Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt nåværende leseprosjekt er altså Kjærstads triologi om Jonas Wergeland. Noen andre som har lest de bøkene/en av bøkene? Hva synes dere?

Jeg er snart ferdig med Forføreren, og i den er det jo veldig fokus på historiene. Hvilken historie likte du best? Hva synes du om måten fortelleren forteller på? At alt er ukronologisk? Hvem tror du drepte Margrethe? Er Jonas så perfekt som han virker som? Eller synes du kanskje ikke han virker så perfekt?

Håper noen av alle kritikerne der ute lar høre fra seg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en stund siden jeg leste trilogien, og jeg må innrømme at jeg husker fint lite... :oops: Den første boken opptok meg veldig - den hadde et så flott språk og en stemning jeg likte. Bok nummer to var litt skuffende, og bok nummer tre tror jeg ikke jeg ble helt ferdig med.

Tror hele tiden jeg lette etter en løsning som jeg ikke fant.

Men bok nr en var altså veldig bra!

Skrevet

Ikke lest dem... Og hadde helt glemt at jeg egentlig hadde en plan om å gjøre det. Hm.. Kanskje de finnes som velkomsttilbud i en eller annen bokklubb, får lete litt...

Skrevet
Kanskje de finnes som velkomsttilbud i en eller annen bokklubb' date=' får lete litt...[/quote']

PS: Hele trilogien finnes som billigbøker (120 pr stk eller noe sånt)

*Lisa*

Skrevet

Jeg har lest dem og liker dem veldig godt.

Elsker måten Kjærstad skriver på.

Masse fine historier og mange morsomme detaljer.

Bøkene anbefales!

Gjest sexysadie
Skrevet

Makter ikke Jan Kjærstad, eller Dag Solstad eller noen av disse forfattrne som skriver om "sinte unge menn"

Skrevet

Var veldig fascinert av Forföreren og jeg likte godt nummer to, men ble litt skuffet siden jeg syntes den förste var så veldig god.

Nummer tre kom jeg aldri ordentlig i gang med og jeg ga meg etter omtrent tredve sider..

Har tenkt på å lese nummer en om igjen, men har forelöpig bestemt meg for å ikke utsette meg for mulig skuffelse, og la det være inn til videre :wink:

Skrevet

Eg synest Kjærstad brukar språket så nydeleg - det bergtok meg i 'Forføreren'. Er forsåvidt samd i at 'Erobreren' kan ha vore ein aldri så liten nedtur - men samla sett synst eg det er ein svært god trilogi. Forteljarstilen synest eg fungerte svært godt for MIN del - sånt er jo heilt individuelt.

• 7 måneder senere...
Skrevet

Jeg har lest hele trilogien flere ganger, og synes den er veldig god. Det jeg liker best er måten den er bygd opp på, og hvordan alle de små historiene forteller en stor historie.

Jeg opplevde også den andre boka som en nedtur første gangen jeg leste den, men i etterkant tror jeg det er ett kvalitetstegn. Bøkene er bygd opp som en klassisk trilogi, og nummer to skal da være historien hvor alt går galt. Og akkurat i denne trilogien vil det si at vi får vite alt som er galt med Jonas Wergeland, og blir kjent med alle de negative sidene hans. Og da blir man litt skuffet som leser, etter å ha fått slikt ett godt inntrykk fra bok nr 1.

Uansett så var jeg veldig glad for at jeg ikke gav meg da jeg begynte på nr 3, når jeg først kom inn i den overgikk den eneren og var en veldig god avrunding på trilogien. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...