AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #1 Skrevet 16. mars 2012 Hei. Jeg er 20 år, og har hele livet ønsket å bli arkeolog. Jeg lurer på hvordan jobbmulighetene er? Jeg har hørt det visstnok skal være mange rundt benet og at det derfor kanskje vil være bortkastet å utdanne seg til det, om man ikke får jobb her i Norge?
Pingting Skrevet 16. mars 2012 #2 Skrevet 16. mars 2012 Hallo! Nyutdannet siden i vår her! Vil du ha en trygg og stabil jobb med forutsigbarhet, så blir du ikke arkeolog Et kort svar nå, siden jeg egentlig er på vei ut døra til jobb: det er få faste stillinger, og mye prosjektarbeid som kan vare i alt fra en uke til et par mnd. Og ja, det er endel om beinet - men de siste somrene har det vært såpass mange utgravninger at det ikke er noe vanskelig å få ihvertfall litt jobb. Men på vinteren er det verre, da går endel arbeidsledige. De som er heldige (sånne som meg), får litt halvrelevante prosjektjobber rundtom på museer og fylkeskommuner. Det kan være alt fra rydding i databaser og arkiv, til katalogisering og ymse annet. Men også disse er kortere engasjementer. Det er forresten vanskelig å få jobb uten å ha (eller være underveis i) mastergrad, en bachelorgrad holder ikke lenge. Ellers er det jo ulike områder du kan jobbe innen - du MÅ ikke være ute og grave i felt. Noen blir formidlere, noen spesialiserer seg på f.eks. digitale kartsystemer, naturvitenskaplige analyser, forvaltning m.m. Det kan nok ofte være lurt å reise utenlands og skaffe seg kompetanse det ikke er så mye av i Norge. Det har jeg gjort, og det ser ut til å gi noe uttelling. Også er selvfølgelig ikke arkeologliver så glamorøst som man liker å tro. Det er lite gull og glitter og vikingskip. Forventer man dét, blir det fort en solid skuffelse. Har man en litt mer praktisk og jordnær (bokstavlig talt, høhøhø) tilnærming, så kan det være gøy. Utrolig gøy, givende, og spennende! Kan skrive mer om dette senere. Eller send meg en PM om du vil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå