Trulte:-) Skrevet 16. mars 2012 #1 Skrevet 16. mars 2012 Skal ha noen venninner over på søndag formiddag, og tenkte en frisk og deilig fruktsalat kunne gjøre seg i vårsola... Men hva bør jeg putte oppi? Har igrunnen aldri laget noe før..: Jeg bør vel også lage en lake av noe slag.. Eller kanskje bare ha youghurt over? Noen som har noen forslag?
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #2 Skrevet 16. mars 2012 Eple, appelsin, kiwi, jordbær, banan. Og sikkert mer som jeg ikke kommer på Du kan helle litt champagnebrus over for at frukten ikke skal bli brun så fort. Dekk med plast. Det er kjempegodt med vaniljeyoughut og kokosyoughurt.
Gjest badeand1 Skrevet 16. mars 2012 #3 Skrevet 16. mars 2012 Kiwi, druer, rosiner, epler, pærer og appelsiner.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #4 Skrevet 16. mars 2012 Kiwi, druer, rosiner, epler, pærer og appelsiner. Ja druer selvsagt! AB over.
Rumle Skrevet 16. mars 2012 #5 Skrevet 16. mars 2012 (endret) Du kan jo ha hva som helst av frukt som du liker oppi Bare tenk på at enkelte frukter ikke holder like lenge som andre. Bananer blir raskt brune, og etter en stund litt sånn myk og rar - så om du vil ha det bør du ta det i ikke så veldig lenge før det skal spises. Epler og pærer kan også bli litt misfarget, men det hjelper å ha litt sitronsaft/ appelsin over. Hva med appelsin, kiwi, mango, druer og kanskje jordbær hvis du får tak i det. Så kan du jo putte i litt bananskiver rett før du serverer. Om frukten ikke er sånn kjempesøt i seg selv, så pleier jeg å lage en litt improvisert lake på det jeg har tilgjengelig. Feks litt appelsinjuice som jeg blander med noen skjeer sukker eller flytende honning og koker opp til det blir litt tykkere. Eventuelt presser jeg noen appelsiner, eller bruker eplejuice eller lignende. Det er en veldig enkel versjon, men det smaker godt Bare husk på å smake den til, til den smaker godt. Avkjøl før du heller over frukt. Det er veldig godt å servere vaniljeiskrem til Endret 16. mars 2012 av Rumle
Pingting Skrevet 16. mars 2012 #6 Skrevet 16. mars 2012 Jeg synes at halve moroa med fruktsalat er at det skal se godt ut - så jeg har en tendens til å lage av frukt som har ulike farger og ser spennende ut. Og smaken er selvfølgelig den andre halvparten, som er like viktig - appelsin (gjerne skåret i skiver, det ser litt mer fristende ut enn terninger) eller aller best om du finner det: blodappelsin/rød appelsin - kiwi - jordbær - blåbær eller bjørnebær (eller begge, om man har råd) - blå druer - mango - papaya - rosiner eller tørkede tranebær har fin konsistens i tillegg til smak ting som er litt dyrere/vanskeligere å få tak i: - granateplefrø - stjernefrukt - litchi - ferske mynte- eller sitronmelisseblader på toppen - dragon fruit, som jeg ikke husker hva heter på norsk akkurat nå - fersk fiken Og: litt mørk sjokolade i småbiter. Nam! Alt i litt store biter - ikke terninger på en halv cm liksom, da forsvinner smakene i hverandre, og det ser ikke like imponerende ut. 1
Snøvott Skrevet 16. mars 2012 #7 Skrevet 16. mars 2012 Man bruker det man liker, trenger ikke mer enn 3-4 typer frukt. Noen liker lake til, selv holder jeg en knapp på hjemmelaget vaniljesaus.
Snøvott Skrevet 16. mars 2012 #9 Skrevet 16. mars 2012 (endret) Hvordan lager du den, Snøvott? Bruker en oppskrift noe ala denne. Vanligvis med vaniljestang, men så veldig nøye er det egentlig ikke. Endret 16. mars 2012 av Snøvott
Mynona Skrevet 16. mars 2012 #10 Skrevet 16. mars 2012 (endret) Jeg synes at halve moroa med fruktsalat er at det skal se godt ut - så jeg har en tendens til å lage av frukt som har ulike farger og ser spennende ut. Og smaken er selvfølgelig den andre halvparten, som er like viktig - appelsin (gjerne skåret i skiver, det ser litt mer fristende ut enn terninger) eller aller best om du finner det: blodappelsin/rød appelsin - kiwi - jordbær - blåbær eller bjørnebær (eller begge, om man har råd) - blå druer - mango - papaya - rosiner eller tørkede tranebær har fin konsistens i tillegg til smak ting som er litt dyrere/vanskeligere å få tak i: - granateplefrø - stjernefrukt - litchi - ferske mynte- eller sitronmelisseblader på toppen - dragon fruit, som jeg ikke husker hva heter på norsk akkurat nå - fersk fiken Og: litt mørk sjokolade i småbiter. Nam! Alt i litt store biter - ikke terninger på en halv cm liksom, da forsvinner smakene i hverandre, og det ser ikke like imponerende ut. Dragon Fruit heter Dragefruk på norsk Men den kalles også Pittaya eller pitthaya. Men linken din gikk til appelsiner da, ikke dragefrukt Her er dragefrukt: Endret 16. mars 2012 av Mynona-83 1
Pingting Skrevet 16. mars 2012 #11 Skrevet 16. mars 2012 Dragon Fruit heter Dragefruk på norsk Men den kalles også Pittaya eller pitthaya Haha, det visste jeg ikke! Det var nok pittaya jeg tenkte på - men hallo? Dragefrukt høres jo så mye kulere ut!
-Fisken- Skrevet 16. mars 2012 #12 Skrevet 16. mars 2012 Som Pingting skriver, sjokolade er godt til. Jeg føretrekker raspet, mørk sjokolade. Valnøtter eller hasselnøtter er heller ikke feil til. Jeg ville servert vaniljekesam, vaniljesaus eller vaniljeis til. 1
Rumle Skrevet 16. mars 2012 #13 Skrevet 16. mars 2012 Bruker en oppskrift noe ala denne. Vanligvis med vaniljestang, men så veldig nøye er det egentlig ikke. Den skal jeg prøve! Takk for link! Jeg lager hjemmelaget vaniljekrem til skoleboller/ sommerboller - og det er helt utrolig hvor stor forskjellen er!
Rumle Skrevet 16. mars 2012 #14 Skrevet 16. mars 2012 Det er godt med slike pikekyss/ marengser til også ...
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #15 Skrevet 16. mars 2012 Har vi glemt å nevne fersk ananas? Det er jo det viktigste!
Gjest Doh Skrevet 16. mars 2012 #16 Skrevet 16. mars 2012 Synes det er godt med krem til jeg Av frukt liker jeg: Epler Druer Pærer Ananas Stjernefrukt Melon(her er det jo masse å velge mellom) Dragefrukt synes jeg ikke smaker så mye, men det er bare meg da Hmm, tror jeg skal lage meg fruktsalat i morgen....
-Fisken- Skrevet 16. mars 2012 #17 Skrevet 16. mars 2012 Dragefrukt synes jeg ikke smaker så mye, men det er bare meg da Det smaker ikke små mye nei, men det hvite kjøttet med svarte prikker er en fin komponent sammen med de andre fruktene
Gjest Doh Skrevet 16. mars 2012 #18 Skrevet 16. mars 2012 Det smaker ikke små mye nei, men det hvite kjøttet med svarte prikker er en fin komponent sammen med de andre fruktene Går det an å skjære den opp? Fikk sånn i fruksalat på Maldivene, men var liksom bare klint utover alt det andre. Da så det bare litt rart ut(hadde aldri sett dragefrukt før da)
yes2yes Skrevet 17. mars 2012 #19 Skrevet 17. mars 2012 Ananas, Eple, Appelsin, Druer(uten stein!!), Banan, Jordbær, Bjørnebær, Kiwi, Vannmelon, Honningmelon, Granateple og Fersken. Blander alt i en stor bolle, og lar hver enkelt velge mellom å få Piano Vaniljesaus eller hjemmelaget vaniljeis til salaten. Og en ting til jeg kanskje er alene om å gjøre i heile Norge, er å ta et par hvite mini-marshmellows på toppen av saladen, spesielt for de som velger vaniljesaus synes eg det smaker utrolig lekent og veldig godt. Små sjokoladebiter legger jeg også til disposjon om noen skulle ønske det. 1
Mynona Skrevet 17. mars 2012 #20 Skrevet 17. mars 2012 Går det an å skjære den opp? Fikk sånn i fruksalat på Maldivene, men var liksom bare klint utover alt det andre. Da så det bare litt rart ut(hadde aldri sett dragefrukt før da) Jaja! Det pleier jeg å gjøre. Den er fast i kjøttet. Omtrent konsistensen til en Kiwi eller melon. Rart dere ikke synes den smaker så mye. Jeg synes den har en søt smak. Litt melonaktig og mye smak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå