Gå til innhold

Råfòring!

Anbefalte innlegg

Gjest Eline4
Skrevet

Har store planer om å begynne helt og fult med råfòring - prey model, av både kommende valp og kattepusen! :jepp:

Lurer på om det er mange her inne som driver med dette, og hvilken erfaring dere har med det? :D

Del gjerne hva du helst fòrer med, hva som ikke faller i smak osv! :popcorn:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjør det ikke men tenker på det samme - men kan lite ... Har hørt av det er veldig bra for hunder som har allergi bl.a.?

Gjest Eline4
Skrevet

Ja, dette har jeg og hørt :) Det er pga mange hunder er allergisk mot lagermidd, noe som er i tørrfòr. I tillegg så er man 100% sikker på hva man gir dyrene når man råfòrer, og derfor kan ta bort proteinkilder om de er allergiske mot f. eks kylling osv :)

Dette er informasjon jeg har fått fra folk som kan, og praktiserer råfòring. Man har alltid mye å lære altså!

Men det er jo supert om man har muligheten til å fòre med bare rått, det er jo mye sunnere også!

Skrevet

Mine får 80% råfor og 20% tørrfor, mest fordi jeg ikke har fryseplass til alt kjøttet. De spiser for det meste mye forskjellig fra Prize Choice og Natures Menu (google), samt lever, hjerte og annen innmat, kyllingvinger/lår/nakker, hel fisk, hel kylling, fårikålkjøtt osv. Jeg gir alt frossent.

Med mindre man vil fore BARF med grønnsaker, ben osv er det like så greit for de som bor i Norge å kjøpe Vom & Hundemat.

Skrevet

Jeg råfôrer med 30 - 50% Vom og hundemat og resten kjøtt, bein og innmat etter "Prey model". Min hund nekter av en eller annen grunn å spise rå fisk, så da blir det V&H m/laks og tilskudd av fiskeolje. Ellers glir det meste ned og jeg hamstrer når jeg finner billig kjøtt og innmat. Kjenner også noen jegere og folk som slakter hjemme, så da vanker det litt der også. Prøver å variere så mye som mulig og gjennom året går det mye vilt om høsten, gris/sau på senhøsten/vinteren og storfe/kylling om våren/sommeren. Vilt tåler lang tid i fryseren, så det lagrer jeg gjerne. Fett kjøtt fra sau og gris prøver jeg å ikke lagre lenger enn tre måneder.

Å venne voksne katter til råfôring derimot har for min del vært problematisk, så det har jeg egentlig gitt opp. De er tydeligvis opptatt av at kjøttet skal være helt ferskt og har det vært frosset, rører de det ikke. De spiser V&H som jeg har hentet på fabrikken samme dag som det er produsert og før jeg fryser det, men der stopper det. Tørrfôr derimot spiser de som bare det, men jeg har da valgt å gi dem kornfritt tørfôr fra Orijen og våtfôr med høy kjøttandel når jeg finner det. Ellers skaffer de jo en del ferskt kjøtt selv siden de er utekatter alle tre...

Råfôring - Prey Norge har dessuten en gruppe på Facebook du sikkert kan ha glede av.

Gjest Eline4
Skrevet

Jeg tenker og å begynne med V&H i tillegg til kjøtt, bein og innmat! :)

Katten min er et kapittel for seg selv, synes alt som ikke er tørrfòr eller kokt fisk er ekkelt.. Har prøvd å få han til å spise kyllingklubber, enten frossen, tint, stekt, kokt osv.. Funker ikke.

Avskjær fra våre filèter derimot, det går ned på høykant(rått)! Skjønner ikke dette, men skjønner jo at ting tar tid, da. Har ihvertfall begynt i det små, med å gi han rått når vi spiser, får som regel sener og slikt, og det er jammen gøy å leke med og tygge på, gitt :)

Men finnes det ingen slags V&H for katt, da? Har hørt at de har vurdert dette, men ser ingenting til det?

Takk for tipset forresten, den gruppen skal jeg sjekke ut :D

Skrevet

Men finnes det ingen slags V&H for katt, da? Har hørt at de har vurdert dette, men ser ingenting til det?

Det har vært snakk om, men hvis katter flest er like sære som mine tre forstår jeg at det blir vanskelig! De spiser ganske enkelt ikke rått kjøtt som har vært oppevart i kjøleskap eller har vært frossent. Men kokt skinke og tørrfôr, som er så langt fra det katter er skapt til å spise som nesten overhodet mulig, sklir ned på høykant...
Gjest Eline4
Skrevet

Ikke sant, er umulig!

Men jeg skjønner dem litt da, liker ikke ting som har logget for lenge i kjøleskapet jeg heller da :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...