philippa starck Skrevet 14. januar 2004 #1 Skrevet 14. januar 2004 Hvilke bøker synes du man BØR ha lest? Det er jo noen klassikere man ikke kommer unna, da - men Ulysses feks ligger langt over mitt hode... Hvilke klassikere synes dere man bør ha lest - og som attpåtil er bra??
Arkana Skrevet 14. januar 2004 #2 Skrevet 14. januar 2004 "Den Lille Prinsen" er i allefall to jeg mener er verdt å nevne, i tillegg til en hel haug klassikere.
Spiralis Skrevet 14. januar 2004 #3 Skrevet 14. januar 2004 "Kjerlighet i koleraens tid", "Beretningen om et varslet mord", "Tusen års ensomhet" Alle av Gabriel Garzia Marques (Usikker på hvordan han stavet navnet) "The Hitchhiker`s guide to the galaxy" Er ikke bare en bok man må lese.... man MÅ lese den!!! :D Personlig mener jeg også det er viktig å lese tegneserieheftene om Spiralis
Arwen Skrevet 14. januar 2004 #4 Skrevet 14. januar 2004 "The Hitchhiker`s guide to the galaxy" Er ikke bare en bok man må lese.... man MÅ lese den!!! :D Ja! Fantastiske bøker!!!!!!
Tusseline Skrevet 14. januar 2004 #5 Skrevet 14. januar 2004 Den fjerde hånden av Irving er ikke å komme foruten, vel?
Pusekatt Skrevet 14. januar 2004 #7 Skrevet 14. januar 2004 "Tusen års ensomhet" Alle av Gabriel Garzia Marques (Usikker på hvordan han stavet navnet) Garcia Marquez. Den boken synes jeg forøvrig er såååååååååååååååååå grenseløst kjedelig
Gjest Anonymous Skrevet 14. januar 2004 #8 Skrevet 14. januar 2004 Hobbiten er en super bok JRR Tolkien selvfølgelig
Fisherman Skrevet 14. januar 2004 #9 Skrevet 14. januar 2004 Å det er så mange bøker... I perioder har jeg lest bøker etter forfatternavn, bare gått på biblioteket og lånt det de har av den eller den. Det har vært litt forskjellige etter hvor gammel jeg var. Som unggutt på jakt etter eventyr: Aleksandre Dumas Som ung mann søkende etter meningen med livet: Erich Maria Remarque, William Golding (Fluenes Herre), Agnar Mykle. Som mer voksen og filosofisk: Ayn Rand Med litt ironisk distanse men en vittig penn: Milan Kundera
Miss Marple Skrevet 14. januar 2004 #10 Skrevet 14. januar 2004 Personlig er jeg veldig glad i norsk litteratur og velger derfor å nevne. * Viktoria og Pan av Knut Hamsun * Kristin Lavransdatter av Sigrid Undset * Innhaugfolket av Anne Karin Elstad * Halvbroren og Betales av Lars Saabye Christensen * Naiv. Super av Erlend Loe * Det meste av Jens Bjørneboe Av utenlands litteratur stemmer jeg for: * Tatt av Vinden av Margareth Mitchell * Stormfulle høyder av Emily Bronte * Sherlock Holmes, festlige og lettleste bøker * Poiret og Miss Marple seriene av Agatha Christie Og sikkert mange, mange fler..... :D
Sarah_Michelle Skrevet 14. januar 2004 #11 Skrevet 14. januar 2004 De tre bøkene/bokseriene som har gjort størst inntrykk på meg er: "Sagaen om Isfolket" "Folket på Innhaug" og "Ringenes Herre" Og jeg er vel egentlig ingen lesehest....
Gjest gjesta Skrevet 14. januar 2004 #12 Skrevet 14. januar 2004 Stomfulle høyder - Emily Brontè De elendige - Victor Hugo Bøkene om Kristin Lavransdatter - Sigrid Undset Beatles - Lars Saabye Christensen Bøkene om Tora - Herbjørg Wassmo OG Harry Potter serien! Knallgøy :D Dette er de som først ramlet meg inn.
Gjest Gjesta Skrevet 15. januar 2004 #13 Skrevet 15. januar 2004 På barndommens solbrente enger - Geir Brandstadmoen Naiv Super - Erlend Loe Tatt av kvinnen - Erlend Loe Veie mot karlsvogna - Jon Magnus (jeg burde lese flere ja...) Clea
Sister Blue Skrevet 15. januar 2004 #14 Skrevet 15. januar 2004 Hvis man skal makte å lese alle "klassikerne", eller alle de virkelig, virkelig bra bøkene i verdenssammenheng, er man kanskje i mål som, tja, 80-åring? Såfremt man begynner tidlig.. En bok som sies å ha det meste, er Don Quijote. Noen av mine personlige favoritter er: Trolldomsfjellet - Thomas Mann To the Lighthouse - Virginia Wolf Slottet - Kafka Anna Karenina - Tolstoj Så mye som mulig av Hamsun (Sult og Markens Grøde!) Mannen uten egenskaper - Robert Musil Book of Disquiet - Fernando Pessoa (Drit i Faust og Dante!)
Loolaa Skrevet 15. januar 2004 #15 Skrevet 15. januar 2004 Personlig mener jeg også det er viktig å lese tegneserieheftene om Spiralis :enig_animasjon: Spiralis rules!!!!
Gjest Anonymous Skrevet 15. januar 2004 #16 Skrevet 15. januar 2004 sister blue: Hva handler boka til Thomas Mann om. Det samme lurer jeg på angående Don Quijote. Noe jeg kunne tenkt meg å lese.
Gjest Étoile Skrevet 15. januar 2004 #17 Skrevet 15. januar 2004 sister blue: Hva handler boka til Thomas Mann om. Det samme lurer jeg på angående Don Quijote. Noe jeg kunne tenkt meg å lese. Don Quijote handler om en spansk lavadelsmann som har lest alt for mange ridderromaner. Han blir etterhvert splitter gal og innbiller seg at han er en ridder, så han drar ut i verden for å utføre sin riddergjerning. Boken er i følge flere kåringer verdens beste bok, men man må lese den uforkortede versjonen. Jeg har ikke lest hele selv enda, men er godt i gang...
Gjest Brunhilde Skrevet 15. januar 2004 #18 Skrevet 15. januar 2004 Det er ingen bøker man BØR lese. Ingenting kveler vel leselysten mer enn tvang! Jo forresten, det er bøker man BØR lese: Nemlig de man har lyst til å lese!
Spiralis Skrevet 15. januar 2004 #19 Skrevet 15. januar 2004 Det er jo bøker skikkelige pikebarn IKKE bør lese også "Lasso rundt fru luna" og " Sangen om den røde rubin" av Agnar mykle er jo to bøker som skikkelige pikebarn ikke leser 8)
Sister Blue Skrevet 16. januar 2004 #20 Skrevet 16. januar 2004 Gjest: Trolldomsfjellet er en såkalt dannelsesroman, dvs. at man følger utviklingen til en karakter over lengre tid. Hovedpersonen Hans Castorp, en ung mann, reiser til et sanatorium for å besøke nevøen sin, og skal i utgangspunktet kun være der i tre uker, men ender opp med å bli i flere år. Etterhvert får han også en diagnose, i tillegg til at det også er andre ting som holder ham der, bl.a. en kvinne.. Så stifter han bekjentskaper med andre pasienter, spesielt den fascinerende italieneren Settembrini, en intellektuell, som på en måte blir en slags mentor for ham. Man kan si at Castorp er en litt "uferdig" sjel, ikke i den forstand at han er dum, men han er ung og trenger kanskje litt veiledning, men er veldig vitebegjærlig, godt utdannet og "håpefull". Det er en ganske merkelig atmosfære på sanatoriet, i og med at det kan synes som om legene ikke ønsker å friskemelde folk, eller å sende de tilbake til samfunnet. Personlig synes jeg at noen av de intellektuelle diskusjonene mellom Settembrini, Naptha og Castorp kunne bli litt trettende, måtte lese de flere ganger. Hele romanen er voldsomt detaljert, og bør egentlig leses minst to ganger, skal man få med seg alt. Les mer her: http://www.nrk.no/litteratur/2286728.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå