AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #1 Del Skrevet 16. mars 2012 Noen som selv har opplevd dette? Har fått en gele av legen som jeg skal smøre på kneet, men hun kunne ikke si noe om hvor lang tid det vil ta før det går over. Jeg hadde det i slutten av januar og trodde det var over, men så fikk jeg vondt i kneet igjen for noen dager siden. Vil være sikker på at det er helt borte før jeg begynner å trene igjen, problemet er at jeg i påsken egentlig skal på ski- og fjelltur og lurer på om jeg må avlyse det.. Skjønner at ingen har fasitsvar, men hadde vært supert å få vite hvor lang tid det har tatt for andre:) Evt andre tips til hvordan unngå runners knee igjen? Fikk det etter at jeg trente med videoer hjemme. Kommer til å holde meg på tredemøllen og sykkel etter dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mady Skrevet 16. mars 2012 #2 Del Skrevet 16. mars 2012 Jeg gikk til fysioterapeut med kneet mitt. I tillegg måtte jeg gjøre masse øvelser som lette knebøy og lignende. Dessverre slurvet jeg veldig, det var så kjedelig, så ved store belastninger kjenner jeg det fortsatt - 6 år senere. :-( Jeg måtte også redusere treningen kraftig, særlig trening med stor belastning på beina. Det er viktig at du har gode joggesko med demping, og trener på mykt underlag. (tredemølle er som oftest for stor belastning). Gjør du knebøy og lignende må du ikke ha tung belastning . Det er også viktig å tøye ut lårmuskelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #3 Del Skrevet 16. mars 2012 Jeg gikk til fysioterapeut med kneet mitt. I tillegg måtte jeg gjøre masse øvelser som lette knebøy og lignende. Dessverre slurvet jeg veldig, det var så kjedelig, så ved store belastninger kjenner jeg det fortsatt - 6 år senere. :-( Jeg måtte også redusere treningen kraftig, særlig trening med stor belastning på beina. Det er viktig at du har gode joggesko med demping, og trener på mykt underlag. (tredemølle er som oftest for stor belastning). Gjør du knebøy og lignende må du ikke ha tung belastning . Det er også viktig å tøye ut lårmuskelen. Legen sa ingenting om fysioterapeut til meg, tok du kontakt selv? Var du veldig plaget? Har skjønt at jeg må kjøpe meg bedre joggesko, men bør jeg altså ikke jogge på tredemølle? Da har jeg nesten ikke mulighet til å jogge. Hvordan tøyer jeg ut lårmuskelen da? Takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #4 Del Skrevet 16. mars 2012 TS igjen Kan jeg gå på hæler med runners knee? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 17. mars 2012 #5 Del Skrevet 17. mars 2012 Jeg gikk også til fysioterapaut med runners knee. Fikk masse øvelser for å styrke støttemuskulatur, strekke ut lårmuskelen som jeg ikke husker hva heter osv. Og streng beskjed om at jeg ikke skal løpe på tredemølle. Helst skal jeg ikke løpe noe i det hele tatt, men hvis jeg "må" skal jeg gjøre det i skogen hvor det er mykt og ujevnt. Da jeg var hos fysioterapaut fikk jeg også beskjed om hvilke type sko jeg skal ha. Jeg må ha sko med oppbygging under fotbuen. Men han sa også at sykkel og langrenn var mye bedre for knærne. Anbefaler deg å finne en fysioterapaut som kan se på deg, og gi deg øvelser og se akkurat hvor din feilbelastning kommer fra. Og ang hæler. Når jeg hadde smerter i knærne klarte jeg ikke gå på hæler mer en noen minutter. Jeg gikk konstant med joggesko i 4-5 mnd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mady Skrevet 17. mars 2012 #6 Del Skrevet 17. mars 2012 (endret) Ja, jeg var veldig plaget, hadde gått med det en stund fordi jeg ikke ville kutte ut treninga, så det gjorde det nok mue værre. Det går jo selvsagt å gå med hæler hvis det bare er for en kveld. Men du vil nok fort oppdage at det gjør vondt. Jeg var hos en lege på NIMI som henviste meg til fysioterapeut. Som sagt over, må du absolutt hogge, gjør det på mykt underlag i skogen, men anbefaler mye heller å sykle. Du burde gå på löplabbet å kjøpe joggesko, de er proffe. Endret 17. mars 2012 av Mady Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 17. mars 2012 #7 Del Skrevet 17. mars 2012 Jeg har hatt PPS siden siden jeg var 12-13 år gammel, på grunn av en feilstilling i anklene mine. Jeg har gått til fysioterapeut, og gjør øvelser for å holde det i sjakk, men jeg vil aldri bli kvitt det. Jeg går en del på høye hæler, men merker ikke noen forskjell på smertene om jeg går med/uten høye hæler. I perioder med smerter har jeg vondt uansett om jeg står, sitter, løper eller sover. Jeg løper litt ute i gode perioder, eller sykler jeg en del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #8 Del Skrevet 18. mars 2012 Ts igjen Tusen takk for alle svar! Det kan virke som om flere av dere er mye mer plaget enn det jeg er nå, jeg har ikke kroniske smerter og det går greit å gå på hæler. Håper virkelig dette er et "engangstilfelle" og at det går over for den eneste treningsformen jeg liker er å springe på tredemølle (videoene har jeg kastet!). Siden jeg bor midt i oslo er det ikke så mange muligheter til å springe på mykt underlag, i tillegg kan man jo ikke som jente bevege seg alene ute etter at det er blitt mørkt! Mener dere altså at jeg bør kontakte fysoterapeut selv om jeg ikke har så store smerter nå? Er det dyrt å gå til fysoterapeut? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 18. mars 2012 #9 Del Skrevet 18. mars 2012 Jeg ville hvertfall tatt en time hos fysio for å få øvelser som gjør at du ikke fortsetter med dette problemet. Antagelig får du 5-6 styrkeøvelser som du skal utføre 3 ganger i uken + noen strekkeøvelser du skal gjøre etter du har jogget. Det er verdt 400kr, for å slippe å få ytterligere plager med runners knee. Synes jeg hvertfall. Kan anbefale Nimi ved Ullevål Stadion. Der har de to fysioer som er spesialisert på knær! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #10 Del Skrevet 19. mars 2012 Vil jeg kunne unngå varige plager med knærne hvis jeg bestiller time hos fysioterapeut? Det høres jo egentlig ikke så dumt ut! Tusen takk:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå