Ethereal Skrevet 16. mars 2012 #1 Skrevet 16. mars 2012 (endret) Hei Noen som vet hvordan arbeidsgivere ser på det at man har tatt en pause midt i bacheloren sin? Er det negativt at man har tatt et år fri, reist til utlandet (feks med EF, Scandinacian college of NY eller Kulturakademiet) og studert noe som egentlig ikke har noe med den utdanningen man tar å gjøre? Kunne feks. tenkt meg å studere italiensk kutlurhistorie og italiensk, men samtidig blir det veldig på siden av hva jeg studerer (psykologi). Er det i så fall bedre å studere noe som er litt mer relevant, som feks økonomi (dersom man skal fordype seg i organisasjons-psykologi feks)? Eller spiller det i det hele tatt noen rolle om man har tatt seg en friår og studert ting man bare synes er gøy, så lenge man faktisk har en bachelor? Endret 16. mars 2012 av Ethereal
beige Skrevet 16. mars 2012 #2 Skrevet 16. mars 2012 tror du ikke det kan bli hardt og sette seg på skolebenken igjen etter det friåret? hvorfor ikke bare bli ferdig når du først er i gang?
Ethereal Skrevet 16. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 16. mars 2012 tror du ikke det kan bli hardt og sette seg på skolebenken igjen etter det friåret? hvorfor ikke bare bli ferdig når du først er i gang? Tror ikke det vil bli spesielt vanskelig, med tanke på at jeg kommer til å studere selv om jeg har et "friår". Friår var nok et dumt ordvalg av meg. Burde heller sagt avbrekk fra studiene. Poenget er hvertfall at jeg tenker på å ta et år fri fra den bacheloren jeg holder på med nå, og studere feks. språk eller kulturhistorie i utlandet. Jeg vil ta 30 studiepoeng hver semester da også
Gjest Spinell Skrevet 16. mars 2012 #4 Skrevet 16. mars 2012 Har ingen erfaring med den kombinasjonen du nevner, men generelt gir slike "innholdsfylte" avbrudd ingen negative ringvirkninger, heller motsatt. I en intervjusituasjon får du dessuten anledning til å fortelle om hva året gav deg. (F.eks muligheten til å oppleve en annen kultur, fordypning i noe du gleder deg over, språkkunnskap osv.) Jeg kalte mitt friår (med delvis relevante studier og reise) for "folkehøgskoleåret mitt", siden jeg hadde gått rett fra videregående til et tungt masterstudium.
Ethereal Skrevet 16. mars 2012 Forfatter #5 Skrevet 16. mars 2012 Har ingen erfaring med den kombinasjonen du nevner, men generelt gir slike "innholdsfylte" avbrudd ingen negative ringvirkninger, heller motsatt. I en intervjusituasjon får du dessuten anledning til å fortelle om hva året gav deg. (F.eks muligheten til å oppleve en annen kultur, fordypning i noe du gleder deg over, språkkunnskap osv.) Jeg kalte mitt friår (med delvis relevante studier og reise) for "folkehøgskoleåret mitt", siden jeg hadde gått rett fra videregående til et tungt masterstudium. Takk for svar Veldig fint å høre at det blir sett på som positivt. Kan jeg spørre hvordan du finansierte det året? Studerte du noe som ga deg penger fra lånekassen, jobbet du eller hadde du oppsparte penger fra før? Er usikker på hva som lønner seg, med tanke på at dette er mitt 2. år med lån fra lånekassen.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #6 Skrevet 16. mars 2012 Mitt 'friår' var også med full studieprogresjon, jeg tok fransk med et halvår i Oslo og et halvår i Paris. Tok fullt studielån. Jeg har ikke møtt noen som har sagt at det å snakke godt fransk er negativt, for å si det sånn.
Gjest Spinell Skrevet 16. mars 2012 #7 Skrevet 16. mars 2012 (endret) Mitt "friår" ble finansiert med studielån og oppsparte sommerjobbpenger. Det studiet jeg tok var kvalifisert for finansiering fra Lånekassa, og jeg var fulltidsstudent hele året, men med lavere karakterambisjoner fra min side, og ærlig talt et mye mindre arbeidskrevende studium enn det jeg var vant til, ble det plenty av rom for opplevelser i løpet av året. At stedet jeg bodde hadde ganske lave bo- og levekostnader bidro også til at studielånspengene strakk greit til. Mer detaljert kan jeg nesten ikke være uten å avsløre for mye Endret 16. mars 2012 av Spinell
Ethereal Skrevet 16. mars 2012 Forfatter #8 Skrevet 16. mars 2012 Spennende å høre hvordan andre har gjort det, og noen erfaringer Å dra et år til utlandet er noe jeg har hatt lyst til lenge, og jeg føler stadig mer på at tiden er moden. Får vel bare hoppe i det, selv om det er litt skummelt å forlate venner og kjære her hjemme! Er det forresten noen som har erfaringer med å reise alene vs. å reise med en organisasjon som feks. EF? Med tanke på sosialt liv, utgifter, sted å bo osv. osv?
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #9 Skrevet 18. mars 2012 Om du går en bachelor i psykologi bør du sjekke om det er mulig å ta dette "friåret" du snakker om i 2. studieåret. I min psykologi bachelor kan man nemlig studere hva man vil 2. året på bacheloren (studerer i tromsø). Derfor har jeg tenkt å dra m gateway colleges til sør-afrika et semester og et annet land det andre semesteret i 2. studieåret.
Ethereal Skrevet 22. mars 2012 Forfatter #10 Skrevet 22. mars 2012 Om du går en bachelor i psykologi bør du sjekke om det er mulig å ta dette "friåret" du snakker om i 2. studieåret. I min psykologi bachelor kan man nemlig studere hva man vil 2. året på bacheloren (studerer i tromsø). Derfor har jeg tenkt å dra m gateway colleges til sør-afrika et semester og et annet land det andre semesteret i 2. studieåret. Jeg har vært hos rådgiver, og sånn jeg har forstått det er det følgende som er mulig for meg: jeg kan studere i utlandet, men da må jeg ta fag som tilsvarer de fagene som er på studiet mitt. Alle fagene her er obligatoriske. Mange av dem er 15 poeng, noe som ifølge veilederen var vanskelig å finne i utlandet. Ellers er det lagt opp slik at man kan ta et semester i utlandet i 5. semester, men det føles så langt unna. Det er jo NÅ jeg vil gjøre noe annet, hehe.
Kanutte Skrevet 22. mars 2012 #11 Skrevet 22. mars 2012 Jeg diskuterte nettop dette med min sjef siden vi er midt i en prosess med ansettelser. En som hadde søkt jobb hadde "hull" i CV-en som h*n prøvde å dekke opp ved å si at vedkommende hadde jobbet ett år lengre hos en arbeidsgiver enn det som var reelt. Det slo ikke heldig ut. Hadde vedkommende hatt en god forklaring hadde det vært helt ok. Et reiseår eller et år med andre studier vil neppe slå negativt ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå