Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke en "teite lærere"-tråd. Jeg kjenner mange flotte lærere som gjør en fantastisk jobb.

Men så kjenner jeg EN lærer som ikke burde være lærer, i hvertfall ikke for barn. Han forteller selv om sin sløve holdning til jobben, og beskriver det jeg ser som totalt uakseptabel atferd av en lærer. Det er ikke noe så alvorlig som vold eller annet i den banen, hadde det vært det så hadde jeg meldt fra øyeblikkelig til politiet.

Det handler om ting som ikke hadde vært krise om det skjedde en gang, men han gjør dette til en vane. Som at han har med seg potetgull til lunsj som han spiser i klassen foran barna, at han røyker når han er med dem på tur ute (utenfor skolegården, men likevel...), at han ikke orker å ta fatt i atferdsproblematikk og heller lar elever med spesielle behov få bestemme selv hva de vil bruke spesialtimer til (han lar dem leke for seg selv i en krok mens han selv leser avisa, mens han egentlig skulle undervist dem).

Ingen barn er i akutt fare i hans nærvær i følge ham selv, han sier han passer på at ingen skader seg eller gjør noe farlig for seg selv eller andre. Men på alle mulige andre måter er han en ubrukelig lærer som ikke burde jobbet med barn en eneste dag. Og det er han forsåvidt enig i selv, men når han trenger penger og eneste jobben han kan få er som vikarlærer så tar han oppdrag likvel.

Greia er at han nå har sluttet som lærer på den barneskolen han jobbet på. Mulig han har fått sparken, men jeg tror han valgte det av fri vilje. Siden han så åpent forteller om hvordan han utfører jobben sin så virker det ikke som at han har særlige hemninger i forhold til å fortelle sånt som andre skammer seg over. I allefall, akkurat nå er det ingen barn som har han som lærer. Han sier selv han misliker barn og at han ikke gidder å undervise barn mer, men at han kanskje skal søke jobb på videregående. Med hans holdning kommer han jo ikke til å gjøre en god jobb der heller, men i allefall er elevene der gamle nok til å ta vare på seg selv og de kan i større grad si fra selv om hvilken elendig lærer han er.

Jeg vet ikke helt hva jeg bør gjøre. Han har ingen jobb for tida, så det er ingen arbeidsgiver jeg kan si fra til. Og jeg kjenner han egentlig ikke noe særlig godt (har er mer en bekjent enn en venn) så det er ikke sikkert jeg får vite det om han begynner å jobbe med barn igjen. I det hele tatt synes jeg fyren er så usympatisk at jeg prøver å unngå han så godt jeg kan.

Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kanskje likesågreit at han søker jobb på vgs, for der er elevene såpass store at de kan klage på han.

Kanskje han rett og slett skulle omskolere seg gjennom NAV? Heller ta et annet yrke siden han ikke fungerer i yrket sitt?

Eller kanskje det er det han prøver på? :gjeiper:

Endret av Bølle
  • Liker 1
Gjest Indra
Skrevet (endret)

Hva ville dere gjort?

Ingenting. Det er jo ikke ditt ansvar, blir han ansatt et sted er det arbeidsgiver som skal passe på ham.

Har du et hevnmotiv siden du vil ødelegge for ham?

Endret av Indra
Skrevet

Tror ikke han "slipper unna" med slik oppførsel på VGS, da de elevene som har lyst til å lære mest sannsynlig vil klage på han, og de som vil slække sikkert digger det hvis han sitter i et hjørne for seg selv og spiser potetgull.

Jeg kjenner flere som jobber på VGS og det er ingen enkel jobb, da det er mye egenarbeid, retting av prøver, forbereding av timer o.l. Høres ikke ut som om han hadde klart seg i den jobben rett og slett, og det tror jeg vil lyse gjennom.

Hva kan du gjøre? Ikke mye vil jeg tro. Dersom han får seg jobb på barneskole igjen kan du tipse foreldrene til elevene hans? Hvis du er en komplett uteforstående (jobbmessig) så tror jeg ikke du har så mye du skulle ha sagt sånn uten videre.

• Liker 2
Gjest BabyBlue
Skrevet

Går på vgs, og kjenner en klasse som faktisk fikk en lærer sparket fordi de klaget så mye på henne. Selvsagt var det fortjent, og hun var også en lærer som ga faen, så denne fyren vil neppe klare seg på vgs. Med mindre han ender opp i en klasse som er like careface som han da :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

Regner med dette er en person uten lærerutdanning? Siden han tydeligvis ikke liker jobben og innholdet i den og det faktum at han er vikarlærer.

Jeg er helt enig i at han har en uakseptabel oppførsel, men han er vikarlærer. Han har ikke ansvar for selve opplegget, og får neppe noen lengre vikarperiode med samme klasse når han er som han er.

Nei, jeg hadde ikke brydd meg noe særlig. Sannsynligvis gidder han ikke jobber som lærervikar noe særlig lengre...

AnonymBruker
Skrevet

Hadde han vært lærer for et av mine barn hadde jeg definitivt tatt kontakt med rektor, men når han nå søker seg til en annen skole, attpåtil en videregående, hadde jeg latt det ligge. VGS-elever kan ta vare på seg selv. Evt har de foreldre som også reagerer, og gjøre det som skal til for å endre situasjonen. Kanskje vil han trives bedre med å jobbe med ungdom, og ta jobben sin på alvor, for alt det du vet. Ikke tenk mer på det.

• Liker 1
Skrevet

Dette er ikke en "teite lærere"-tråd. Jeg kjenner mange flotte lærere som gjør en fantastisk jobb.

Men så kjenner jeg EN lærer som ikke burde være lærer, i hvertfall ikke for barn. Han forteller selv om sin sløve holdning til jobben, og beskriver det jeg ser som totalt uakseptabel atferd av en lærer. Det er ikke noe så alvorlig som vold eller annet i den banen, hadde det vært det så hadde jeg meldt fra øyeblikkelig til politiet.

Det handler om ting som ikke hadde vært krise om det skjedde en gang, men han gjør dette til en vane. Som at han har med seg potetgull til lunsj som han spiser i klassen foran barna, at han røyker når han er med dem på tur ute (utenfor skolegården, men likevel...), at han ikke orker å ta fatt i atferdsproblematikk og heller lar elever med spesielle behov få bestemme selv hva de vil bruke spesialtimer til (han lar dem leke for seg selv i en krok mens han selv leser avisa, mens han egentlig skulle undervist dem).

Ingen barn er i akutt fare i hans nærvær i følge ham selv, han sier han passer på at ingen skader seg eller gjør noe farlig for seg selv eller andre. Men på alle mulige andre måter er han en ubrukelig lærer som ikke burde jobbet med barn en eneste dag. Og det er han forsåvidt enig i selv, men når han trenger penger og eneste jobben han kan få er som vikarlærer så tar han oppdrag likvel.

Greia er at han nå har sluttet som lærer på den barneskolen han jobbet på. Mulig han har fått sparken, men jeg tror han valgte det av fri vilje. Siden han så åpent forteller om hvordan han utfører jobben sin så virker det ikke som at han har særlige hemninger i forhold til å fortelle sånt som andre skammer seg over. I allefall, akkurat nå er det ingen barn som har han som lærer. Han sier selv han misliker barn og at han ikke gidder å undervise barn mer, men at han kanskje skal søke jobb på videregående. Med hans holdning kommer han jo ikke til å gjøre en god jobb der heller, men i allefall er elevene der gamle nok til å ta vare på seg selv og de kan i større grad si fra selv om hvilken elendig lærer han er.

Jeg vet ikke helt hva jeg bør gjøre. Han har ingen jobb for tida, så det er ingen arbeidsgiver jeg kan si fra til. Og jeg kjenner han egentlig ikke noe særlig godt (har er mer en bekjent enn en venn) så det er ikke sikkert jeg får vite det om han begynner å jobbe med barn igjen. I det hele tatt synes jeg fyren er så usympatisk at jeg prøver å unngå han så godt jeg kan.

Hva ville dere gjort?

Jeg syns han typen virker utrolig kul. Han er av den litt mer passiv-aggressive antisosiale typen, han later til å være misfornøyd med samfunnet, verden, og har funnet ut at han gir faen. Jeg digger ham.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...