Inger88 Skrevet 16. mars 2012 #1 Skrevet 16. mars 2012 Jeg har en kastrert hankatt, tror han har fått på seg lukt fra andre katter. Han lukter ikke godt og jeg mistenker at han vasker pelsen ekstra(pelsen filtrer seg sammen). Han hadde en periode tidligere der han luktet slik og fikk sammenfiltret pels. Så jeg lurer på om det finnes en måte å få denne lukta bort? Tror ikke det er så gøy for katten å lukte slik, ikke for meg heller.
Wombat Skrevet 16. mars 2012 #3 Skrevet 16. mars 2012 Hva mener du med kattelukt? Urinlukt, stress eller noe annet? Om du har nerver til det, og du mistenker at katten er skitten (sånn at han ikke klarer å gjøre seg selv ren) så kan du kjøpe såpe på dyrebutikken eller på en veterinærklinikk og vaske han ren, men de fleste katter vil vel motsi deg på dette punktet antar jeg 1
Inger88 Skrevet 16. mars 2012 Forfatter #4 Skrevet 16. mars 2012 Det nytter ikke å vaske, har prøvd før. Jeg mener sånn lukt som andre katter lager på ham. Ikke urin.
Gjest Mildrid Skrevet 16. mars 2012 #5 Skrevet 16. mars 2012 Men hva er denne lukten da som andre katter lager på ham? Som oftest er det jo urin eller skitt som stinker, men uten å vite hva det er synes jeg det er vanskelig å svare. Kommer det innenifra er det jo han selv, og ikke andre katter, som lager lukten.
Gjest Raindrops Skrevet 16. mars 2012 #6 Skrevet 16. mars 2012 Skjønner ikke helt hva du mener jeg. 5
Wombat Skrevet 16. mars 2012 #8 Skrevet 16. mars 2012 Lukter den andres katter da? Sånn hjemmelukt som alle har og som er forskjellig for alle?
Gjest Lille-pus Skrevet 16. mars 2012 #9 Skrevet 16. mars 2012 Det spørs nok om han ikke har vært i konflikt med en annen han, og fått seg en spraymarkerings-dusj. Et bad er nok da den beste løsningen mht. luktreduksjon er jeg redd...
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #10 Skrevet 16. mars 2012 Den eneste årstiden det er kjipt å ha katt; vår. Husker når vi bodde i nabolag med masse ukastrerte hannkatter så ble det alltid fæl lukt av katten vår. Og hele nabolaget generelt, fordi de sprayer og markerer overalt. Du må nok bare ha tålmodighet. For hos så hjalp det litt med sånn shampoo fra dyrebutikken.
Gjest Tirkes Skrevet 16. mars 2012 #12 Skrevet 16. mars 2012 Långhårskatter får ikke sammenfiltra pels av å vaske seg? Det høres vel heller ut som om han har vært borti noe/blitt markert på, og fått sammenfiltret pels som han desperat og fåfeng forsøker å gjøre ren. Med mine langhårskatter (nå er de unge, men har hatt tidligere også) så har jeg brukt en skikkelig våt, uoppvridd klut og børste. Fått bort knuter også bløtt dem. De vasker seg selv tørre. Mindre traumatisk enn å dusje/bade dem. Men et bad er kanskje beste planen for å få bort lukt og hjelpe ham igang med skikkelig pelsstell igjen. Det er jo vår nå også, så langhårskatter feller gjerne mer pels og får lettere tover i pelsen av dét. 2
Inger88 Skrevet 16. mars 2012 Forfatter #13 Skrevet 16. mars 2012 Ja, jeg tror det er den spray markeringa som han har fått på seg. Tusen takk for svar alle sammen:)
Gjest Tirkes Skrevet 17. mars 2012 #15 Skrevet 17. mars 2012 Spray den med parfyme. Mannerådet. Lukter det vondt, spray mere godlukt på. 3
Mooria Skrevet 17. mars 2012 #16 Skrevet 17. mars 2012 Katter skal ikke gå rundt og lukte vondt, da må det jo være noe i veien med dem.. Jeg har hatt maaange katter, og det eneste som lukter er det de legger fra seg i kattedoen.. selve katten lukter ikke, med mindre de har vært ute og rullet seg i søle og skitt, da lukter de litt "skittent" bare. Men da er det jo bare å sette katten i badekaret og dusje og vaske dem med mild sjampo (kattesjampo) så lukter de rent og friskt etterpå. Har heller aldri hatt problemer med å venne kattene mine til at det er helt greit å bli vasket, selv om mange tror at katter er livredde for vann.
otilie Skrevet 17. mars 2012 #17 Skrevet 17. mars 2012 er nok best å vaske han ja! det gjør vi innimellom om katten ser/lukter hel forferdelig... er ikke så lett å vaske katten sin nei... vi bruker aldri dusjen, for den kan være litt skremmende. vi fyller heller badekaret med litt vann, tar på pusen såpe, også bruker vi en kopp med vann til å helle over han mens vi vasker han.... så må du bare ha god tålmodighet er katten helt umulig er det kanskje lurt å være to
Gjest Tirkes Skrevet 17. mars 2012 #18 Skrevet 17. mars 2012 NB med pusens hode, de skal ikke ha vann i ørene. 3
Mooria Skrevet 17. mars 2012 #19 Skrevet 17. mars 2012 er nok best å vaske han ja! det gjør vi innimellom om katten ser/lukter hel forferdelig... er ikke så lett å vaske katten sin nei... vi bruker aldri dusjen, for den kan være litt skremmende. vi fyller heller badekaret med litt vann, tar på pusen såpe, også bruker vi en kopp med vann til å helle over han mens vi vasker han.... så må du bare ha god tålmodighet er katten helt umulig er det kanskje lurt å være to Et tips til å få dusjen til å virke mindre skremmende er å ikke skru den på full styrke, bare litt.. sånn at det blir en litt forsiktig stråle som renner ut, og da lager den heller ikke så skummel lyd, og katten slipper det ubehagelige harde trykket fra strålen:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå