AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #1 Skrevet 16. mars 2012 Kom over en omplasseringshund på finn.no. Den er 5 mnd, rasehund, uten stamtavle, og selger skulle ha 7000 for den. Grunnen til at den skulle omplasseres var "blir så stresses av den, men hunden er veldig snill!". Er ikke 7000 mye for en omplasseringshund uten stamtavle/papirer fra kennel? Hunder fra samme rase har jeg sett bli omplassert for 1000 kroner om de har vært uten stamtavle...
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #2 Skrevet 16. mars 2012 Huff stakkars hund. Jeg ville aldri hatt renraset uten stamtavle, da ville jeg heller hatt blandingsrase. Håper selgeren har vett nok til ikke å skaffe seg enda et dyr. 6
Gjest Apophis Skrevet 16. mars 2012 #3 Skrevet 16. mars 2012 Renraset går for meir enn blandinger trur eg, selv uten papirer og stamtavle, bikkja er i tillegg ganske ung. Men ja, litt over normalen er det nok..
MichelleBelle Skrevet 16. mars 2012 #4 Skrevet 16. mars 2012 Synes dette var litt dyrt for en omplasseringshund, ja. Men hva er prisen for en "ny" hund fra en oppdretter av rasen da? Prisene varierer jo fra 10 000 til 20 000 for de ulike rasene, så det er vanskelig å bedømme ut i fra den info'en du gir her.
Gjest Doh Skrevet 16. mars 2012 #5 Skrevet 16. mars 2012 Synes generelt at den annonsen hørtes helt på trynet ut. At man synes det er stress med en 5mnd gammel valp, da har man ikke tenkt seg nøye om før man skaffet hund.... Argh, enkelte mennesker altså.. 8
Gjest Eline4 Skrevet 16. mars 2012 #6 Skrevet 16. mars 2012 Dette var dyrt for en hund uten stamtavle synes jeg.. Om det er rasehund så burde den jo i det minste ha papirer, tenker nå jeg.. Lurer på hva personen som omplasserer kjøpte hunden for jeg da, kan hende personen tenker at det er muligheter for å tjene ekstra på den, siden den er renraset.. Men ja, høres ikke ut som eier av hunden er særlig serriøs, og har ihvertfall ikke tenkt seg om når h*n skaffet seg valp. 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #7 Skrevet 16. mars 2012 Det er en puddel, og jeg ser at valper med stamtavle går for 15-17 000, omtrent. Selger nevnte at den kom fra Notodden, og jeg ser ingen puddelkennel der i listen til canis. Vi har egentlig like lyst på omplasseringshund som "en ny", og denne hunden trenger jo et nytt hjem. Vi har hatt puddel tidligere, og vært veldig fornøyd. Vi er ikke opptatt av utstillinger og sånne ting, så sånn sett er dette med stamtavle bare en formalitet for oss. Men synes det var dyrt for hund uten papirer. Dessuten litt rart at papirer ikke kan oppdrives. Synes også selgers grunn for omplassering var litt pussig. Men igjen, hunden trenger tydeligvis et nytt hjem. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #8 Skrevet 16. mars 2012 Det kan være alle slags grunner til at hunden ikke har papirer, fra små bagateller til alvorlige helseproblemer. F.eks kan hunden være et resultat av incest. Den kan være stappfull av sykdommer som bryter ut i full blomst i tur og orden. Jeg ville ikke tatt sjansen. Ikke fordi 7k er altfor dyrt for en hund, det er tross alt en venn for livet, men fordi jeg ikke ville risikert å støtte garasjeoppdrett. 2
MichelleBelle Skrevet 16. mars 2012 #9 Skrevet 16. mars 2012 Tviler på at eier har betalt full pris om valpen ble solgt uten alle papirer, mistanken om det blir jo styrket av at du ikke finner noen oppdrettere i det aktuelle området. Dere kan jo tenke på hva dere faktisk er villig til å betale for hunden og se om dere får presset prisen 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #10 Skrevet 16. mars 2012 Grunnen til at vi "må" ha puddel, er pga en allergiker i familien som tåler puddel. Vi kan gjerne betale for en hund, men dette synes vi var for dyrt i forhold til de opplysningene vi fikk. Er noen jeg kjenner som fikk hund til halv pris fra kennel pga ubetydelig kosmetisk feil, så vet sånne ting foregår. De fikk ikke med stamtavle, siden den ikke kunne brukes til avl, men fikk alle andre papirer/forsikring osv.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #11 Skrevet 16. mars 2012 er vel sansynelig ingen andre vil betale så mye for en omplasserings hund heller, dere kunne jo kanskje sagt dere var villig til å kjøpe for en billigere pris?
Majott Skrevet 16. mars 2012 #12 Skrevet 16. mars 2012 Det kan være alle slags grunner til at hunden ikke har papirer, fra små bagateller til alvorlige helseproblemer. F.eks kan hunden være et resultat av incest. Den kan være stappfull av sykdommer som bryter ut i full blomst i tur og orden. Jeg ville ikke tatt sjansen. Ikke fordi 7k er altfor dyrt for en hund, det er tross alt en venn for livet, men fordi jeg ikke ville risikert å støtte garasjeoppdrett. Enig i dette! Når en renraset valp selges ureg, er det som regel en "skummel" grunn til det. Kan være alt fra helsefeil/sykdommer, incest, eller at tispa har fått valper for tett. Jeg synes dette er for dyrt for en hund som kan ha mange "skjulte feil". Og en stor risiko å ta sånn sett, for en vil jo gjerne ha hunden i mange år, til den blir gammel. Samtidig trenger den visst et nytt hjem, og eier høres ikke helt god ut. 1
Majott Skrevet 16. mars 2012 #13 Skrevet 16. mars 2012 Grunnen til at vi "må" ha puddel, er pga en allergiker i familien som tåler puddel. Vi kan gjerne betale for en hund, men dette synes vi var for dyrt i forhold til de opplysningene vi fikk. Er noen jeg kjenner som fikk hund til halv pris fra kennel pga ubetydelig kosmetisk feil, så vet sånne ting foregår. De fikk ikke med stamtavle, siden den ikke kunne brukes til avl, men fikk alle andre papirer/forsikring osv. Det kan jo hende at dette er tilfellet for denne valpen også, men da skal det ikke være noe problem å få navn til oppdretter, og deretter kontakte denne for å høre om årsak. Er det sånn, så kunne jeg nok kjøpt en ureg valp for den prisen. Men da ville jeg visst forhistorien, altså hvorfor den var ureg, og fått dokumentasjon på det.
mysticmoo Skrevet 16. mars 2012 #14 Skrevet 16. mars 2012 Altfor høy pris - hadde styrt unna og heller brukt litt mer penger på noe 'skikkelig' fra en oppdretter med godt rykte og friske hunder. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #15 Skrevet 16. mars 2012 dyyyrt!! her var det ugler i mosen! vil du ha omplasseringshund så ta kontakt med hundehjelpen, der betaler men en sumbolsk sum og der er hundene vaksinerte og chipet når du får de =) hilsen en som har 2 omplasseringsunder derfra
Gjest Bobler Skrevet 16. mars 2012 #16 Skrevet 16. mars 2012 7000 er mye for en blandingshund. Ville sett meg om etter en reinraset hund, med helsesjekk og papirer.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #17 Skrevet 16. mars 2012 Dette virka veldig rart... Ville nok gå for en annen puddel. Det er flere der ute! I følge NKK er en en hund uten papirer en blandingshund uansett hvor "ren" den er. Den må forsikres og betales deretter, så det er ikke et argument selger kan bruke for å ha høy pris.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #18 Skrevet 16. mars 2012 dyyyrt!! her var det ugler i mosen! vil du ha omplasseringshund så ta kontakt med hundehjelpen, der betaler men en sumbolsk sum og der er hundene vaksinerte og chipet når du får de =) hilsen en som har 2 omplasseringsunder derfra Vi vil veldig gjerne ha omplasseringshund, ja. Men pga en i familien vår som er hyperallergisk er det ganske viktig at det er akkurat denne rasen, for den utløser ikke allergien. Det er også derfor det er viktig for oss med papirer så vi VET det er denne rasen, selv om vi ikke skal bruke den til utstillinger eller avl. Grunnen til at jeg reagerer på prisen er jo at det uten papirer vil tilkomme ekstrautgifter til veterinær, dyrere forsikring osv. Tusen takk for alle svar. Mulig vi tilbyr en lavere sum, for det virker som denne hunden har bruk for en ny familie, og det vil jo vi veldig gjerne være for en hund Tar gjerne i mot råd om hva man skal spørre om og sjekke opp i, om vi bestemmer oss for en omplasseringshund. Forrige gang vi kjøpte var det direkte fra kennel, og da var alt ordnet og ryddig fra deres side. Hilsen TS
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #19 Skrevet 16. mars 2012 Vi vil veldig gjerne ha omplasseringshund, ja. Men pga en i familien vår som er hyperallergisk er det ganske viktig at det er akkurat denne rasen, for den utløser ikke allergien. Det er også derfor det er viktig for oss med papirer så vi VET det er denne rasen, selv om vi ikke skal bruke den til utstillinger eller avl. Grunnen til at jeg reagerer på prisen er jo at det uten papirer vil tilkomme ekstrautgifter til veterinær, dyrere forsikring osv. Tusen takk for alle svar. Mulig vi tilbyr en lavere sum, for det virker som denne hunden har bruk for en ny familie, og det vil jo vi veldig gjerne være for en hund Tar gjerne i mot råd om hva man skal spørre om og sjekke opp i, om vi bestemmer oss for en omplasseringshund. Forrige gang vi kjøpte var det direkte fra kennel, og da var alt ordnet og ryddig fra deres side. Hilsen TS hei, hundehjelpen får inn ALLE raser =) mest blandinger da men mye rasehunder også, du kan jo ringe å høre med de =) her er nettsiden : hundehjelpen[
frkharepus Skrevet 17. mars 2012 #20 Skrevet 17. mars 2012 Tidligere var det sånn at hunder som skulle omplasseres privat ikke kostet noe, evt at man betalte litt for utstyret. Men nå er trenden at alle skal ha mest mulig for hunden, og i mange tilfeller er det dessverre slik at summen de får er viktigere enn det nye hjemmet som hunden får. På den andre siden er det også de som oppgir en salgspris bare for å styre unna useriøse folk som vil ha seg en gratis hund, men dette kommer som regel tydelig frem når man møter eier og hund. Du kan jo høre hva eier virkelig tenker om prisen, og om de er villige til å dekke utgiftene til en helsesjekk hos vetrinær. Hvis det er puddel du er på jakt etter, så ser jeg at det ligger ute en annonse på en 4 årig gammel puddeltispe til kr 4000 MED papirer på finn. Kanskje den er et bedre alternativ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå