Gå til innhold

Å innrede ny leilighet nesten fra scratch.


Jotunjenta

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er på leilighet-jakt, og kommer snart til å kjøpe oss en leilighet. Har blinket oss ut en allerede som er veldig sannsynlig, men visning er ikke før i neste uke. Mange nyoppussede leiligheter har nå for tiden helt hvite vegger. Det er en sånn en. Så en begynner med blanke ark. Den vi har sett på har helvitt bad med fliser, stue og kjøkken er som sagt hvite vegger. Trelister i tak og gulv og treverk på verandadør og vindusposter.

Hmmmm, hvor skal man begynne å tenke? Vil gjerne planlegge litt nå. Hvilke feller kan man gå i? Vil unngå å ende opp med en kald og upersonlig stue. Men ønsker heller ikke en knallrød IKEA-sofa for å lage litt farge i stua. Heller litt roligere og kosligere stil.

Har noen erfaring med å f.eks. se i møbelmagasin-reklamer og rett og slett bare kopiere en stil? :roll: De har jo sammensatt sofagruppe og stuebord, samt bilde på veggen + lamper +++++. Hvordan blir dette i praksis, mon tro? Kjenner dere noen som har stuer som ser ut som den er klippet ut av en Bohus-reklame? Og er dette negativt?

Er så usikker, men det er veldig artig å se i møbelmagasin-reklamer. Klarer bare ikke å ta avgjørelsen på hva vi vil ha, enda.

Noen tips? Hva som helst. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig kan du kopiere en stil om du finner noe du liker. Personlig ville jeg aldri laget en kopi av noe, men det kan jo være et sted å begynne.

Klipp ut bilder du liker og ta vare på dem. Samle inn prøver på tekstiler og maling. Sett det gjerne opp på en oppslagstavle og se hva som passer inn og hva du liker.

Ta utgangspunkt i ting du har fra før og pass på at dette passer inn i helheten (ellers kan det jo males e.l.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er negativt å kopiere en stil fra et blad. Det finnes så utrolig mange interiørblader, hvem skulle huske hvor akkurat du har fått stilen din fra? Og du trenger jo ikke fortelle det til noen hvis du ikke vil. Personlig synes jeg nøytrale/lyse farger på veggene er finest (hvitt blir litt for kaldt etter min mening, og jeg unngår også slike farger som "alle" har som Lys Toscana). Sofaer og slikt som skal vare ganske lenge bør heller ikke være veldig sjokkerende i form eller farge, gjerne noe klassisk og stilfullt som er pent uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er i samme situasjon jeg også,kjøpt leil og skal pusse opp og møblere.oppussingen bør jo planleges,men når det kommer til møblering så vil jeg nok prøve meg litt frem med forskjellige løsninger til jeg finner den beste(har delvis møblert leil allerede,inne i hodet mitt).

lykke til,dette er jo kjempemoro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Ja, tror vi bør ha på en annen farge enn hvit, men helst så lys som mulig. Er Lys Toscana en slags beige-farge, mon tro?

Tror vi skal satse på klassiske møbler, og ikke møbler som muligens går av moten. Da tenker jeg på sånne brune serier som Bohus++ har for tiden. Er vanlig tre-møbler for harry, mon tro? Har lyst til at det skal se litt stilig ut, da. Og ikke ut som det bor et gammelt ektepar der! Ugh...

Noen sofaer i reklamen ser utrolig fluffy og gode ut, men når en kommer i butikken og prøver de, så faller man langt nedi de, føler jeg. Kan vel være litt slitsomt å sitte oppreist i sånne sofaer. Får kjøpe en som er litt hardere, men ikke så hard som den vi har nå.

Ellers, har dere tips til sofastoff? Ønsker absolutt ikke skinnstoff/hud. Det kan se ut som det er moderne med sofaer med litt mykt stoff, sånn som du kan stryke 1 vei, men når du stryker den motsatt vei ser det helt flekkete ut. Mothårs liksom. Noen som forstod den forklaringa? Håper det. Disse ser dritkule ut, men kanskje ikke helt praktisk med tanke på søl/flekker..?

Hva syns dere om malerier kjøpt på f.eks. Bohus? De har to prisklasser. Kopier til ca. 500 med ramme, og så ekte malerier hvor du ser malingen stå opp fra lerretet til ca. 2600.

Skal gå gjennom IKEA-katalogen nå for å se om de har noe der. (men styrer langt unna grønne, oransje og røde ting, de har jo masse knallfarger..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest onyx, i.i.

Det er lurt å planlegge på forhånd:) Gå i malerbutikke og kjøp prøver på forskjellige farger du kan tenke deg å ha i stua og prøv før du maler. Fargene kan variere voldsomt i forhold til belysning og andre farger i interiøret. Har selv lys toscana på veggene. Hos meg ble den en ganske varm beige farge, endel mørkere enn hos andre jeg kjenner. Dette pga at ejg også har mørke gamle eikepanel på noen vegger som faktisk påvirket fargen slik. F.eks prøvde jeg også kaffe latte, men den ble faktisk grå hos meg! Bestem om fargen skal være med farge, lys eller mørk og om den skal være varm eller kald.

Et annet tips er at det er lurest å velge gardiner eller møbler først, siden det er enklere å finne/få blandet maling som matcher sofa el. gardin enn omvendt! Har jobbet i gardinforretning og det er utrolig mange som gjør feilen å velge farge og male først for så å prøve å finne puter og gardiner som matcher!

Ellers er det lurt som andre sier å velge en klassisk sofa i god kvalitet som ikke blir umoderne neste år :) Har selv en veldig god sofa som har teflon i trekket. Utrolig greit. Så langt har vi grist rødvin, blåbær, sjolkolade, mascara og kattespy i sofaen og den har ikke en eneste flekk!! Stoffet kjennes helt ut som vanlig møbelstoff, men du må regne med at det koster....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hva syns dere om malerier kjøpt på f.eks. Bohus? De har to prisklasser. Kopier til ca. 500 med ramme, og så ekte malerier hvor du ser malingen stå opp fra lerretet til ca. 2600.

Jeg ville ikke satset på det med mindre dere virkelig liker bildene. Gå heller på et galleri og kjøp et fint trykk eller maleri dere liker, som har et motiv som gir dere noe mer enn bare noe å henge på veggen. Jeg ville heller hengt opp en kul plakat til jeg fant noe veldig midt i blinken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...