Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Se for deg at du jobber selvstendig og har storkundeansvar. Du har en kollega som ikke er rask nok, gjør mange feil, egentlig ikke blir bedre til å gi den servicen vi skal gi.

Det går utover deg, siden sjefen spør om du ikke kan "hjelpe til litt" eller at det er spørsmål flere ganger om dagen om grunnleggende ting personen skulle ha lært for lenge siden men som aldri går inn.

Hva gjør du hvis sjefen spør deg ærlig hva du synes om denne personen? Jeg ser tingene fra bedriftens øyne, jeg vet at det handler om å tjene penger, være effektiv og rask. Dette er ikke en salgsstilling, men likevel er disse stikkordene viktig.

Jeg hadde vært ærlig og sagt hva jeg synes. Man har jo også egne arbeidsoppgaver, og det er sjelden jeg har et ledig minutt da det er stor arbeidsmengde.

Jeg skulle ønske vi alle i teamet var like selvstendige. Jeg vet at noen kollegaer er veldig interesserte i det å skulle stå opp for hverandre og ikke evt si noe tilbakemelding på at det går utover kvaliteten og mengden arbeid du får gjort, fordi man skal være grei.

Hva tenker du om dette? Er jeg veldig kald som hadde sagt ærlig hva jeg synes? Jobb er jobb, syns nå jeg, ikke personlige følelser som skal styre avgjørelser.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde sagt hva jeg mente.

Skrevet

Hadde sagt fra uten snev av dårlig samvittighet :)

AnonymBruker
Skrevet

Ber sjefen om et ærlig svar på dette, så svarer jeg ærlig. Du har ikke et større ansvar overfor kollegaen din enn sjefen din. Kollegaen din går ut over hele bedriften, ikke bare deg. Når du må hjelpe kollegaen din vil det naturlig nok gå ut over dine oppgaver/motivasjon/trivsel, noe som vil være negativt for bedriften. Også for din egen del bør du svare ærlig, for du kan risikere at de bare ser at oisann, på dette teamet er det dårligere resultater enn på de andre, og ikke ser at det ikke er din feil.

Jeg har også et par kollegaer som er en belastning på samme måte. Jeg nøler ikke med å si ifra om sjefen spør.

Men det jeg IKKE gjør er å "sladre", altså på eget initiativ oppsøke sjefen og syte over hvor udugelige kollegaer jeg har... Ingen liker en sladrehank. Men å komme med et ærlig svar på oppfordring, det er helt ok.

• Liker 1
Skrevet

Ber sjefen om et ærlig svar på dette, så svarer jeg ærlig. Du har ikke et større ansvar overfor kollegaen din enn sjefen din. Kollegaen din går ut over hele bedriften, ikke bare deg. Når du må hjelpe kollegaen din vil det naturlig nok gå ut over dine oppgaver/motivasjon/trivsel, noe som vil være negativt for bedriften. Også for din egen del bør du svare ærlig, for du kan risikere at de bare ser at oisann, på dette teamet er det dårligere resultater enn på de andre, og ikke ser at det ikke er din feil.

Jeg har også et par kollegaer som er en belastning på samme måte. Jeg nøler ikke med å si ifra om sjefen spør.

Men det jeg IKKE gjør er å "sladre", altså på eget initiativ oppsøke sjefen og syte over hvor udugelige kollegaer jeg har... Ingen liker en sladrehank. Men å komme med et ærlig svar på oppfordring, det er helt ok.

Signerer denne!

Skrevet

Dette er jo et typisk eksempel på hvordan team skal fungere i bedrifter. Dersom et team skal fungere optimalt så er det viktig med tilbakemeldinger og evaluering, hele tiden. Dersom en person trenger bistand fra din side, så hindrer det faktisk deg til å gjøre fortsatt lønnsomt, effektivt arbeid. Således negativt for bedriften. Jeg synes det er viktig å si ifra til overordnede når ting ikke fungerer optimalt. Slik synes det å være for deg nå. Det er flott at du hjelper til, og kanskje er du en ressursperson også for bedriften din. Det viktigste er jo allikevel at alle kommer opp på et tilnærmet likt nivå innenfor fagområdet, og der kommer jo ledelsen inn og må bidra til dette. Jeg ser ingenting i veien for å si ifra dersom et team ikke fungerer optimalt, det er slik man kan bli bedre. Viljen og evnen til å bidra til at alle bidrar tilnærmet likt bør også være prisgitt. Man blir aldri bedre enn det svakeste ledd i et team. For å gi denne personen en mulighet bør det legges til rette for mer opplæring/kursing eventuelt og følge opp tett med utviklingen. Løsningen er å være åpen og ærlig i teamwork, ellers kan det fort utarte seg til diskusjoner og baksnakk allikevel og det er ikke gunstig for hverken team eller bedriften.

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner til den problemstillingen, ja, og den kan være kjip. Man vil ikke være den som "sladrer" samtidig som at man heller ikke selv ønsker å sitte igjen med svarteper fordi andre ikke gjør jobben sin. En første løsning kan være å snakke med den det gjelder selv, og være ærlig på at stadige avbrytelser for å spørre om hjelp hindrer deg i å gjøre jobben din. Det "verste" jeg vet er folk som må ha hjelp til alle mulige småting hele tiden. Iblant må man forklare situasjonen (på en ordentlig måte, selvsagt) og si at hvis noen trenger hjelp så bør man i størst mulig grad samle opp alle småspørsmålene og spørre _iblant_ slik at man slipper stadige avbrudd.

Men dersom dette ikke fører frem, og man gjentatte ganger har tatt opp noe med en person, så bør man snakke med sjefen.

Skrevet

sier det til vedkommende. Hører om det skorter på opplæring, fagkunnskap. Og sier i fra til sjefen. Så er det opp til sjefen å ta saken og gjøre det slik at denne oppførselen ikke gjentar seg.

• Liker 1
Gjest Tirkes
Skrevet

Jeg ville sagt fra til sjefen. Med mindre jeg hadde noe spesielt lederansvar i teamet, så er jeg faktisk ikke min brors vokter og jeg ville følt det mer ubehagelig å bli irettesatt (om enn vennlig) av en kollega på mitt eget nivå enn min leder. Det er i sistnevnte alternativ også lettere å bringe på bane om man føler at man trenger mer opplæring etc.

Har vært i samme båt, og jeg sa fra til sjefen. Jeg anså det ikke som sladring da jeg hadde håndfaste eksempler og bevis på unnaslunting og manglende service ovenfor større kunder. Sjefen tok det opp med kollegaen min, og vi kunne fortsette å være kollegaer uten at jeg fikk noen "autoritet" over ham/henne på noe vis.

• Liker 2
Skrevet

Dette er jo et typisk eksempel på hvordan team skal fungere i bedrifter. Dersom et team skal fungere optimalt så er det viktig med tilbakemeldinger og evaluering, hele tiden. Dersom en person trenger bistand fra din side, så hindrer det faktisk deg til å gjøre fortsatt lønnsomt, effektivt arbeid. Således negativt for bedriften. Jeg synes det er viktig å si ifra til overordnede når ting ikke fungerer optimalt.

Men nå gir h*n ikke tilbakemelding til kollegaen, men går heller rett til sjefen. Jeg for min del synes at problemer alltid bør forsøkes å løses internt, før man eventuelt drar inn sjefen i dette. Personlig ville jeg nok forsøkt å hjelpe kollegaen til å komme til det nivået han eller hun bør være, lenge før jeg fortalte sjefen at personen ikke klarer å gjøre jobben sin. Det skal liksom være siste utvei, men det er no bare sånn jeg tenker...

Gjest Tirkes
Skrevet

Det spørs jo også litt på arbeidsmiljø kanskje. Vi har en ganske inkluderende sjef som er mye til stede i dagliglivet. Hadde vi hatt en overordnet i en annen etasje, da hadde det føltes litt som å sladre til rektor. Men i mitt arbeidsmiljø vil det å si fra til sjefen være mer som en del av jobben. Vi rapporterer inn daglig våre resultater, vi samarbeider med sjefen om inndeling av uken og arbeidsoppgaver, vi flyter fra avdeling til avdeling om noen trenger ekstra mannskap i en periode. Selv om sjefen ikke jobber direkte med det samme vi gjør så er sjefens oppgave at alt går knirkefritt.

Da anser jeg det som endel av jobben min å melde fra om når noe ikke fungerer helt. På samme måte så roser jeg gjennom sjefen min for det er sjefen som har muligheter til å gi mine kollegaer en velfortjent bonus om de gjør noe knakende bra - ikke jeg. :) Det er også sjefen som vil stå som referent i en evt ny jobb, så både ris og ros tar jeg opp med sjefen, som får avgjøre hva som bør og skal gjøres.

• Liker 2
Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg ser ikke på det som min oppgave å irettesette kollegaer, og hadde ikke nølt med å gå til sjefen på eget initiativ. Det gjør absolutt ikke at jeg føler meg som en sladrehank, det er en arbeidsplass, ikke et friminutt i skolegården.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei og takk for svarene, har ikke kikket på tråden siden jeg skrev den.

Jeg er fremdeles redd for hvordan dette skal bli de neste ukene, da personenen ikke har gjort noe særlig fremskritt på de 4 ukene hun har vært her.

Jeg er ikke redd for å ta opp ukomfortable spørsmål, f.eks har hun også ofte vist med hånden (sånn som "talk to the hand") hvis jeg har gitt henne informasjon, uten å være besserwisser.. og hun sier bare "jajaja, jeg veeeet". Jeg spurte hvorfor hun gjorde sånn blokkering med hånden som om hun ville jeg skulle holde kjeft. Det er ikke ofte jeg instruerer henne, kun når hun spør meg om noe, og jeg gir ekstra informasjon f.eks.

Det er holdningen også som gjør at dette er lite hyggelig. Hun skal begynne med storkundeansvar fra 1 April så jeg antar det vil bli synlig for sjefen etterhvert at det ikke går så bra.

Det er synd, jeg ønsker å hjelpe en som er interessert og med god holdning, men i denne situasjonen virker det bare håpløst

Takk for alle svar!

AnonymBruker
Skrevet

Har vært i tilsvarende situasjon, så mitt råd til deg: Si fra!

Selv brukte jeg masse tid på dekke over feil denne personen gjorde, helt til jeg en dag var totalt utslitt og vurderte sykemelding.

AnonymBruker
Skrevet

jeg har vært offer for andre som ikke gadd å gjøre arbeidsoppgavene, jeg takla det svært dårlig fordi det gikk utover de arbeidsoppgavene som var mine selvstendige.

jeg sa fra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...