AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #1 Skrevet 16. mars 2012 Hei! Datteren vår skal begynne på skolen neste år, og vi lurer på om vi skal velge en annen skole enn den hun sokner til. Jeg har snakket med en i familien som har erfaring fra skolen, og har fått høre litt om denne skolen. Skolen ligger i nærheten av et stort og belastet borettslag, med mye sosiale problemer (Litt "ghetto" egentlig). Skolen er visst veldig preget av mobbing, uro og forstyrrelser, og det blir brukt veldig mye tid på dette. I tillegg er det en veldig stor andel fremmedspråklige som ikke enda kan norsk. Ikke at jeg på noen måte har noe i mot fremmedspråklige - jeg ønsker at datteren min skal bli kjent med barn fra andre land, og lære seg å omgåes andre kulturer og religioner. Men når disse barna sliter med språket vil jeg tro dette tar opp mye tid i klassen. Skolen vi ønsker å få henne inn på ligger ca 4 km borte, og er en veldig bra skole. Jeg kjenner foreldre som har barn der, og de snakker veldig varmt om skolen. Det faglige miljøet er veldig bra, og nivået hos barna er visst ganske høyt. Mobbing er omtrent ikke-eksisterende (hadde det ihvertfall kommet frem i en trivselsundersøkelse). Dette er en skole som ligger i et veldig "etablert" område, der barna stort sett kommer fra "møblerte" hjem. Denne skolen ligger også i et område hvor vi ønsker å flytte de neste 2-3 årene (vanskelig å få hus der da, veldig få som flytter). Det eneste jeg er redd for er at datteren min skal falle litt utenfor når hun ikke har andre elever i gaten sin. Vi er selvfølgelig villig til å kjøre henne til venner og fritidsaktiviteter slik at hun kan være en del av miljøet, men kanskje vil hun havne litt på utsiden allikevel? Jeg vet at det er barn fra området vårt som går på denne skolen, men hovedparten går nok på den skolen som er nærmest. Noen som har vært i lignende situasjoner, eller har tanker om hva de selv ville gjort?
Gjest damen Skrevet 16. mars 2012 #2 Skrevet 16. mars 2012 Jeg ville primært valgt nærskolen, men med det du forteller så ville jeg satset på den andre skolen og heller vært innstilt på å jobbe litt ekstra for at barnet mitt skulle få møte venner og ha en fin fritid. Jeg har erfaring med en belastet skole, og det var en fortvilet og fastlåst situasjon. Vi byttet skole pga flytting, og det var natt og dag. Med den erfaringen jeg har så ville jeg ikke ha skrevet barnet mitt inn i en skole med kjente problemer.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #3 Skrevet 16. mars 2012 Mulig jeg tar helt feil her, men jeg trodde det var sånn at barna måtte gå på skolen de soknet til, at dette ble bestemt av adressen, og ikke kan velges fritt slik man kan gjøre med barnehage. Eller har jeg misforstått?
skruf Skrevet 16. mars 2012 #4 Skrevet 16. mars 2012 Du kan søke på den skolen du har lyst at hun skal gå på, iallefall er det en god begrunnelse at dere har flytteplaner i det nærområdet. Vi gjorde det for noen år siden da største skulle begynne på skolen. Hadde tenkt å flytte dit om noen år, og vi skrev det i begrunnelsen. Likedan er det et eller annet med at barn kan gå på den skolen du ønsker, men du kan da ikke kreve fri skoleskyss pga lang avstand. Her gikk det greit iallefall. Hun hadde venner fra før i området der vi bodde som hun lekte endel med på fritiden, samtidig så kjørte vi henne til de nye vennene hun fikk på den nye skolen. To år etter så flyttet vi i nærheten av den skolen hun gikk på, og da var hun allerede etablert i miljøet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå