lagatita Skrevet 15. mars 2012 #1 Skrevet 15. mars 2012 Siden jeg var ung har jeg trodd at Bærumsfolk er klysete, snobbete, sossete, you name it...Men etter at jeg begynte å jobbe der for 6 mnd siden har dette inntrykket endret seg. Jeg oppfatter beboerne i Bærum som høyt utdannede, kulturelle, interesserte i internasjonal politikk, globetrottere, respektfulle, hyggelige, og som stort sett holder seg unna store konflikter. Spm mitt er: hvorfor har folk fra Bærum så utrolig dårlig rykte? 6
Meridian Skrevet 15. mars 2012 #2 Skrevet 15. mars 2012 Fordi noen har møtt på noen fra bærum som oppfører seg litt blærete, derav navnet blærumsoss :gjeiper: 1
Fashionistaen Skrevet 15. mars 2012 #3 Skrevet 15. mars 2012 (endret) Uten at jeg vet dette sikkert i det hele tatt tror jeg muligens at det stammer fra den tiden der mange direktører osv. fra Oslo fant ut at det var mye "bedre" å bo i Bærum pga. at det var mulighet for å bo i litt større hus i Bærum enn i Oslo for samme pris. Så ble det vel status etterhvert da, fordi endel hørte at: "de Bærum bodde i villa." Ryktet henger jo muligens igjen fra den tiden . Morsomt at folk som ikke har vært i Bærum før ikke vet hvor mange traktorer som finnes i Bærum. Hvis man hører en virkelig gammel bæring snakke, skjønner man at det i alle fall ikke var et "fint" sted i gamle, gamle dager Bare noe jeg tenkte på. Men men. Edit: leif Endret 15. mars 2012 av Fashionistaen
Vulpes Skrevet 15. mars 2012 #4 Skrevet 15. mars 2012 Jeg bor i Bærum, og trives godt her. Mange hyggelige og ålreite mennesker, og Sandvika er en fantastisk trivelig by om sommeren Jeg tror snobbestempelet sannsynligvis henger litt igjen fra gamledager. Da var nok forskjellen mellom Bærumsfolk og alle andre folk større enn den er nå i dag. Bærum er fremdeles en rik kommune med en høyere prosent rike høyrestemmende mennesker enn ellers, men Bærum er også veldig allsidig og med alle slags folk fra alle sosiale lag. Selv er jeg en "hvilken som helst" jente. Kjenner meg igjen i beskrivelsen i førsteinnlegget, utenom den høye utdannelsen, for den har jeg ikke helt ennå gitt 3
lagatita Skrevet 15. mars 2012 Forfatter #5 Skrevet 15. mars 2012 den typiske stereotypien av Bærumsbeboerne, gjelder dette ungdomsskoleelever, vgselever eller voksne?
Fashionistaen Skrevet 15. mars 2012 #6 Skrevet 15. mars 2012 den typiske stereotypien av Bærumsbeboerne, gjelder dette ungdomsskoleelever, vgselever eller voksne? Alle av dem
Gjest Badabing Skrevet 15. mars 2012 #7 Skrevet 15. mars 2012 Det er jo store forskjeller på hvor i Bærum man bor også. Jeg er utflytter fra "østkanten" i Bærum, men savner å bo der jeg vokste opp. Følte at jeg vokste opp på en landlig og koselig plass. Tenkte aldri over penger, det var noe jeg fant ut av først når jeg alltid fikk en reaksjon etter å ha fortalt hvor jeg var fra.
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 16. mars 2012 #8 Skrevet 16. mars 2012 Jeg bor veeeldig i nærheten av Bærum, og mitt inntrykk er at de verste Blærumssossene er de som har flytta dit fra andre steder av landet. De tro rvel at det er sånn det skal være 1
Parvati Skrevet 16. mars 2012 #9 Skrevet 16. mars 2012 Jeg bor i Bærum; og kjenner meg veldig igjen i det første innlegget. Både hvordan jeg er selv, og hvordan jeg oppfatter de andre som bor her. Det er kanskje litt forskjell på hvor i Bærum man bor? Det er forskjell på "fine" og "mindre fine" områder her også. Jeg bor på en ganske landlig og "bondsk" plass
Gandalff Skrevet 17. mars 2012 #10 Skrevet 17. mars 2012 Det fins vel såkalte "sosser" over hele byen. Hvorfor kaller vi ikke jåler fra Kjelsås kjelsåsosser? blir provosert av slike klengenavn. 2
Gjest Rosemor Skrevet 17. mars 2012 #11 Skrevet 17. mars 2012 (endret) Siden jeg var ung har jeg trodd at Bærumsfolk er klysete, snobbete, sossete, you name it...Men etter at jeg begynte å jobbe der for 6 mnd siden har dette inntrykket endret seg. Jeg oppfatter beboerne i Bærum som høyt utdannede, kulturelle, interesserte i internasjonal politikk, globetrottere, respektfulle, hyggelige, og som stort sett holder seg unna store konflikter. Spm mitt er: hvorfor har folk fra Bærum så utrolig dårlig rykte? Jeg er fra Bærum selv, og jeg har ingen problemer med å forstå hvordan ryktene har oppstått. Det hele startet vel under "jappetiden" på 80-tallet. Noe av det som var, og så vidt jeg vet fremdeles er, typisk for Bærum, er at nivået på utdannelse og inntekt ligger langt over landsgjennomsnittet, noe som medførte at mange av Bærumsungdommen var ekstremt priviligerte materielt sett. På den videregående skolen jeg gikk på, var det ikke uvanlig å se splitter nye dyre biler på parkeringsplassen. Dette var biler ungdommen hadde fått i gave på 18-årsdagen sin. Restaurantbesøk med påfølgende disco og nattklubb var ikke uvanlig, og i enkelte kretser fløt det av den dyreste champagnen på disse byturene. Og siden mange dro inn til Oslo for å feste, ble dette selvsagt lagt merke til. Bærumsrussen hari mange år gjort seg bemerket på grunn av de de enorme pengebeløpene mange russ bruker på russefeiringen, og da Hemsedal i 2005 ble kjent for å være Bærumsungdommens "lekeplass" ble ikke bærumsungdommens rykte noe bedre. Bærumsungdommens rykte er også kjent for kommunens ansatte, som har dette skrevet i sin kommuneplan: Ryktet til bærumsungdommen er dårlig, og det er ofte forårsaket av et mindretalls utagering i forskjellige sammenhenger. Eksemplene kan knyttes til skoleball på ungdomsskolene og bærumsungdommens ”ville festing” i Hemsedal vinteren 2005. Foreldrene har her et stort ansvar, sammen med skolene, for å sette klare grenser. Et annet forhold er det sterke sosiale og økonomiske presset på å være ”kul” i den forstand det defineres i mange kretser. Det er ikke lett å komme ”utenfra” og inn i en del miljøer i Bærum. Dette gjelder for barn og unge med en annen kulturell bakgrunn eller for de som ”bare” er innflyttere fra en annen del av landet. Noen av disse miljøene oppleves som ”sossemiljøer”, og det oppleves som vanskelig å bli akseptert. Det er store forskjeller i oppvekstvilkår i Bærum, alle er ikke like rike. Skoler og fritidstilbud tar ikke tilstrekkelig hensyn til dette. Jeg er enig med deg, mennesker i Bærum er stort sett høyt utdannede, kulturelle, interesserte i internasjonal politikk, globetrottere, respektfulle, hyggelige, og som stort sett holder seg unna store konflikter, og det er synd at et fåtall ødelegger ryktet til mange. Men urettferdig eller ikke, jeg har ingen vanskeligheter med å se hvordan ryktene har oppstått. Endret 17. mars 2012 av Rosemor 2
Sophia Skrevet 18. mars 2012 #12 Skrevet 18. mars 2012 Enig med deg rosemor! Jeg er vokst opp i et av de såkalte "fine" strøkene i Bærum og det har vært mye snobberier både på barneskolen, ungdomsskolen og vgs. Jeg er veldig glad i Bærum og har veldig mange fine minner. Men at det er mye snobberier, i hvertfall blandt ungdommen er ikke til å stikke under en stol. Jeg er nå 23 år og har fortsatt noen venninner som ikke skjønner at jeg tørr å bo på østkanten (gamlebyen) Da blir jeg irritert. 1
BarteSatan Skrevet 8. april 2012 #13 Skrevet 8. april 2012 Flyttet til Bærum da jeg var 16, hadde aldri vært i Bærum før det, og jeg hadde egentlig sett for meg at alt var tipptopp moderne, ingen traktorer eller gårder, noe som viste seg å være ganske feil Møtte på noen klyser den tida jeg bodde der (ingen voksne vel og merke), men de aller fleste var hyggelige og oppegående mennesker.
Pene sko... Skrevet 13. april 2012 #14 Skrevet 13. april 2012 Jeg blir ikke så imponert av dem som bor i Bærum. Majoriteten har ikke noe særlig å skryte av uansett, annet enn adresse. : /
Vulpes Skrevet 14. april 2012 #15 Skrevet 14. april 2012 Jeg blir ikke så imponert av dem som bor i Bærum. Majoriteten har ikke noe særlig å skryte av uansett, annet enn adresse. : / Disser du bæringer?? Skarru ha bank? Og av ren nysgjerrighet, mener du altså at bæringer imponerer (med hva?) gjennomsnittlig mindre enn resten av landets befolkning? Og hva sikter du til med "skryte av"? Nå er jeg litt typisk norsk. Elsker å diskutere "folkegrupper" jeg inngår i selv, enten det er nordmenn, østlendinger eller bæringer :gjeiper: 1
Pene sko... Skrevet 14. april 2012 #16 Skrevet 14. april 2012 (endret) De som bor i Bærum skal liksom være hakket mer fornemme og velstående enn resterende deler av landet generelt sett. Men det er de færreste av dem som bor der som faktisk har noe å skryte av. Med "skryte av" menes såklart formue. Bærum skal jo være en plass der de fine bor. Det er jo uten tvil et bra strøk, men det er ikke like fint hele veien slik enkelte skal ha det til. "Det er bare rikinger som bor i Bærum", men det stemmer jo ikke. Endret 14. april 2012 av Pene sko...
Vulpes Skrevet 14. april 2012 #17 Skrevet 14. april 2012 De som bor i Bærum skal liksom være hakket mer fornemme og velstående enn resterende deler av landet generelt sett. Men det er de færreste av dem som bor der som faktisk har noe å skryte av. Med "skryte av" menes såklart formue. Bærum skal jo være en plass der de fine bor. Det er jo uten tvil et bra strøk, men det er ikke like fint hele veien slik enkelte skal ha det til. "Det er bare rikinger som bor i Bærum", men det stemmer jo ikke. Men det er vel litt bra at det stemmer, ettersom rikdom ikke alltid fører med seg gode ting, spesielt ikke om man ser på rikdom som noe å "skryte av"? Jeg drar nok gjennomsnittsinntekten i Bærum ned, men liker å tro at jeg tar det igjen på andre ting. Jeg er snobbete i musikksmaken og liker gammel kunst. Så da håper jeg at jeg får bli boende :gjeiper:
Gjest Badabing Skrevet 14. april 2012 #18 Skrevet 14. april 2012 (endret) Hvem blir vel imponert av penger uansett? Kunne ikke brydd meg mindre. Og når det gjelder det å skryte av penger, synes jeg folk er verre på det nedover mot Tønsberg og Nøtterøy. De er da mye mer sossete enn hva bæringer er. Jaja... Endret 14. april 2012 av Badabing 5
Pene sko... Skrevet 14. april 2012 #19 Skrevet 14. april 2012 (endret) Hvem blir vel imponert av penger uansett? Kunne ikke brydd meg mindre. Og når det gjelder det å skryte av penger, synes jeg folk er verre på det nedover mot Tønsberg og Nøtterøy. Det er noen som blir det, men ikke denne karen. Generelt er det mange som skryter synes nå jeg. Ingen vil være dårligere enn sidemannen. Jeg er snobbete i musikksmaken og liker gammel kunst. Så da håper jeg at jeg får bli boende :gjeiper: Finn frem tweedjakken og litt GT når du setter deg ned i chesterfield-stolen for å nyte klassisk musikk og gammel kunst, så er det du fullblods. :gjeiper: Endret 14. april 2012 av Pene sko...
floony Skrevet 15. april 2012 #20 Skrevet 15. april 2012 Jeg bor i Bærum, og trives godt her. Mange hyggelige og ålreite mennesker, og Sandvika er en fantastisk trivelig by om sommeren Nåh Sandvika er en nyyyydelig by. Love it Back on track: Er fra Bærum, bor i Bærum og samsvarer ikke med de mange generaliseringene og stereotypene som florerer der ute. Men det er mange klyser her, jo, både unge og gamle, kvinner og menn. Snobbete pappagutter med null respekt for andre som ikke er like "heldige", og snusfornuftige drittsure kjerringer som ser ned på andre som ikke er like "gode nok" ifølge deres standarder. Dette utgjør at menneskene generelt kan virke veldig kalde her. Og de ignorerer man og står igjen med en koselig kommune med verdens fineste lille by med herlige, gode mennesker i. Jeg elsker hjemstedet mitt, det er mitt lille hjertested med fantastiske mennesker og en slags herlig, harmonisk stemning i (spesielt om sommeren).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå