Gå til innhold

Vi skal skaffe oss en kattunge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har flyttet til hus og nå er tiden inne for å skaffe pus.Har kikket en del på finn,men der er det mest dyre rasekatter eller de befinner seg i andre deler av landet.Har vurdert å sette lapp i butikken,Men om det er noen her som vet om et katte kull i østlands regionen rundt oslo så tips meg gjerne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sjekk dyrebeskyttelsen, hvis du har en i nærheten av deg

• Liker 8
Gjest BabyBlue
Skrevet

Se på "gi bort" siden på finn? Der er det nok en del kattunger som folk vil bli kvitt.

Skrevet

Husk at katt ikke er billig selv om selve katten kanskje er billig.. :P Kastering, vaksiner, ormekurer, mat, forsikring og chipmerking.

Sier ikke at dere ikke har tenkt på noe av dette, men det er lett å få inntrykk av at dere ikke vil bruke så mye penger på pusen når dere ser etter en billig katt på finn.no

Som ordinarygirl sier, sjekk dyrebeskyttelsen! :) Kattene der er vanligvis kastrert, chipmerket, har fått vaksine og ormekur.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Vi kjøpte vår nydelige kattunge på finn.no for 250 kr, greit å ikke betale så mye for katten når man må ut med endel for veterinær og utstyr på starten:) Men før vi fant henne lette vi i flere uker og ringte flere som hadde lagt ut annonse om kattunger, og disse ble veldig fort solgt! Utrolig nok er det stor pågang på interesserte som ønsker katt!

Så mitt råd er bare å ha tålmodighet, eller se på de andre sidene du har fått tips om:)

Lykke til! Det er fantastisk:)

Endret av Dyregod
Gjest BabyBlue
Skrevet

Kan forresten bare tipse deg om at det ryr av kattunger på finn i førsommerperioden og under sommerferien. Da er det sider på sider med dyr som enten blir solgt eller gitt bort, så da er det (dessverre) bare å velge og vrake i hundrevis av annonser. Håper du finner en pus du har veldig lyst på =)

Skrevet

Hei igjen takk for gode tips.Vi vet at det er kostnader ved å skaffe et dyr,med vaksineringer og slikt.Poenget mitt er at vi ikke vil ha en rasekatt til tusenvis av kr.Vi skal ha en huskatt ikke mer "jålete" enn det!

Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg føler for å slenge inn et tips om å ta kontakt med nærmeste frivillige organisasjon :)

Ikke alle frivillige organisasjoner er tilknytte Dyrebeskyttelsen Norge eller FOD (det varierer litt fra område til område i Norge) :)

Har du lyst så kan du sende meg en PM så finner vi nærmeste frivillige organisasjon(er) for deg, og du slipper å fortelle 'hele verden' hvor i landet du/dere holder til :)

Finner man (blir man funnet) av den perfekte katten hos en av disse frivillige organisasjonene så hjelper man to katter på en gang.

først den som akkurat nå er hjemløs og trenger et for-resten-av-livet hjem, og så hjelper man en av de mange. mange som akkurat nå står i kø for å få plass på dette hjelpesenteret/i dette fosterhjemmet :)

Det er kattunger der ute (de som ble født rundt jule-/nyttårstider) så dette bør ordne seg for dere, - og for 'en liten hjemløs knott' :klemmer:

• Liker 5
Skrevet

dyrebeskyttelsen ja:) de har en avdeling i oslo.. bare å google det. det koster noen kroner, men da er katten vaksinert, kastrert og alt sånn...

og der er det all slags katter!

Skrevet

På foreningen for omplassering av dyr i Oslo har de hundrevis av nydelige nøster som trenger et godt hjem.

Jeg valgte å adoptere ei voksen snuppe, fordi det er vanskeligere for de voksne pusene å få et nytt hjem. Kattungene får de som regel omplassert raskt.

Snuppa mi er det mest takknemlige som finnes i denne verden. Hun har vært sky ovenfor fremmede de par første årene jeg hadde henne, men alltid hengiven og kjærlig ovenfor meg. Jeg og hun spiller virkelig på lag. :hjerte:

Så, jeg håper dere vil vurdere å ta til dere en voksen pus som ikke har hatt det noe greit i livet. Gi et lite individ en ny sjans og et godt liv som den virkelig fortjener. :)

• Liker 1
Skrevet

Det er både fordeler og ulemper ved å velge kattunge over voksen katt når du først skal ha katt.

Kattunger er ikke nødvendigvis stuereine enda så uhell vil sannsynligvis forekomme. De kan heller ikke være aleine for lenge av gangen, derfor omplasserer dyrebeskyttelsen kun kattunger om dere adopterer to eller fler. Kattunger har heller ikke helt fått frem personligheten sin og de skal lære alt fra å ikke henge i gardinene til hvor de skal tisse, til hvor de evt ikke har lov å gå om du velger å sette restriksjoner.

Det er også viktig å huske at de er små og søte i et par-tre måneder før de plutselig er voksne katter de også :)

Voksne katter har fullt utviklet personlighet, det er lett å finne en som passer til din egen, de er som oftest stuereine, selv om noen få uhell kan forekomme, de er som regel ferdige med å henge i gardinene og selv om de er voksne lærer de fort hva som er lov og ikke lov, selv om de ofte velger å drite i det når du ikke ser det :P

Jeg driver litt lobbyvirksomhet for omplassering av voksne katter, som du kanskje skjønner :P De er fantastiske vesner og det er så lett å se hvilken som passer til akkurat deg. Er du heldig, kommer katten selv og velger deg :rodmer:

• Liker 1
Skrevet

Det er både fordeler og ulemper ved å velge kattunge over voksen katt når du først skal ha katt.

Kattunger er ikke nødvendigvis stuereine enda så uhell vil sannsynligvis forekomme. De kan heller ikke være aleine for lenge av gangen, derfor omplasserer dyrebeskyttelsen kun kattunger om dere adopterer to eller fler. Kattunger har heller ikke helt fått frem personligheten sin og de skal lære alt fra å ikke henge i gardinene til hvor de skal tisse, til hvor de evt ikke har lov å gå om du velger å sette restriksjoner.

Det er også viktig å huske at de er små og søte i et par-tre måneder før de plutselig er voksne katter de også :)

Voksne katter har fullt utviklet personlighet, det er lett å finne en som passer til din egen, de er som oftest stuereine, selv om noen få uhell kan forekomme, de er som regel ferdige med å henge i gardinene og selv om de er voksne lærer de fort hva som er lov og ikke lov, selv om de ofte velger å drite i det når du ikke ser det :P

Jeg driver litt lobbyvirksomhet for omplassering av voksne katter, som du kanskje skjønner :P De er fantastiske vesner og det er så lett å se hvilken som passer til akkurat deg. Er du heldig, kommer katten selv og velger deg :rodmer:

Jeg signerer denne. Det er kjempekoselig å ha kattunger, de er fantastiske vesner, men det er også veldig mye jobb. Husk at en kattunge ikke kan slippes ut på egenhånd, retningssansen er ikke ferdig utviklet før de nærmer seg året (hvertfall etter hva jeg selv har erfart og hørt). Før dette bør de holde seg inne, da de risikerer å ikke finne veien hjem igjen hvis de blir jaget av en annen katt (storsannsynlighet), hund, barn, eller om de bare glemmer tid og sted der de følger etter en sommerfugl. De skal aktiviseres mye og gjerne lekes med hele tiden. Jeg adopterte et 5 mnd gammel bøllefrø fra dyrebeskyttelsen, og takket være han, skal jeg aldri ha kattunger igjen :fnise: Han var nok i overkant mer enn de fleste kattunger, men du verden, for en jobb det var å oppdra han, underholde han, aktivisere han, holde ut raptusene hans og all mjauingen hans. Når dette er sagt, i dag er han 3 år, og jeg ville ikke vært han foruten. Han er godgutten min, og selv i voksen alder er nok fremdeles litt mer i overkant enn andre katter, men det er bare personligheten.

Adopterer du en voksen katt er det mye mindre arbeid, da de krever mindre aktivisering og kan slippes ut relativt raskt om det skal være en utekatt. I tillegg er de som regel både kastrert, chipet og vaksinert, så det er noe du slipper å tenke på.

Beklager litt off-topic, og håper du finner en katt dere vil trives med - uavhengig om det er liten eller stor pus :rodmer:

AnonymBruker
Skrevet

Som sagt før her, så er det mer enn selve katten som koster... men jeg ser VELDIG ofte lapper i butikker der det står kattunger gis bort

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...