mye plass i forhold til jentene.

Kanskje er dette genetisk betinget. Kanskje er det sosialt betinget. Jeg kan i alle fall med hånden på hjertet si at jeg forsøker å "se" dette, uten at jeg helt klarer å definere hva som er hva.

Dette mønsteret fortsetter gjerne fra grunnskolen og videre i livet. Enkelte jenter klarer å hevde seg, mens mange forblir nokså passivt avventende.

Videre ser jeg at jentene har lettere for å både å ta ansvar og føle ansvar. Herunder kommer også ansvar for det sosiale og familiære. Kanskje ansvaret også fører med seg en del bekymringer for at man ikke strekker til. Kanskje har selvhevdelsen vært så lite integrert at følelsen av ansvar blir tyngende. Altså man klarer ikke å definere for seg selv om man egentlig er i stand til alt dette ansvaret. Og når noe blir tyngende, kommer det gjerne inn en del bekymringer, og det fører igjen til at man blir litt angstfull.

Guttene klarer faktisk å gi litt mer "bængen". (Dette er også litt generelt) Jeg tror nok det er mer typisk for en mann å kunne gi faen, enn det vil være for en kvinne.

Hvorfor er det sånn tror du? Er dette noe man lærer? Personlig heller jeg litt over til teorien om at dette er genetisk betinget. Teorien er mye basert på at jeg har barn av begge kjønn og jeg har aldeles ikke lagt bånd på lysten til selvhevdelse i.f.t. det feminine innslaget (jenta) og det maskuline (gutten). Jeg erfarer imidlertid at han er mye mer selvhevdende enn henne. Dette også til tross for at jeg selv er en "guttejente" i svært mange sammenheng. (Jeg nevner akkurat det fordi man ofte trekker frem foreldre som rollemodeller.)

Teorien er også basert på iakttagelse av menneskebarn generelt og i forskjellige sammenheng.

Kvinner har faktisk et større evne til å være selvkritisk enn det menn har. Det har jeg helt klart sett i jobbsammenheng. Det kan både være positivt og negativt.

Under et jobbintervju hvor begge kjønn var representert i søkermassen, var kvinnene generelt mye "flinkere" til å fortelle om hva de IKKE kunne, mens menn i mye større grad rettet fokus på ALT de KUNNE. (Det var sannelig ikke rent lite!!!) Kvinnene var redd for selvhevdelse/selvskryt, mens de fleste av mennene tok skikkelig av!! Hvem som egentlig var mest kvalifisert til jobben, skal jeg ikke nevne.

Okey - det var nå det. Men likevel er jeg famlende på hvorvidt ulike egenskaper kan betegnes som svakheter eller styrke. Altså at kvinner er psykisk utilstrekkelig på grunnlag av ovennevnte vilkår. Jeg tror nok ikke evnen til refleksjoner er en dårlig egenskap. Ei heller evnen og viljen til omsorg. I mitt lille hode ser jeg for meg dette som svært gode kvaliteter. Også at jenter har evnen til å føle sterke bånd og ofte er mer ydmyk. Gode egenskaper det også. (Selvsagt har mange gutter og menn også disse egenskaper!!!)

Men...dersom disse egenskapene/ karakteristika går på bekostning av muligheten til individuell og mental frihet og egenkjærlighet, så er det selvsagt i alle fall psykisk hemmende. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Du kan ikke bare trekke den konklusjonen utifra hva en dame skriver.

Vi jenter er sterkere psykisk enn dere, hvor mange flere gutter enn jenter er det ikke som tar selvmord da? gå og su...deg selv din helv...tulling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hvor alvorlig dette var ment fra Wacos side, men kommer med noen tanker likevel, jeg. Det finnes jo faktisk mennesker med slike synspunkter.

Det jeg synes er litt interessant, er at evne til refleksjon, og ofte også omsorg, blir trukket ned i verdi som egenskap.

Veldig ofte til fordel for egenskaper som besluttsomhet, "mot" (hva nå det er), og (for å sette det på spissen) "ufølsomhet".

Rita skriver:

"Jeg tror nok ikke evnen til refleksjon er en dårlig egenskap."

Og er det ikke akkurat dette, i mange tilfeller, det blir syndet mot?

At nettopp evnen til å reflektere og å tenke konsekvenser, blir nesten latterliggjort?

Jeg tenker slik at det finnes to typer mennesker (i tillegg til alle kombinasjoner, selvsagt, men jeg snakker nå ytterpunkter):

den som tenker - og den som handler.

Man kan diskutere i det vide og det brede om hva som er "best". Men trenger vi trekke frem noe som bedre enn det andre?

Er det ikke en grunn til at disse "motpolene" finnes - for å utgjøre en god kombinasjon?

Vi har selvsagt bruk for begge parter.

Uten tenkeren (som ofte også viser mer omsorg), vil alle handle uten refleksjon - spontant - da er vi på dyrenes nivå.

Uten den som har evne til handling, vil tenkeren sitte å meditere over hva som

virkelig vil være riktig, og siden man aldri kan komme frem til en fasit, ville heller intet bli gjort.

Mitt poeng her (forsøk på å gjøre tankene mine noenlunde relevante under denne tråden følger icon_wink.gif):

det er høyst sannsynlig en grunn til at jentene får følelsesmessige reaksjoner.

Fordi de "graver dypere" nettopp i denne siden av seg selv, noe gutter kanskje gjør i mindre grad - iallefall i den alderen?

- Er jeg helt ute å padler nå eller?

Nå vil jeg legge til at ikke alle unge jenter er lost på hybel, da. icon_wink.gif

Bare sånn for å forsvare meg selv så overlevde jeg fint å flytte alene langt fra foreldre og venner da jeg var 16 - uten hverken lettere eller alvorlige depresjoner icon_razz.gif

Jeg kan nok være med på tanken om at det kan bli for mye av det gode - om man ikke ser mulighetene oppi alle tanker og følelser, og om man hele tiden skal "kjenne på følelsen" (noen som har vært borti dramalærere her..?)...

Men at tenkere ikke strekker til?

Konklusjonen min blir iallefall uansett, så vidt jeg kan se, at dette så klart ikke har noe som helst med styrke å gjøre.

For hva er vel styrke om ikke nettopp det å kunne gå i seg selv og "tenke over følelsene"?

Bare så synd det gjør så vondt å tenke...

Ingen tvil om at gutta har fått tildelt den enkleste oppgaven (action) også på dette området... *hrm*

~Amanda~1212[ Dette Innlegg er endret av: Amanda den 2002-05-24 00:05 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere tar en titt på alle wacos innlegg, så ser dere jo hva alle temaene dreier seg om; kvinner og hvor talentløse de egentlig er. Mannen liker tydeligvis ikke kvinner og bruker all sin tid på å finne negative ting om dem, får så å skrive det inn her slik at han kan bruke litt av vår tid også. Jeg gidder ikke å bru meg så mye med det, for selv om det kan være en smule sannhet i det, så overdriver han og tolker ting på sin egen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm... noe Amanda skrev vekket en ny tanke hos meg....

Amanda skriver:

"Vi har selvsagt bruk for begge parter.

Uten tenkeren (som ofte også viser mer omsorg), vil alle handle uten refleksjon - spontant - da er vi på dyrenes nivå."

Hvis vi skal svart/hvitt-male tingene i "waco-stil", så kan vi da ta disse to gruppene og se litt nærmere på dem.

Tenkeren, som er den part som reflekterer, har større evne til omsorg, påtar seg mer ansvar både i forhold til jobb og sosialt, ser viktigheter i å "samarbeide" for å få samfunnet til å fungere, ta hensyn til andre og tenke konsekvenser før man gjør eller sier. Sånn kort sagt.. (I forhold til hva jeg tolker av flere tidligere innslag, så blir denne parten generelt bestående av kvinner.)

Handleren, som ofte er fysisk sterk, handler raskt og effektivt uten å bekymre seg over konsekvenser. Ikke bekymrer seg over sosialt, eller manglende sosialt, samvær. Bruker ikke tid på(eller mangler evnen til?) å reflektere "unødvendig", og tenker/handler/lever på "enkleste"/mest praktiske måte uavhengig av andre en seg selv. (etter eget skjønn synes jeg generelt sett mannen passer best inn her.)

Min tanke blir da faktisk denne, hvem av kjønnene er det som utvikler seg og endrer seg i størst grad? Hvilke av av kjønnene er det som faktisk er nødt til å tilpasse seg endringer i størst grad? Og hvilke av kjønnene er det som i hovedsak har "fjernet seg mest fra" dyrene? Tenkeren? eller Handleren? hmm...

Og har vi ikke i lang tid sett på oss selv som overlegne nettopp fordi vi har fjernet oss fra "dyret"? Dersom mennesket er dyrene overlegne pga vår utvikling, så blir vel Tenkeren Handleren overlegen også da? siden Tenkeren er den som har utviklet seg mest, og fortsatt utvikler seg? mens Handleren har utviklet seg fra dyrene, men stagnert på et stadium før refleksjonen og videreutvikling av flere hjernehalvdeler...

Interessant tanke! icon_lol.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lest det her før, og husker at ett av premissene var at jenter flytter hjemmefra tidligere enn gutter. det er jo en kjent sak at jo yngre, jo mer sårbar, så konklusjonen din er vel ganske langt utpå jordet, waco.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte heller ikke hva dette hadde med å ikke strekke til... Men når det er sagt så må jeg si at jeg opplevde ting stikk motsatt! Jeg ble sterkere, fikk større selvtilit og følte meg tryggere etter å ha flyttet for meg selv. Bedre forhold til familien fikk jeg også. Ensom? Aldri et sekund! Men har da heller aldri hatt noe problem med å trives i mitt eget selskap. Jeg var 19 da jeg flyttet, vet ikke om det er ansett for tidlig eller sent. Men det er sant at jenter flytter tidligere enn gutter. Min mening er at guttene flytter altfor sent. Finnes altfor mange uselvstendige mammadalter på 25-40 år!! icon_wink.gif

Alt sånt er veldig individuelt, så sånne "undersøkelser" tar jeg med en stor klype salt.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil anbefale et badekar fylt med salt når dette kommer fra noen som bare plukker ut de bitene som kan synes å bekrefte hans ville hypotese og hopper glatt over resten. dette nærmer seg lamarckisme, waco!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes i grunnen det blir helt håpløs å diskutere dataen før man vet noe om utvalget til denne hovedfagsopgaven og hviklen metode den har benyttet.

Er en kvantitativ metode benyttet vil man i noen lunde grad kunne generalisere. Men jeg har en følelse på at kvalitativ metode er blitt benyttet i denne oppgaven siden Waco (i hodet) refererer til noen av argumentene. OG DA ER DET JO HELT HÅPLØST Å GENERALISERE empirien til real life.

Get at real life WACCCCOO . 1212[ Dette Innlegg er endret av: care den 2002-05-24 14:00 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt nettverk etableres i form av nye venner, men jentene opplever at det tar tid å utvikle nære og intime relasjoner. Samtidig er jentene oppmerksomme på endringer hos seg selv. Guttene opplever ikke slike endringer i særlig grad.

Dataene er forøvrig hentet fra en stor helseundersøkelse i Nord-Trøndelag, og intervjugrunnlaget er over 4 000 ungdommer, så det skulle sikre kvantitativ tyngde, selv om geografien knapt er representativ for hele Norge.

Selv om saksfakta fra Waco var korrekte, dog med utvalg som gjør dem irrelevante, er konklusjonen hans som vanlig mest preget av et noe kvinnefiendtlig syn.1212[ Dette Innlegg er endret av: Sissan den 2002-05-24 15:12 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sissan....så nå har det blitt kvinnefiendtlig å vise hvordan kvinnen virkelig er?

Det er et interessant trekk ved kvinnen det der... at hun nekter å akseptere fakta....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

interessant trekk ved mannen, det der at han ikke er i stand til å føre en saklig diskusjon med holdbare argumenter...

å nei, nå glemte jeg meg, det finnes jo opptil flere menn som faktisk har den evnen, men waco er åpenbart ikke en av dem.

sorry, waco, men påstandene dine er bare FOR DUMME!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

HVORFOR GIR VI HAN DENNE OPPMERKSOMHETEN?!

IKKE GIDD Å GÅ INN PÅ SIDER DERE SER ER FRA WACO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tviler sterkt på at det er noe vesentlig jeg går glipp av. Gullkorn? Sist jeg sjekket var det noe helt annet som kom ut av r### til folk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...