Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det store sekkespørsmålet - hvilken skal man velge!

Jeg og samboeren min skal på en 6 måndeders reise rundt jorda (flere land i Asia, Latin-Amerika og USA) og vi sliter litt med valg av sekk. Jeg har lest mye flott om Osprey og Eagle Creek sine sekker. Vi har tenkt å prøve Osprey Waypoint (85L inkl. dagstursekk) og Farpoint (55L og 70L inkl. dagstursekk), og Eagle Creek Rincon (75L inkl. dagstursekk). Det som er det store spørsmålet er hvor store sekkene skal være. Jeg er ikke store jenta, 170cm og 54 kg. Han er en normalbygd ung mann på 183cm. Det er jo begrenset hvor mye man greier å bære på ryggen.

Noen som vil fortelle om sine erfaringer med reisesekker? Hvor mange liter du/dere valgte? Og hvilket merke? Vil den på 55L være for liten? Da er jo hovedsekken ikke mer enn 40L.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan anbefale Ospray Waypoint-sekkene på det sterkeste. Har selv brukt denne typen sekker på to backpackerturer og er veldig fornøyd. Når det kommer til størrelsen er jeg på ca samme høyde og vekt som deg, men valgte fortsatt 85L sekken. Det er jo ikke sekken som veier så mye i seg selv, men mer det du putter i den.

Jeg tror ikke jeg hadde klart meg med 55L på mine turer. Selv om 85L kan virke mye på begynnelsen av turen blir sekken fort fylt opp av diverse nye ting underveis, og jeg vil da si det er bedre å ha litt ekstra plass i sekken, enn å måtte kjøpe en ny kolli. Sekken kan snøres sammen en del, så om du har lite i den virker den ikke så altfor stor heller.

Lykke til med valget, og god tur =)

Skrevet

Takk for tipsene, har lest på bloggen din at du er fornøyd med den :) Jeg er også redd for at 55L kan bli for lite... Tror kanskje det blir en tur innom Chillout og Platou i morgen for å prøve sekker ;)

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Veldig fornøyd med min Osprey-sekk! Jeg har litt motsatt oppfatning jeg da, og synes ikke det bør være for stort. Man fyller den full uansett, så det blir fort tungt om man har en stor sekk. Bedre å sende hjem ting man kjøper etter hvert, det er temmelig tungt å bære sekk i varmen. Og jeg er vant til å gå med tung sekk fra før av etter å ha vært i Forsvaret.

Edit: Oops! Jeg trodde min var så liten siden jeg har sett andre med så mye større sikker enn min. Men jeg har Waypoint 85 og synes den er passe til backpacking.

Edit2: en annen positiv ting med Osprey reisesekk er at den veier så lite i seg selv. Kjæresten min har en Hagløfs som er tung før han i det hele tatt putter noe i den. Kanskje fint til fjelltur, men ikke til backpacking. En annen ting som er genialt er at man kan åpne hele for å finne det som ligger i bunnen, i stedet for å ta ut alt.

Endret av Badabing
Skrevet

Jeg blir mer og mer overbevist om at jeg har lyst på Osprey :) Men må jo uansett prøve de på, håper de sitter godt på. De høres jo så himla praktiske ut! :)

Skrevet (endret)

Jeg slenger meg med! Vil også anbefale Osprey sekkene! :) Kjøpte en Osprey Waypoint 85l før jeg skulle på backpackng i Australia og Kina, og er SUPERFORNØYD! Og det er sant som de sier... De blir fort fylt opp! Så jeg ville heller hatt litt ekstra plass om du ikke skulle fylle opp hele sekken :) Jeg er 1.65 og sekken passet perfekt på meg. Du kan justere og stramme inn akkurat slik du vil. Jeg kjøpte min hos Chillout :)

Edit: Er også veldig fornøyd med at du kan åpne sekken som en bag, istedet for å måtte ta ut alt. Og den dagstursekken kom godt til nytte da vi var på f.eks muren, eller dagsturer rundtomkring i Australia! :) Rett og slett en super sekk! :D

Endret av McAdams
Skrevet

Jeg har også en Osprey waypoint, men jeg har ikke reist med den enda. Holder på å pakke i den til ferien min nå :) Og det er sant som de andre sier, den er uutrolig lett! Mye lettere enn den forrige sekken jeg hadde. Og jada, har man en større sekk, så er det kanskje lettere å fylle den opp, men samtidig så kan man ikke konstant sende ting hjem heller.. Jeg sendte hjem en god del når jeg var på backpacking, men den ble likevel fylt opp en del mellom de stedene det gikk an å sende store pakker hjem. Så jeg synes det er verdt å ha litt plass, og så kan man heller snøre den godt sammen når man har lite oppi.. Og når den veier så lite som den gjør, så er det ikke store forskjellen på de to størrelsene.

Skrevet

Jeg har en lifeventure kativa 60L sekk. Veldig fornøyd med den så langt. Har ikke fått prøvd den ut på den store reisen enda, kun småturer.

Den kan også åpnes som en bag og har en dagstursekk festet foran. Den er passelig til meg, sitter bra på. Osprey er så himla dyr synes jeg. Jeg kjøpte min til en rabatert pris siden butikken skulle legges ned. Sekken er heller ikke tung i seg selv synes jeg.

Har lest endel som anbefaler å ikke kjøpe en for stor sekk for da har man en tendens til å pakke mer oppi og den blir tung, jeg tror det er veldig individuelt om hva man har lyst til selv. Kjenner man sine begrensninger så går det nok bra :)

Hvis du vil gå for et trygt valg ville jeg nok også valgt osprey, hører jo kun positive ting om sekkene deres. Bor du i Bergensområdet så er chillout veldig behjelpelige med innstilling og prøving av sekken :)

God tur!

Skrevet

Herlig med mange gode tips og erfaringer, tusen hjertlig :)

Det blir nok en tur på Chillout i løpet av helgen ja, så vi får prøvd ut de forskjellige modellene de har.

Så jo veldig grei ut den sekken du har også, rosenkål :)

Skrevet

Kjekk tråd dette! Jeg skal ut på tur rundt januar neste år, og har allerede begynt å lete etter sekk.

Er det lurt å gå for en vanlig sekk, eller finnes det kanskje sekker med hjul som man eventuelt kan dra etter seg? Jeg er liten og ikke så veldig sterk av meg, akkurat.. :gjeiper:

Skrevet (endret)

Osprey har sekker/hybrider som kan bæres som sekk, men åpnes som bag med hjul Fnisu! :) Men så lenge bæresystemet er godt tror jeg de fleste greier å bære en stund på en sekk med litt vekt. Forhåpentligvis skal vi ikke bære på sekkene i timesvis, men mest fra A til B.

Vi har forresten kjøpt oss sekker i dag! Jeg er kjempegira :nigo: Vi gikk til slutt for Osprey Waypoint 85L. Den er utrolig kjekk, og herlig på ryggen. Den finnes også i dame- og herremodell, hvor det er litt mer plass til hofter og pupper på damemodellen ;) (Jeg kjøpte altså damemodellen, de er like i pris forresten, 2199,-) Sekken har en praktisk liten dagstursekk på 15L som man kan henge på hovedsekken. Tror vi har gjort det rette valget, og de vi kjøpte sekkene hos (Chillout) sa at de har hele 30 års garanti, men på andre sider har jeg lest at de har livstidsgaranti, uansett er det veldig bra :)

Endret av Lumos
Skrevet (endret)

Jeg har også drømt om sekk med hjul på innimellom, når sekken er tung å bære. Men det er jo steder/ganger man uansett må bære sekken, selv om den har hjul. Og sekker med hjul veier mer enn andre. Så da blir det jo individuelt om man tror man får mest bruk for hjul eller en lett sekk..

Hvis du føler du ikke orker å bære på så mye (men du vil nok bli overrasket over hvor mye en faktisk klarer å bære, selv om man ikke er sterk! Det som er tungt er å få den opp på ryggen..), så kan du jo passe på at du ikke tar for mye med.

Endret av aglaea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...