Gå til innhold

Nedbemanning

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Bedriften jeg jobber i skal nedbemannes. Nå har vi fått tilbud om sluttpakker. Jeg har ikke noe lyst til å slutte i det hele tatt, men hvis jeg ikke tar sluttpakken og dermed slutter "frivillig" er risikoen for å bli sagt opp stor. Sluttpakken er ikke så veldig stor. Noen som har noen gode råd til meg? Bør jeg velge sluttpakka eller gamble på at jeg får fortsette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tristessa

Hvis du tar sluttpakken og stikker, har du pr. dags dato ikke krav på dagpenger ettersom du er arbeidsledig av egen grunn.

Nå skal det sies at jeg er *veldig* i mot at folk går på dagpenger og ikke gidder å arbeide av den grunn, men det kan være greit med en "fallskjerm" mens en søker ny jobb. Skulle det bli problemer med å få en tilsvarende stilling og sluttpakken er ugunstig, råder jeg deg til å vente slik at du kan få dagpengene du har krav på. Men for all del - kom deg ut i jobb igjen!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du velger å bli og risikere og bli sagt opp bør du spørre om arbeidsgiveren din kan skrive i attesten din hvorfor du ble sagt opp. Ofte tar det seg ikke så bra ut på cv'en din at du er sagt opp.

Hvis du blir sagt opp på grunn av nedbemanning skal du alltid kontaktes hvis det er nye stillinger som skal bemannes senere i bedriften. Bedriften må spørre de som er oppsagt om de er int. før de tar inn nye folk. Dette forutsetter jo selvfølgelig at man er kvalifisert til stillingen. Denne regelen gjelder et år etter at du er sagt opp. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar. Jeg har nesten bestemt meg for å gamble på at jeg ikke blir sagt opp. Bedriften skal si opp en del ansatte, men jeg vet jo ennå ikke om det er meg. Ettersom sluttpakken ikke er så veldig bra har jeg bestemt meg for å markere litt at hvis jeg må slutte, så er det ikke frivillig.

Dessverre blir det vanskelig å finne en tilsvarende jobb hvis jeg skulle miste jobben, men jeg har god tro på at det løser seg på en eller annen måte uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...