Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann.

Etter noen måneders resultatløs prøving har mannen min og jeg lyst til å prøve eggløsningstester, bare for å forsikre oss om at vi :sengekos: til rett tid. Jeg vet jo at det finnes erfarne damer her inne, så jeg lurer på om dere kan gi meg noen tips og triks...? Eks hvilke tester jeg bør bestille? Strips eller stav? Er det sånn at når testen blir positivt er det egentlig for sent å prøve, for da har man allerede hatt eggløsning, eller registrerer testen hormonene "i det egget slipper"? Er temping like effektivt?

På forhånd tusen takk for hjelp!!! :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Også lurer jeg på om det lønner seg å teste på morgenen slik som meg graviditetstester, eller spiller ikke det noen rolle??

Skrevet

Eggløsningstester måler stigning i LH-hormonet, som har en topp rett før eggløsningen. Eggløsningen kommer som regel ca 12-48 timer etter positiv test, så det er absolutt ikke for sent å prøve da :) Noen ganger kan man få LH-stigning og positiv eggløsningstest uten å ha eggløsning, og det er da fordi kroppen forsøker å slippe et egg men ikke får det til. Derfor kan det være lurt å tempe for å se at eggløsningen faktisk har skjedd. Temping er den eneste måten å være sikker på at eggløsning har skjedd, men i og med at temperaturøkningen kommer etter eggløsningen er det for sent å prøve da. Det står mye om syklus og eggløsning og temping og sånn på http://www.pernille.info/ hvis du vil lese mer om det.

Jeg bruker både eggløsningstester og temping, og jeg liker å bruke strimmeltester fordi de er billigere. Strimmeltester og stavtester er like sikre, så det er egentlig et praktisk spørsmål i og med at du kan teste rett i urinstrålen med stavtestene og må ha et oppsamlingsbeger til strimmeltestene. Husk å lese bruksanvisningen godt før du tester :) På en eggløsningstest må teststreken være like sterk eller sterkere enn kontrollstreken, ikke slik som graviditetstester der den bare må være til stede.

For de fleste lønner det seg å teste om ettermiddagen, for LH-hormonet slippes ut i kroppen utover dagen.

Lykke til! :)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen tusen takk for kjempe godt utfyllende svar!!!! :kose: Du svarte jo på alt jeg lurte på du...

Lykke til til deg også!!! :kghjerte:

Skrevet

Jeg syns man bør teste 2-3 ganger pr dag i aktiv fase, nettopp fordi det ofte er et bittelite vindu der man får positiv test. Jeg har opplevd negativ test for så å få positiv bare et par timer senere, for igjen å være negativ noen timer etter det igjen. Derfor er billigetester genialt,siden man kan svi av en del uten å bli ruinert. Da jeg var uerfaren på EL-tester hadde jeg digital test som jeg dobbeltsjekket med når jeg trodde jeg hadde positivt resultat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...