Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et spm.

mottar dagpenger men om 12 uker så er det slutt på dagpenger,har rundt 60.000 kr på BSU kontoen og 0 krone på sparekontoen

men har vært flink å satt alle feriepenene mine jeg fikk av dagpenger inn på BSU kontoen min,så lurer på dersom jeg er ferdig med dagpenger og søker sosialstønad inntil jeg får meg en jobb.men har jeg rett på sosialstønad når jeg har 60.000kr på BSU?

har satt inn 20 .000 iår.

og resten er fra tidligere.eller må jeg bruke opp BSU?

for hvis jeg tar ut de har jeg ikke rett på å opprette ny bsu konto ..

takk påforhånd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

.men har jeg rett på sosialstønad når jeg har 60.000kr på BSU?

Nei.

• Liker 2
Skrevet

er det virkelig sant eller?

har tjent hardt disse pengene je har satt inn på BSU kontoen

og man får lov til å åpne kun 1 gang i livet,

Skrevet

Det er nok dessverre sånn det er. Du skal ha brukt alt av dine egne midler før du får sosialstønad.

• Liker 2
Skrevet

Sosialstønad er aller siste utvei. Har du opparbeidet rett til andre stønader er det så, men her har du brukt opp dine rettigheter. Sosialstønad er for å skaffe mat på bordet og tak over hodet når det ikke er mulig på andre måter. Har du BSU-konto er det mulig ved den.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg googlet litt, og det ser ut som om BSU-kontoen KAN få være i fred hvis man bare trenger hjelp i en kort periode. Kjedelig å miste sin eneste boligsparekonto med så gode betingelser fordi man er arbeidsledig og uten andre sparepenger i to måneder, f.eks.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg googlet litt, og det ser ut som om BSU-kontoen KAN få være i fred hvis man bare trenger hjelp i en kort periode. Kjedelig å miste sin eneste boligsparekonto med så gode betingelser fordi man er arbeidsledig og uten andre sparepenger i to måneder, f.eks.

Understreker at dette nok ikke er noe man kan ha rett på, men noe man kanskje kan håpe på (slik jeg forstod det). Rett meg om jeg tar helt feil.

• Liker 1
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Har du satt inn 20 000 i år? Isåfall skal du kunne ta de ut igjen i år uten å stenge kontoen din.

Er du usikker så tar du en tlf til banken for å høre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo bare la det stå igjen 100 kr på kontoen så avsluttes den ikke.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Tar ts ut penger som ikke er satt inn i år så mister hun retten til bsu. Hjelper ikke om det står penger igjen da.

• Liker 5
Gjest Spinell
Skrevet

Som nevnt over: de 20.000 du har satt inn i år kan du ta ut uten konsekvenser for BSU-en.

Rører du resten er det over og ut for BSU-sparing og du må tilbakebetale skattefordelen.

Så lenge du har penger på en eller annen konto har du ikke rett til sosialhjelp, selv om man i enkelte tilfeller kan få kortvarig nødhjelp slik det er nevnt over. Men du har jo faktisk 12 uker på deg på å skaffe deg en jobb. Det er nesten tre måneder, det. Er det virkelig ingen muligheter til å skaffe seg inntektsbringende arbeid innen den tiden?

Skrevet

hva jør jeg da?

lan godt ta ut det som ikke går over at kontoen blir stengt,men jeg tror hvis jeg tar ut det jeg har satt inn ,blir den stengt

Skrevet

hva jør jeg da?

lan godt ta ut det som ikke går over at kontoen blir stengt,men jeg tror hvis jeg tar ut det jeg har satt inn ,blir den stengt

Nei, dersom du tek ut det du sette inn etter nyttår, så blir den ikkje stengt. Då har du 20 000 å klare deg på inntil vidare.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du kan ta ut penger som du har satt inn iår uten at kontoen blir "ødelagt". DU kan sett inn og ta ut penger frem til 31.des 2012 kl.23:59:59. Når klokken blir 00:00:00 er det 1.jan 2013, og da blir 2012 sperret.

Penger du har satt inn ifjor, og bakover, er sperret, og de kan du ikke ta ut, for da blir kontoen "ødelagt".

Jeg vil tro at de kanskje ser gjennom fingrene ved sperrede kontoer - altså, penger du har satt inn i 2011 og bakover er jo sperrede penger, og de ødelegger jo kontoen din.

Men pengene du har satt inn iår, 2012, kan du faktisk ta ut uten å ødelegge alt, så de må du nok ta ut. Heldigvis er det jo lenge til nyåret, så du har enda tid til å spare opp denne summen.

Endret av Bølle
  • Liker 1
Skrevet

hva jør jeg da?

Bruker all energien din i 12 uker på å få deg en jobb.

• Liker 5
Skrevet

Jeg skal prøve å gjøre så mye jeg kan for å få meg jobb,har en tilkalingsvikar fortsatt men tjener kun 3000-4000 kr i månden og det er ikke nok til husleien en gang

så tenkte om jeg tar ut de pengene jeg har satt inn for iår ,,vil sa sosial kontoret gi meg sosialstønad inntil jeg får meg en jobb?

Skrevet

noen som vet hvordan jeg kan ta ut USB pengene?

Skrevet

Bare å møte opp i banken og si du vil ta ut innskudet for i år.

Skrevet

Det kan du gjere på nettbanken din (føre dei over til brukskontoen), eller ved å gå i banken. Kanskje ved sms- eller telefonbank òg, men det kan eg ikkje seie sikkert.

Skrevet

Jeg kontaktet bare banken gjennom nettbanken (har en meldingstjeneste der jeg hvertfall). Skrev hvilket beløp og til hvilket kontonummer jeg ville ha pengene overført til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...