Gå til innhold

Paioppskrift og tilbehør?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har aldri laget pai før, og har heller nesten aldri spist det. Er det noen som har oppskrift på en god pai med mye smak? Gjerne med hvitløk og kanskje fløte...

Hva serverer man ved siden av pai - eller paien nok i seg selv? Salat? Hva slags type salat passer i så fall til?

Takk for alle evt. svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh, jeg laget min første pai igår! Er derfor ingen paiekspert, men ble veldig fornøyd med resultatet. Smakte mye, mye bedre enn de to andre paiene jeg har smakt i mitt liv (de var ikke hjemmelaget).

Paideig:

3 dl hvetemel

130 gram margarin eller smør

3 ss vann

1/2 ts salt

Bland sammen mel og salt. Smøret/margarinen deler du litt opp i biter og putter den oppi bollen med melet. Putt oppi vannet og kna det sammen. La deigen hvile kaldt i kjøleskapet i 30 min før du trykker den ut i en paiform (eventuelt lokket til en ildfast form slik jeg gjorde, haha). Prikk den med gaffel. La den hvile en stund på kjøkkenbenken, ca 10-15 min. Forstekes så på 200 grader i 15 min. Kan godt la den stå litt lengre ned i ovnen enn midten.

Fyll:

1pk fetaost(ikke på glass)

1pk smårettskinke

Purre

Cherrytomater

1 boks Creme fraiche

3 egg

Fetaost skjæres opp i passende biter, cherrytomater skjæres i to(jeg brukte en halv boks), purre skjæres opp(her har du oppi så mye du liker), og det blandes sammen med smårettskinke. Ha fyllet oppi paibunnen.

Rør så sammen Creme fraiche med 3 egg og tøm over fyllet til paien.

Stekes på 200 grader i 30-45 min.

Denne er ikke så sterk på smak, men ble veldig god. Du kan jo bytte ut halvparten av skinka med bacon kanskje.. Og krydre slik du vil.

Hvis du er interessert så har jeg regnet ut hvor mange kalorier det er i hele paien(utenom tomater og purre). Det er 3549 kcal i hele paien. Det er iallefall 4 porsjoner i den, så da blir det 887 kcal per porsjon. Ikke slankemat med andre ord! Men jeg tror den godt kan deles i 6 også, hvis du har en del tilbehør ved siden av.

Skrevet

=176]Her finner du mange oppskrifter :)

Jeg serverer pai med en blandet salat og rundstykker/hvitløksbaguett.

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer i hvert fall for salat som tilbehør. Brød ved siden av synes jeg ofte blir litt mye.

• Liker 1
Skrevet

Denne her er knallgod..alltid fått mye skryt for den!

Indisk kyllingpai

250 g hvetemel

1 ts gurkemeie

1 ts spisskummen

125 g smør

1 egg

2-3 ss kaldt vann

Bland det tørre og smuldre i mel, ha i egg og vann tilslutt.

Sett kaldt mens du lager fyllet.

3 kyllingfileter

smør til steking

1 hakket løk

2 ss karri, gjerne hot...

1 ts spisskummen

1 ss hvetemel

3,75 dl kyllingbuljong

1,25 dl kremfløte

1-2 ss mangochutney

Stek kyllingen i biter og sett til side.

Fres løken myk i smør og tilsett karri og spisskummen. La frese i 1 minutt (for å få frem smaken i krydderne..).

Rør inn hvetemelet og ha over buljong, fløte og chutney. bland godt, ha i kyllingbitene, og la putre i 4 minutter.

Smak til med salt og pepper.

Avkjøl mens du kjevler ut/kler paiformen.

Del deigen i to, og kle en paiform, ha i kyllingfyllet og kjevle et lokk av den andre deigdelen.

Pensle lokket med melk og stek på 190 gr i 40 minutter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...