AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #1 Skrevet 16. mars 2012 Jeg er usikker, for jeg vet ikke hvilket inntektsgrunnlag arbeidsgiver har oppgitt til nav, eller hvordan reglene for denne situasjonen er. Jeg har vært 50% sykemeldt siden desember, og fikk denne uken utbetalt sykepenger første gang. Jeg har fått sykepenger tilsvarende lønna jeg hadde de siste månedene før jeg ble sykemeldt, som var høyere enn normal månedslønn. Jeg vet at jeg har rett på å få sykepenger av ekstratimer jeg ville jobbet om jeg hadde vært frisk, men jeg hadde nok ikke jobbet mer enn kontraktfestet timetall om jeg ikke var sykemeldt heller. Har planer om å ringe nav på mandag og høre om de har utbetalt tilsvarende inntektsgrunnlaget eller om det har skjedd en feil, men altså: Hvis de har utbetalt riktig ift inntektsgrunnlaget før sykemelding, da kan jeg slappe av og ikke være redd for å bli anmeldt for svindel...?
Gjest Frk.Poppins Skrevet 16. mars 2012 #2 Skrevet 16. mars 2012 Tror ikke du kan bli anmeldt for svindel av Nav, så lenge du spør de/opplyser de om dette med en gang siden du er tvil:/
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #3 Skrevet 16. mars 2012 Jeg er student og har ei fast stilling deltid, men tar alltid masse ekstravakter slik at jeg ofte jobber 80-100%. Nav har basert seg på den lønna på de siste 3 lønnslipper før sykemelding for å beregne inntektsgrunnlaget. Dette gjelder for alle jeg vet som har blitt sykemeldt.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #4 Skrevet 16. mars 2012 sykelønnen fra nav er 66% av inntekten fra de 3 siste månedene 1
Elibo Skrevet 16. mars 2012 #5 Skrevet 16. mars 2012 ?? Når jeg har vært 100 % sykemeldt så har jeg alltid fått ett snitt på de tre siste mnd. Altså 100 % utbetaling. Jeg trodde 66 % var det du fikk dersom du gikk på attføring. Og det er når du har vær sykemeldt ett helt år. 1
Gjest Misteltein Skrevet 16. mars 2012 #6 Skrevet 16. mars 2012 Jeg har vært 50% sykemeldt siden desember, og fikk denne uken utbetalt sykepenger første gang. Jeg har fått sykepenger tilsvarende lønna jeg hadde de siste månedene før jeg ble sykemeldt, som var høyere enn normal månedslønn. Det stemmer. (Alt som er overtid skal ikke tas med. AB over har et godt eksempel)
Gjest Misteltein Skrevet 16. mars 2012 #7 Skrevet 16. mars 2012 ?? Når jeg har vært 100 % sykemeldt så har jeg alltid fått ett snitt på de tre siste mnd. Altså 100 % utbetaling. Jeg trodde 66 % var det du fikk dersom du gikk på attføring. Og det er når du har vær sykemeldt ett helt år. 66% kan dukke opp, men det er sjeldent at det skjer. Folk i faste stillinger faller ikke inn under den regelen.
Gjest Joakim Skrevet 16. mars 2012 #8 Skrevet 16. mars 2012 (endret) Sykepenger per dag er 1/260 av sykepengegrunnlaget. Dette er lønnsinntekt i tillegg til lønn for ubekvem arbeidstid (helligdager, natt osv). Overtid tas ikke med mindre dette er i arbeidsavtalen. Sykepengegrunnlaget er snitt av lønnsinntekt de siste 12 uker før sykdom for å beregne ukesats, ganget med 52 (max 6G = 475 296kr). Siden du jobber 50%, så skal man igrunn få 50% arbeidsinntekt og 50% sykepenger. Så hvis du fikk en typisk full månedslønn kun i sykepenger og en halv månedslønn fra arbeidsgiver så er noe galt og du må si ifra. Har du gradert sykmelding? Endret 16. mars 2012 av Joakim
Gjest Misteltein Skrevet 16. mars 2012 #9 Skrevet 16. mars 2012 Sykepenger per dag er 1/260 av sykepengegrunnlaget. Dette er lønnsinntekt i tillegg til lønn for ubekvem arbeidstid (helligdager, natt osv). Overtid tas ikke med mindre dette er i arbeidsavtalen. Sykepengegrunnlaget er snitt av lønnsinntekt de siste 4 uker før sykdom for å beregne ukesats, ganget med 52 (max 6G = 475 296kr). Siden du jobber 50%, så skal man igrunn få 50% arbeidsinntekt og 50% sykepenger. Så hvis du fikk en typisk full månedslønn kun i sykepenger og en halv månedslønn fra arbeidsgiver så er noe galt og du må si ifra. Har du gradert sykmelding? Det står ingenting om at TS jobber 50%. Det står at TS er 50% sykmeldt. Det er to helt forskjellige ting.
LilleBille Skrevet 16. mars 2012 #10 Skrevet 16. mars 2012 sykelønnen fra nav er 66% av inntekten fra de 3 siste månedene Bare tull - har du vært i arbeid får du full lønn (grunnlaget er begrenset oppad til 6G og må være min 1/2G) Sykepengegrunnlaget er den inntekten som sykepengene blir beregnet etter, det vil si den gjennomsnittlige ukeinntekten din i en nærmere bestemt periode før du ble arbeidsufør, som regel de siste fire ukene. I arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter kan en lengre periode legges til grunn. Arbeidsavklaringspengene derimot utgjør 66 prosent av inntektsgrunnlaget.
vinterspeil Skrevet 16. mars 2012 #11 Skrevet 16. mars 2012 Tror ikke du kan bli anmeldt for svindel av Nav, så lenge du spør de/opplyser de om dette med en gang siden du er tvil:/ Ikke anmeldt, men dersom de oppdager at de har gjort feil, så må du betale tilbake. En muntlig bekreftelse vil ikke telle i din favør. Dersom du er i tvil og vil ha et sikkert svar må du få tilbakemeldingen skriftlig. Jeg var i akkurat samme situasjon og tapte ankesaken.
Gjest Joakim Skrevet 16. mars 2012 #12 Skrevet 16. mars 2012 Det står ingenting om at TS jobber 50%. Det står at TS er 50% sykmeldt. Det er to helt forskjellige ting. Kan du forklare? Hvorfor får man 100% av tapt inntekt i sykepenger når man er 50% sykmeldt? Er ikke dette ment for å få syke i aktivitet med oppfølging fra arbeidsgiver? Spør fordi jeg ikke vet
LilleBille Skrevet 16. mars 2012 #13 Skrevet 16. mars 2012 Kan du forklare? Hvorfor får man 100% av tapt inntekt i sykepenger når man er 50% sykmeldt? Er ikke dette ment for å få syke i aktivitet med oppfølging fra arbeidsgiver? Spør fordi jeg ikke vet Hvis hun er 50% sykmeldt- vil det jo si at hun er i jobb 50% - og hvis ikke arbeidsgiver forskutterer den delen av lønnen hun skal ha som sykepenger, skal NAV betale sykepenger for 50% og arbeidsgiver betale lønn 50%.
Gjest Misteltein Skrevet 16. mars 2012 #14 Skrevet 16. mars 2012 (endret) Det står ingenting om at TS jobber 50%. Det står at TS er 50% sykmeldt. Det er to helt forskjellige ting. Kan du forklare? Hvorfor får man 100% av tapt inntekt i sykepenger når man er 50% sykmeldt? Er ikke dette ment for å få syke i aktivitet med oppfølging fra arbeidsgiver? Spør fordi jeg ikke vet Eksempel: A jobber deltid hos arbeidsgiveren sin. La oss si at hun jobber 40%. Denne 40% vil utgjøre sykepengegrunnlaget hennes, 100%. Om A blir 50% sykmeldt så vil hun jobbe halvparten av den tiden hun vanligvis jobber, dvs. 20%. Edit: Det kan være at TS sitt er helt korrekt. Om hun har kontaktfestet 40%, og har jobbet ekstra ved siden at hun har vært oppe i 80-100%, så er det korrekt at dette skal tas med i beregningsgrunnlaget. Det er faktisk rettigheter som man har opparbeidet seg etter folketrygdloven. Dermed, vil man få et sykepengegrunnlag være høyere enn hvilket beløp som står i kontrakten. Det er dessverre mange lønningskontorer som ikke er klar over dette. Endret 16. mars 2012 av Misteltein
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #15 Skrevet 16. mars 2012 Eksempel: A jobber deltid hos arbeidsgiveren sin. La oss si at hun jobber 40%. Denne 40% vil utgjøre sykepengegrunnlaget hennes, 100%. Om A blir 50% sykmeldt så vil hun jobbe halvparten av den tiden hun vanligvis jobber, dvs. 20%. Edit: Det kan være at TS sitt er helt korrekt. Om hun har kontaktfestet 40%, og har jobbet ekstra ved siden at hun har vært oppe i 80-100%, så er det korrekt at dette skal tas med i beregningsgrunnlaget. Det er faktisk rettigheter som man har opparbeidet seg etter folketrygdloven. Dermed, vil man få et sykepengegrunnlag være høyere enn hvilket beløp som står i kontrakten. Det er dessverre mange lønningskontorer som ikke er klar over dette. TS her! Det du skriver her er nesten min situasjon ja, bare med litt andre tall. Jeg har 80% kontraktfestet, og jobbet 100% de siste månedene før jeg ble sykemeldt. Får da naturligvis betalt for de timene jeg er på jobb (16 i uka) og får 50% av tidligere lønn av nav. Jeg har ikke fått utbetalt sykepenger som om jeg var 100% sykemeldt nei. Takk for hjelpen alle sammen!
Gjest Joakim Skrevet 17. mars 2012 #16 Skrevet 17. mars 2012 OK, det var der jeg ble forvirret. Da er det jo greit
Gjest Misteltein Skrevet 17. mars 2012 #17 Skrevet 17. mars 2012 (endret) TS her! Det du skriver her er nesten min situasjon ja, bare med litt andre tall. Jeg har 80% kontraktfestet, og jobbet 100% de siste månedene før jeg ble sykemeldt. Får da naturligvis betalt for de timene jeg er på jobb (16 i uka) og får 50% av tidligere lønn av nav. Jeg har ikke fått utbetalt sykepenger som om jeg var 100% sykemeldt nei. Takk for hjelpen alle sammen! Lønningskontoret ditt kan jobben sin! Endret 17. mars 2012 av Misteltein 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #18 Skrevet 17. mars 2012 Bare tull - har du vært i arbeid får du full lønn (grunnlaget er begrenset oppad til 6G og må være min 1/2G) Sykepengegrunnlaget er den inntekten som sykepengene blir beregnet etter, det vil si den gjennomsnittlige ukeinntekten din i en nærmere bestemt periode før du ble arbeidsufør, som regel de siste fire ukene. I arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter kan en lengre periode legges til grunn. Arbeidsavklaringspengene derimot utgjør 66 prosent av inntektsgrunnlaget. beklager hehe, jeg fikk 66% av lønna mi basert på de 3 siste månedene når jeg ble sykemeldt.. er det AAP det da :S n¨å er jeg trygdet da =)
Gjest Misteltein Skrevet 18. mars 2012 #19 Skrevet 18. mars 2012 beklager hehe, jeg fikk 66% av lønna mi basert på de 3 siste månedene når jeg ble sykemeldt.. er det AAP det da :S n¨å er jeg trygdet da =) Har du fått noe vedtak på AAP eller sykepenger? Og, hva står det der?
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #20 Skrevet 18. mars 2012 Jeg er usikker, for jeg vet ikke hvilket inntektsgrunnlag arbeidsgiver har oppgitt til nav, eller hvordan reglene for denne situasjonen er. Jeg har vært 50% sykemeldt siden desember, og fikk denne uken utbetalt sykepenger første gang. Jeg har fått sykepenger tilsvarende lønna jeg hadde de siste månedene før jeg ble sykemeldt, som var høyere enn normal månedslønn. Jeg vet at jeg har rett på å få sykepenger av ekstratimer jeg ville jobbet om jeg hadde vært frisk, men jeg hadde nok ikke jobbet mer enn kontraktfestet timetall om jeg ikke var sykemeldt heller. Har planer om å ringe nav på mandag og høre om de har utbetalt tilsvarende inntektsgrunnlaget eller om det har skjedd en feil, men altså: Hvis de har utbetalt riktig ift inntektsgrunnlaget før sykemelding, da kan jeg slappe av og ikke være redd for å bli anmeldt for svindel...? Når jeg ble permittert så trakk nav alt for lite skatt. De gjorde at jeg fikk baksmell.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå