Lala Skrevet 14. januar 2004 #1 Del Skrevet 14. januar 2004 Får barna deres spise sjokoladepålegg når de vil? Mine søstre og jeg har spist så mye vi vil av det gjennom oppveksten. Ingen av oss har hatt hull i tenna før langt oppi 20 årene (jeg er bare 21 da, men fortsatt 0 hull) og vi har ikke vært overvektige eller hyperaktive. Det har blitt mennesker av oss også! Det jeg reagerer på er at søstern min lar IKKE barna sine få sjokoladepålegg i hele tatt! Det værste er at hun sitter selv å gomler akkurat det, mens de spiser sammen. Syns kanskje det var litt dårlig gjort jeg. Sambos sønn får det han vil ha på brødskiva hjemme hos oss, men det hender omtrent aldri at han velger Nugatti. Synspunkter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. januar 2004 #2 Del Skrevet 14. januar 2004 Sjokolade på skiven? er det noe naturlig å ha på maten? Synes det er dårlige matvaner når barn får det. Om ikke ungene vil spise uten det, så spiser de da de blir sulten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Seleena Skrevet 14. januar 2004 #3 Del Skrevet 14. januar 2004 At søstera di set med sjokoladepålegg, mens ho seier til ungane at dei ikkje får ete det, er jo ganske så rart syntest eg :klø: Det er jo dobbelmoral det til dei grader. Når du først skal lære ungane noko så må ein fortelje kvifor ein meinar sånn og sånn, medan du held deg borte frå det same sjølv. Til dømes: Tobakk; ein forelder sit med røyken i handa og seier: "Du får IKKJE lov å røyke, det er helsefarleg." Då kan eg ikkje skjønne anna ein at barnet blir temmeleg forvirra! Ps: Har ikkje barn sjølv, men om eg får så kjem eg nok til å la dei få ete og drikke sjokolade berre det er under "reglar". For ein skal ikkje ete for mykje sjokolade. Ikkje som niste iallefall. :kgsmil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 14. januar 2004 #4 Del Skrevet 14. januar 2004 Våre barn får søtt pålegg på frokosten. Det er Hapå, nugatti eller syltetøy. Selv spiser jeg ikke slikt pålegg, men ungene likre det. ser ikke hva som er så farlig med å la dem få det på frokostskiven. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 14. januar 2004 #5 Del Skrevet 14. januar 2004 Har ikke alltid nugatti i huset, men når vi har får han til ett av dagens brødmåltider. Vanligvis bler det frokosten.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 14. januar 2004 #6 Del Skrevet 14. januar 2004 Jeg trur vi fikk spise slikt gankse fritt, men valgte likegjerne prim eller fårepølse (eller kaviar/leverpostei da min bror, jeg har aldri spist det) Vi hadde det nok ikke alltid i huset, men forskjellig søtt pålegg... jeg kan ikke huske noen restriksjoner på å spise det når det var i hus. Men sjokomelk, det fikk vi kun i helger eller ferie. Etter at jeg flyttet hjemmefra har jeg drukket det daglig, for jeg er ikke noe glad i melk. Må nok lære meg å drikke te eller kaffe (blir nok helst te, jeg vikk store problemer med å svelge da jeg prøvde meg på kaffe forrige uke, fikk brekningstendenser) innen vi får barn..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 14. januar 2004 #7 Del Skrevet 14. januar 2004 Her er det bare lov med nugatti og slikt i helgene. En ytterst sjelden gang overrasker jeg ungene med det i matpakken, men det er som sagt sjelden. Sjokolademelk er heller ikke hverdags her..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lala Skrevet 14. januar 2004 Forfatter #8 Del Skrevet 14. januar 2004 Så der er vanlig å få mulighet til å velge det en gang om dagen da? Var noe sånt jeg hadde inntrykk av, men normer forandrer seg jo hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pia32 Skrevet 14. januar 2004 #9 Del Skrevet 14. januar 2004 Barna får nugatti eller syltetøy innimellom, og jeg synes selv det er godt :D og de spiser alltid mere når de får det,og det er alltid mere brød en sjokolade og tannpuss etterpå så er alt i orden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orthia Skrevet 14. januar 2004 #10 Del Skrevet 14. januar 2004 Jeg syns det blir rart å sitte og spiser noe rett foran barnet, uten at h*n får smake. Her i huset spiser vi det samme til måltidene, såfremt det smaker oss alle. Nettopp fordi vi har et barn, er derfor søte pålegg, som syltetøy eller prim, helgepålegg. Sjokoladepålegg ikke engang det, etter at jeg leste noe som "...sjokoladepålegg anbefales ikke! Du ville vel ikke finne på å legge en sjokoladeplate på brødskiven og servere barnet ditt?" Syns det var noe i det, jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 14. januar 2004 #11 Del Skrevet 14. januar 2004 Fikk bare lov i sommerferien jeg, og det ble kun kjøpt inn 1 boks. Synes det var helt ok, jeg, sånn i ettertid. Gledet meg skikkelig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 14. januar 2004 #12 Del Skrevet 14. januar 2004 Etter hva jeg kan huske fra brndommen, så hadde vi det kun når min tante og mine søskenbarn var på ferie hos oss. Da spiste vi det så ofte vi ville. Tror ikke foreldrene mine kjøpte det fordi vi alltid hadde dårlig råd. Det gikk mest i leverpostei, ost, hjemmelaget kaviar og denslags. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snorkie Skrevet 14. januar 2004 #13 Del Skrevet 14. januar 2004 Jeg er et nugattibarn (ikke så mye nå lenger- men hadde ikke restriksjoner på hvor mye jeg kunne spise under oppveksten). Ikke tjukk og ingen hull i tenna. Her i huset er det restriksjoner på det. Minstemor på 1 1/2 får det sjelden- kanskje 2-3 ganger i måneden. Storesøster på 7 får det kanskje 2-3 ganger i uka (f.eks hvis hun spiser kveldsmat etter at lillesøster har lagt seg). På foreldremøte på skolen har de blitt enige om at det kun er lov til å ha nugatti i matpakken en gang i uken. Dette fordi det var mange som hadde det hver dag, og noen som aldri hadde det. Uansett hva de spiser, en ting er sikkert: her i huset er det ingen som har enerett på å spise det ene eller det andre! Hvis én får, får alle! Hvis denne moren spiser nugatti foran barna sine, mens de selv nektes å få det, er hun ikke bare egoistisk, men et veldig dårlig forbilde (i min mening)! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annevenn Skrevet 14. januar 2004 #14 Del Skrevet 14. januar 2004 Jeg fortalte (litt skyldbetynget) at junior fikk en del (hver dag) Nugatti, fordi han nekter å spise noe annet hjemme (men han spiser alt mulig hos dagmammen....) Hun mente Nugatti var like greit som syltetøy. Så vi lar ham få det, og regner med at etter hvert får han smaken på andre ting også. Jeg vokste opp på Nugatti, og det blei jammen folk av meg også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 14. januar 2004 #15 Del Skrevet 14. januar 2004 Hos oss får poden Nugatti på 1 skive, men først må han spise 1 skive med noe annet på! Ja, og det er bare på lørdager og søndager. Hvis jeg glemmer å kjøpe, er det ikke alltid det merkes, vi har nettopp startet "tradisjonen"! Tidligere hadde vi det aldri! (...kan personlig ikke skjønne at noen klarer å spise slikt på skiva... Derimot kan jeg ta en skje rett i munnen... ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@lfa Skrevet 15. januar 2004 #16 Del Skrevet 15. januar 2004 Tassen min vil helst ha nugatti på brødskivene i matpakken (han går i barnehage), og det lar jeg han få. Ved andre brødmåltid er det som oftest andre påleggstyper han vil ha (veldig sjelden han spør etter nugatti ellers), så jeg har ikke dårlig samvittighet over matpakken. Har ikke noe lørdags- eller søndagspålegg vi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-hild Skrevet 15. januar 2004 #17 Del Skrevet 15. januar 2004 Junior må spise noe orntlig først - så kan han få søtt kliss etterpå, enten det er syltetøy eller nugatti. Så mye sukker som det er i kjøpesyltetøyet, så tror jeg ikke akkurat at det er sunnere enn sjokoladepålegget. I uka og på matpakka på skolen vil han gjerne ha nugatti, men i helgene er det ikke så viktig for ham med nugatti, så lenge han får seg litt eggerøre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
simsalabim Skrevet 15. januar 2004 #18 Del Skrevet 15. januar 2004 Heldigvis så liker de bedre annet pålegg,så de sjeldne gangene de vil ha søtpålegg får de det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 15. januar 2004 #19 Del Skrevet 15. januar 2004 Ingen restriksjoner på nugatti her i huset, med det resultatet at sambo spiser nugatti flere ganger i uka, jeg spiser et par ganger i måneden og 13-åringen toppen to ganger i året. Vil heller ha leverpostei eller ost, hun :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 15. januar 2004 #20 Del Skrevet 15. januar 2004 Kunne ikke falt meg inn å servere sjokoladepålegg til unger. Men så spiser jeg det selvfølgelig heller ikke selv! Unger trenger næringsrik mat for å utnytte potensialet sitt maksimalt, og ha skikkelig omløp i hodet. Sjokoladepålegg består bare av raske karbohydrater(som man får rask opptur av med påfølgende trøtthet) og mettet fett (hjernen trenger flerumettede fettsyrer). Ikke bra! Er man glad i ungene sine gir man dem et sunt kosthold! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå