AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #1 Del Skrevet 16. mars 2012 Som tittelen sier: jeg trenger hjelp. Er ganske habil på kjøkkenet, men akkurat disse browniene har altså slått seg vrange. Jeg er på utkikk etter deigete, "seige" og kompakte brownies som er sprø på toppen. Jeg tror jeg har gode oppskrifter, men at jeg steker dem for mye og lager dem for tynne. Sist ble ikke kaka tykkere nn 2 cm, og i tillegg stekt litt for mye. Så, spørsmålet er som følger: - hvor tykke er DINE perfekte brownies? - og hvordan "ser" du at de er ferdige? Er det overflaten? Hvor mye deig som sitter på stikkepinnen? Hjelp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 16. mars 2012 #2 Del Skrevet 16. mars 2012 Denne oppskriften gir akkurat slike brownies du beskriver, og jeg har i allefall aldri opplevd at den ikke blir som den skal. Til en stor langpanne: 400 g mørk sjokolade 340 g smør 8 dl sukker (mye, men det er det som gir seige brownies) 8 egg 4 ts vaniljesukker 5 dl hvetemel Smelt smør og sjokolade i en gryte på svak varme. Ha i sukker, egg og vaniljesukker og bland godt sammen. Rør i hvetemel. Hell røren i en stor bakepapirkledt langpanne. Stek ved 175 grader i ca 60 minutter. Jeg tester kaken med en trepinne for å se om den er ferdig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #3 Del Skrevet 16. mars 2012 Tusen takk, Arkana.- Jeg har så god erfaring med de oppskriftene dine at dette bare må bli bra. Men - når du tester med trepinne: skal den være deigfri slik som på vanlige kaker? Eller skal den være litt kladdete? Og har du peiling på sånn ca hvor stor langpanna di er - jeg tror nemlig ovnen min er litt bredere enn gjennomsnittet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Doh Skrevet 16. mars 2012 #4 Del Skrevet 16. mars 2012 Herregud, hver gang jeg leser overskriften leser jeg stalker i stedet for stakker..... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 16. mars 2012 #5 Del Skrevet 16. mars 2012 Den skal være nesten deigfri. Kaken blir ganske kompakt og seig inni, men den er ikke flytende, derfor henger det ikke deig igjen på pinnen. Jeg har målt langpannen min, innvendige mål er ca 32x39 cm. Det burde være en ganske standard langpanne. Du kan prøve å endre steketiden litt om du har en større eller mindre langpanne (større langpanne med samme røre gir tynnere kake, så den skal da stekes litt mindre). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Survival Skrevet 16. mars 2012 #6 Del Skrevet 16. mars 2012 Jeg har bare ett forslag, og det er: Kjøp deg browniesform om du ikke har det! Denne forma er som du ser, litt mindre enn vanlige kakeformer, men samtidig ganske høy. På den måten blir brownisene godt stekt, men fortsatt myk i midten. Jeg bruker bare vanlig brownies-oppskrifter i forma, og alltid til et perfekt resultat. Man bør dog sjekke oppskrifter hvor store de er, noen ganger er oppskriften for store, men er de ment for ei lita kakeform, fungerer de helt flott i brownies-forma også selv om at den er litt mindre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #7 Del Skrevet 16. mars 2012 Herregud, hver gang jeg leser overskriften leser jeg stalker i stedet for stakker..... Haha! Hyggelig stalker da, som har med brownies! Den skal være nesten deigfri. Kaken blir ganske kompakt og seig inni, men den er ikke flytende, derfor henger det ikke deig igjen på pinnen. Jeg har målt langpannen min, innvendige mål er ca 32x39 cm. Det burde være en ganske standard langpanne. Du kan prøve å endre steketiden litt om du har en større eller mindre langpanne (større langpanne med samme røre gir tynnere kake, så den skal da stekes litt mindre). Supert! Tusen, tusen takk for hjelp! Etter enda litt mer googling så fant jeg ut at de browniesene dine omtrent er legendariske her inne - nå gleder jeg meg! Jeg har bare ett forslag, og det er: Kjøp deg browniesform om du ikke har det! Denne forma er som du ser, litt mindre enn vanlige kakeformer, men samtidig ganske høy. På den måten blir brownisene godt stekt, men fortsatt myk i midten. Jeg bruker bare vanlig brownies-oppskrifter i forma, og alltid til et perfekt resultat. Man bør dog sjekke oppskrifter hvor store de er, noen ganger er oppskriften for store, men er de ment for ei lita kakeform, fungerer de helt flott i brownies-forma også selv om at den er litt mindre. Ooooh, den så stas ut, takk for tips! ...men jeg orker ikke vente til jeg får den i posten med å prøve Arkana sin oppskrift, altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #8 Del Skrevet 2. april 2012 Dette er kanskje en shocker, men Toro har faktisk verdens beste brownies. Kjøp posen fra Toro og stek selv. Du kan ha i litt espresso eller litt chili om du vil spice opp browniesene litt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taste of Slow Skrevet 2. april 2012 #9 Del Skrevet 2. april 2012 (endret) Jeg har en oppskrift der brownies blir fudgy og myke inni - men med et sprøtt skall på toppen. Jeg lager min av mye mørk sjokolade, og erstatter noe av sukkeret med brunt sukker. Oppskriften finner du her. Jeg pleier også å avkjøle den litt på benk og så oppbevare den i kjøleskap. Når den er deigete inni er de lettere å dele opp i fine stykker når den er kald. Jeg pleier ikke å stikke i brownies, men når den har fått et sprøtt skall på toppen kan du ta den ut av ovnen, og når du da avkjøler den vil du kunne skjære i den uansett. Lykke til Endret 2. april 2012 av Taste of Slow Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 2. april 2012 #10 Del Skrevet 2. april 2012 Denne oppskriften gir akkurat slike brownies du beskriver, og jeg har i allefall aldri opplevd at den ikke blir som den skal. Den oppskriften har jeg brukt i årevis, den står i oppskriftsboka mi som Arkanas brownies, hehe, en av de sidene med mest flekker på... Supert! Tusen, tusen takk for hjelp! Etter enda litt mer googling så fant jeg ut at de browniesene dine omtrent er legendariske her inne - nå gleder jeg meg! Dette er kanskje en shocker, men Toro har faktisk verdens beste brownies. Kjøp posen fra Toro og stek selv. Du kan ha i litt espresso eller litt chili om du vil spice opp browniesene litt. Prøv oppskriften til Arkana, så skjønner du at Toro sine er ganske kjipe... men espresso eller chili funker heldigvis i ordentlige oppskrifter også. Jupp, jeg blir engasjert i brownies-tråder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #11 Del Skrevet 2. april 2012 Jeg har testet brownie-oppskriften til Arkana, men synes de blir for søte. For de som liker litt mer sjokoladesmak og litt mindre sukker anbefaler jeg gjerne min favoritt, nemlig Nigel Slater's Very Good Chocolate Brownies: http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/2004/jun/13/foodanddrink.shopping2 (den første oppskriften i artikkelen). Om man ikke har brownieform i riktig størrelse, passer oppskriften til en rund 24 cm springform. Og viktig å spise dem romtempererte, slik at de får den rette konsistensen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #12 Del Skrevet 2. april 2012 Til siste AB. Hva er golden caster sugar og 1 extra egg yolk Selv bruker jeg denne oppskriften: http://www.detsoteliv.no/ Gikk ikke ann å linke direkte til oppskriften, men søk på brownies og velg den som har valnøtter i seg. Jeg har en sånn fancy browniesform. Ubrukelig. Jeg steker i liten langpanne. Sånne billige du får kjøpt over alt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2012 #13 Del Skrevet 2. april 2012 Egg yolk = eggeplomme. Golden caster sugar er ekstra finkornet rårørsukker, men selges bare i Norge i engelskspråklig forpakning, så der er ikke oversettelse nødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #14 Del Skrevet 3. april 2012 Egg yolk = eggeplomme. Golden caster sugar er ekstra finkornet rårørsukker, men selges bare i Norge i engelskspråklig forpakning, så der er ikke oversettelse nødvendig. Takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isbiten. Skrevet 3. april 2012 #15 Del Skrevet 3. april 2012 Jeg har begynt å bruke denne i det siste. Synes den blir kjempebra! Har den bare over i en liten form i stedet for muffinsformer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2012 #16 Del Skrevet 3. april 2012 Den oppskriften har jeg brukt i årevis, den står i oppskriftsboka mi som Arkanas brownies, hehe, en av de sidene med mest flekker på... Prøv oppskriften til Arkana, så skjønner du at Toro sine er ganske kjipe... men espresso eller chili funker heldigvis i ordentlige oppskrifter også. Jupp, jeg blir engasjert i brownies-tråder Jeg har forsøkt Arkanas og synes fremdeles at Toro vinner. Har også blindtestet på familien og kolleger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2012 #17 Del Skrevet 4. april 2012 Brownies mixen fra Toro... DEN ER HERLIG!! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 4. april 2012 #18 Del Skrevet 4. april 2012 Smaken er jo heldigvis som baken, delt. Jeg syns også at Toro sin pose er helt grei, men ikke mer enn helt greit. Det er oppskriften (nei, ikke Arkana sin denne gangen) jeg har i kokeboka mi, den jeg en gang fikk av en god venn, den som har 12 egg og mengder med sukker som blir aller best. Det er den jeg bruker til fest, de gangene jeg har planlagt å bake. Ellers, når vi bare får lyst på brownies i full fart, er Toro helt grei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå