dragonfly5 Skrevet 15. mars 2012 #1 Del Skrevet 15. mars 2012 Jeg er nybakt mor til en gutt på 3uker som spiser morsmelkerstatning (nan). Jeg har gjort slik når jeg har blandet MME hittil, men så leser jeg om så mange metoder, så jeg blir usikker på om jeg gjør det rett... : Jeg koker opp vann i vannkoker, lar det avkjøle til romtemperatur, har i vann, pulver og en dråpe malt i steriliserte flasker og putter i kjøleskap (blander 4 og 4 flasker). Varmer så opp hele flaske i mikro til 37 grader. Høres dette ok ut? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #2 Del Skrevet 15. mars 2012 Det er ikke anbefalt å blande ferdig og oppbevare morsmelkerstatning. Dette pga bakteriefaren. Det du kan gjøre er å fordele vannet i flaskene, oppbevare disse kaldt. Melkepulveret måler du opp i en melkepulverdispenser. Når du skal lage til flasken varmer du vannet til passelig temp(20-30 sek i mikro), blander i malt og melkepulveret, rister og flasken er ferdig. Skal du bort tar du med deg varmt vann i en liten termos, kaldt vann i en flaske og blander til passelig temperatur før du blander i pulveret. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 15. mars 2012 #3 Del Skrevet 15. mars 2012 MME skal aldri lages opp på forhånd pga faren for at det utvikler seg bakterier i melken. Du skal kun lage opp mat for ett måltid av gangen, og det som er til overs etter måltidet skal tømmes ut. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffi Skrevet 15. mars 2012 #4 Del Skrevet 15. mars 2012 Jeg har også hørt at man skal lage hver blanding "fersk" Da venninna mi hadde barnet sitt på nyfødt intensiv lagde de visst på måten ts beskriver, så mulig det ikke er så farlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annaires Skrevet 15. mars 2012 #5 Del Skrevet 15. mars 2012 Du skal bare servere fersk mme. Aldri lage flere flasker av gangen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 15. mars 2012 #6 Del Skrevet 15. mars 2012 Da jeg hadde flaskebarn for to år siden var rådene fra WHO at pulveret skulle blandes i vann som var minst 70 grader. Så da kokte jeg opp vann hver morgen, hadde på en egen liten termos som jeg hadde med meg eller så sto den på kjøkkenbenken. Så hadde jeg i begynnelsen kokt kaldt vann på flaske som jeg blandet i det utrørte pulveret så melken fikk drikketemperatur med en gang. Da jenta vår ble større sluttet vi å koke det kalde vannet. Kokte nytt vann og satt termosen på nattbordet klart til nattmating før jeg la meg. Jeg pleide å måle opp ferdig mengde pulver å ha klart på flaskene, da var det bare å helle i en skvett varmt vann, riste forsiktig så det løste seg opp og så ha i kaldt vann. Minimalt med bakterievekst, minimalt med arbeid og nesten aller viktigst minimalt med venting for en sulten baby. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #7 Del Skrevet 15. mars 2012 Da jeg hadde flaskebarn for to år siden var rådene fra WHO at pulveret skulle blandes i vann som var minst 70 grader. Så da kokte jeg opp vann hver morgen, hadde på en egen liten termos som jeg hadde med meg eller så sto den på kjøkkenbenken. Så hadde jeg i begynnelsen kokt kaldt vann på flaske som jeg blandet i det utrørte pulveret så melken fikk drikketemperatur med en gang. Da jenta vår ble større sluttet vi å koke det kalde vannet. Kokte nytt vann og satt termosen på nattbordet klart til nattmating før jeg la meg. Jeg pleide å måle opp ferdig mengde pulver å ha klart på flaskene, da var det bare å helle i en skvett varmt vann, riste forsiktig så det løste seg opp og så ha i kaldt vann. Minimalt med bakterievekst, minimalt med arbeid og nesten aller viktigst minimalt med venting for en sulten baby. Hvis man bruker nestle skal man ikke blande i 70grader, det kan skje noe med pulveret slik at babyene kan få magevondt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 15. mars 2012 #8 Del Skrevet 15. mars 2012 Hvis man bruker nestle skal man ikke blande i 70grader, det kan skje noe med pulveret slik at babyene kan få magevondt Har du dokumentasjon på det? Det gikk "rykter" på forum før også om det der, og ja, det står (evt sto, har ikke kjøpt nan på en stund) på pakka men Nestlé kunne ikke begrunne det for to år siden. Og da jeg søkte det opp fant jeg bare udokumenterte og ubegrunnede kommentarer om det fra ulike forum. Så da valgte jeg å følge WHOs råd. Uansett temperatur, så skal man i hvertfall ALDRI oppbevare utblandet pulver. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #9 Del Skrevet 15. mars 2012 Utdrag fra mail jeg sendte nestle: Takk for mail. Nestlé har internasjonalt besluttet å anbefale den samme tilberedningsmetode for morsmelkserstatning i alle land, dvs. å følge anvisningen gitt på pakken, og kun tilberede en flaske/et måltid av gangen, så blandingen blir så frisk som mulig. Dette fordi det i sjeldne tilfeller har vist seg at det kan være en risiko for utvikling av uønskede bakterier, hvis blandingen tilberedes før den skal brukes og oppbevares over tid. Drikkeklar NAN er industrielt varmebehandlet og vil derfor ikke omhandle samme problemstilling. Når det gjelder WHOs anbefalinger om tilberedning av NAN på 70° C, stiller Nestlé seg ikke bak denne anbefalingen. Dette fordi 70° C uansett ikke vil være nok til at alle bakterier blir drept. slik at dette kan gi en falsk trygghet. Videre vil en tilberedning ved denne temperaturen gjøre at proteinets struktur kan endres, slik at morsmelkerstatningen kan bli noe vanskeligere å fordøye. C vitaminet vil også bli brutt ned ved tilberedelse rundt 70 ° C. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 15. mars 2012 #10 Del Skrevet 15. mars 2012 Ahh, da har de samlet sammen litt mer begrunnelse siden sist. Takk Anonymbruker Kan ikke si jeg er enige med dem i at det gir en falsk trygghet. Alle vet vel at 70 grader ikke dreper alle bakterier? Og at proteinet kan endres til å bli noe mer vanskelig å fordøye... jaja, de har vel forskning på det siden de kan skrive noe sånt. Min konklusjon er derfor at hver og en få velge selv hvem man vil stole på. Evt kan man velge en annen produsent som tydeligvis lager mer stabile melkeproteiner enn hva Nestlé gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vibi Skrevet 16. mars 2012 #11 Del Skrevet 16. mars 2012 Jeg har også hørt at man skal lage hver blanding "fersk" Da venninna mi hadde barnet sitt på nyfødt intensiv lagde de visst på måten ts beskriver, så mulig det ikke er så farlig? Sikker på at de ikke bare varmet opp nan fra ferdigpakker? Det bruker de på sykehusene jeg har hørt om.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Galadr1el Skrevet 16. mars 2012 #12 Del Skrevet 16. mars 2012 På rikshospitalet bruker de et MMEmerke som heter Profylac, det er rensket for alt mulig av mulige ting som man kan reagere på. Kanskje derfor de kan gjør det der? http://www.matvareguiden.no/produkt/Profylac "Profylac Fakta om produktet. Profylac er et spesialutviklet melkeprodukt hvor risikoen til å utvikle allergi/intoleranse er liten. Profylac kjøpes på apotek. Kan fås på blå resept. Prisen er pr 24/3-2003 kr 212.- for 400 gram Bruksområde. Profylac kan gis som morsmelkserstatning fra første leveuke til barn som ikke tåler: kumelkprotein og/eller soyaprotein, samt ved: sekundær laktoseintoleranse. Også voksne kan drikke Profylac eller bruke det i matlagingen." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 16. mars 2012 #13 Del Skrevet 16. mars 2012 Som du sikkert har merket er det mange måter å gjøre dette på. Jeg hadde en termos med kokt vann som jeg avkjølte til ca 40 grader. Når det var tid for mat så blandet jeg pulveret med det vannet og hadde drikkeklar melk med en gang. Personlig orket jeg ikke å ha både varmt og kaldt vann å blande, men det er som sagt ikke i henhold til de "offisielle" reglene. Dersom babyen ikke spiste flasken så hendte det at jeg satt det i kjøleskapet til neste måltid (altså ikke rørte den, ikke dersom h*n hadde drukket halvparten). Da varmet jeg i vannbad. Jeg vet at man ikke bør varme MM i mikroen, og tror det også gjelder MME. Om det ikke ble spist da heller, så kastet jeg den. Anbefalingene til WHO er laget for å passe alle babyer i alle land, også land der hygienen og tilgang på rent vann er langt dårligere enn i Norge. Derfor valgte jeg å ikke følge dem helt, men heller finne rutiner som jeg følte passet oss, og samtidig føltes trygge nok. Du må selv gjøre opp en mening om hva du føler blir riktig for dere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 16. mars 2012 #14 Del Skrevet 16. mars 2012 Anbefalingene til WHO er laget for å passe alle babyer i alle land, også land der hygienen og tilgang på rent vann er langt dårligere enn i Norge. Derfor valgte jeg å ikke følge dem helt, men heller finne rutiner som jeg følte passet oss, og samtidig føltes trygge nok. Du må selv gjøre opp en mening om hva du føler blir riktig for dere. Hygienene og tilgang på rent vann i Norge har da ingen verdens ting med bakterier som kan komme i pulveret under produksjon å gjøre. Jeg blandet alltid i nykokt vann, uten at det ble mageproblemer av den grunn. Men så brukte jeg jo SELVSAGT ikke Nestlé heller, det skulle tatt seg ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #15 Del Skrevet 16. mars 2012 Jeg hadde vann på termos. Blandet pulver i rett før det skulle drikkes. Hvis baby ikke drakk opp og jeg planla å prøve igjen innen en time så satt jeg det i kjøleskapet imens. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #16 Del Skrevet 16. mars 2012 Hygienene og tilgang på rent vann i Norge har da ingen verdens ting med bakterier som kan komme i pulveret under produksjon å gjøre. Jeg blandet alltid i nykokt vann, uten at det ble mageproblemer av den grunn. Men så brukte jeg jo SELVSAGT ikke Nestlé heller, det skulle tatt seg ut. Nei for alle som bruker nestele er jo dårlige mammaer..... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 16. mars 2012 #17 Del Skrevet 16. mars 2012 Nei for alle som bruker nestele er jo dårlige mammaer..... Ikke nødvendigvis dårlige mammaer, men litt dårlige mennesker, det er de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #18 Del Skrevet 16. mars 2012 Ikke nødvendigvis dårlige mammaer, men litt dårlige mennesker, det er de. Ja det er jammen synd ikke alle er så godt menneske som deg... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 16. mars 2012 #19 Del Skrevet 16. mars 2012 Ja det er jammen synd ikke alle er så godt menneske som deg... Ja, det er egentlig det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #20 Del Skrevet 16. mars 2012 Ja, det er egentlig det. Hvis du er så perfekt er det jo rart du ikke ammer igrunn... 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå