Lotta1 Skrevet 15. mars 2012 #1 Del Skrevet 15. mars 2012 Hvordan artet det seg? Symptomer og hvor lenge var du vond i halsen? Og var du veldig trett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mus-Katt Skrevet 15. mars 2012 #2 Del Skrevet 15. mars 2012 Dette er veldig individuelt, noe man kan også lese på internett da det er mye informasjon der. Jeg lå i senga i 3 uker. Kunne i noen ekstremt dårlige dager ikke gå selv og måtte bli rulla til toalettet. Feber, kald, varm, vondt i hele kroppen, sliten, blek, ned i vekt. Noen folk blir jo faktisk innlagt pga dårlige leverprøver (?) så jeg skal ikke klage, jeg kunne være hjemme ble mye tv og soving ja.. Symptomer? Var på fotballtrening, ble plutselig ganske svimmel og litt uggen i hodet. Kom hjem og før jeg fikk satt meg ned i sofaen etter dusj hadde jeg 40 i feber og kaldsvettet. Så dro til legen etter et par dager med høy feber. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sauen87 Skrevet 15. mars 2012 #3 Del Skrevet 15. mars 2012 Jeg begynte på en fredag, så vidt jeg husker. Var 16 år og var på overnatting hos min tante. Lørdagen ble jeg skikkelig dårlig, med feber og ekstremt vondt i halsen. Jeg trodde det var influensa, men min tante tvang meg på legevakten. Fikk konstantert kyssesyken. Reiste tilbake på internatskolen jeg da bodde på, og trodde egentlig ikke det var så alvorlig. Gikk derfor på skolen på mandagen (!) Holdt ut ca 30 minutter, før jeg ble dausjuk og besvimte=P Ble bært til helsesøster, som kommanderte meg til sengs. Og der ble jeg liggende... Var omtrent ikke ute av senga på 4 uker, utenom toalettbesøk og turer til legen. Spiste og drakk veldig lite pga smertene i halsen, og legen truet med innleggelse. Da klarte jeg å få i meg litt saft og brus... Husker jeg lå i senga med en bøtte ved siden av meg som jeg spyttet i, fordi jeg ikke orket å svelge, hehe... Etter 4 uker begynte jeg å bli bedre, men gikk og hanglet i et par mnd. Etter 6 mnd var jeg helt frisk. Nå tror jeg at jeg var ganske hardt angrepet da, tror ikke det er like ille for alle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #4 Del Skrevet 15. mars 2012 Det er vel veldig forskjellige fra person til person. Hun som jeg mest sannsynligvis ble smittet av var liksom bare sliten og hadde vondt i hasen i 3-4 uker også var hun tilbake for fullt igjen. Min kyssesyke ble oppdaget fordi jeg fikk en virusinfeksjon og hadde utslett over hele kroppen i en uke. Jeg var konstant dårlig og hadde vondt, spydde annenhver dag. Immunforsvaret mitt ble helt ødelagt. Fikk først brennkopper over hele kroppen, deretter infeksjon i skjoldbruksskjertelen (så helt idiot ut, så ut som det stakk en tennisball ut av halsen min). Så fikk jeg streptokokker i halsen og ble innlagt på sykehus på juleaften fordi jeg ikke klarte å puste selv. For ikke å snakke om levra og alt det der. Det varte i litt over et år og jeg brukte lang tid på å bli "normal" igjen etterpå. Men jeg tror jeg var et særtilfelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #5 Del Skrevet 15. mars 2012 Det er vel veldig forskjellige fra person til person. Hun som jeg mest sannsynligvis ble smittet av var liksom bare sliten og hadde vondt i hasen i 3-4 uker også var hun tilbake for fullt igjen. Min kyssesyke ble oppdaget fordi jeg fikk en virusinfeksjon og hadde utslett over hele kroppen i en uke. Jeg var konstant dårlig og hadde vondt, spydde annenhver dag. Immunforsvaret mitt ble helt ødelagt. Fikk først brennkopper over hele kroppen, deretter infeksjon i skjoldbruksskjertelen (så helt idiot ut, så ut som det stakk en tennisball ut av halsen min). Så fikk jeg streptokokker i halsen og ble innlagt på sykehus på juleaften fordi jeg ikke klarte å puste selv. For ikke å snakke om levra og alt det der. Det varte i litt over et år og jeg brukte lang tid på å bli "normal" igjen etterpå. Men jeg tror jeg var et særtilfelle Kan vel også legge til at jeg veide 42 kg når det hele var over. Husker veldig lite fra dette året fordi det stort sett ble tilbrakt i senga. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #6 Del Skrevet 15. mars 2012 Jeg var sliten, trøtt, slapp og hadde vondt i halsen i cirka to uker før det brøt ut skikkelig. Klarte nesten ikke å stå oppreist til slutt, bare besvimte. Hovnet skikkelig opp i halsen, til slutt klarte jeg verken å spise, snakke eller puste. Det endte med fem dager på sykehus, to av dem på intensiven. Det tok seks år før jeg fikk tilbake immunforsvaret mitt, jeg som aldri hadde vært syk før dette fikk ALT av sykdommer i tiden etter jeg hadde kyssesjuke. En helt jævlig opplevelse, som jeg ikke unner min verste fiende.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #7 Del Skrevet 15. mars 2012 Jeg var sliten, trøtt, slapp og hadde vondt i halsen i cirka to uker før det brøt ut skikkelig. Klarte nesten ikke å stå oppreist til slutt, bare besvimte. Hovnet skikkelig opp i halsen, til slutt klarte jeg verken å spise, snakke eller puste. Det endte med fem dager på sykehus, to av dem på intensiven. Det tok seks år før jeg fikk tilbake immunforsvaret mitt, jeg som aldri hadde vært syk før dette fikk ALT av sykdommer i tiden etter jeg hadde kyssesjuke. En helt jævlig opplevelse, som jeg ikke unner min verste fiende.. Kan du fortelle litt om hvordan du hadde det i årene med ettervirkninger? Vi mistenker at datteren vår har noe sånt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotta1 Skrevet 15. mars 2012 Forfatter #8 Del Skrevet 15. mars 2012 Tusen takk for svar. Høres ut som dere virkelig har fått en kraftig form. Jeg vet ikke om jeg har kyssesyke, har ikke vært til lege enda. Begynte få vondt i kroppen for et par uker siden og var slakk i et par det. Var på jobb og tok paracet pga verk i kroppen. Så slapp det taket men jeg fikk vondt i halsen og ble tett. Gikk slik et par dager og så ble jeg veldig hes og mistet stemmen helt i noen dager. Så ble det bedre, og jeg begynte å hoste. Har nå gått slik i 14 dager. Fortsatt vondt i halsen men hoster nesten ikke lenger. Men er så trett! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #9 Del Skrevet 16. mars 2012 Kan du fortelle litt om hvordan du hadde det i årene med ettervirkninger? Vi mistenker at datteren vår har noe sånt. Jeg ble veldig lett sliten, og fikk forkjølelser og influensa hver gang det gikk. Klarte også å dra på meg en lungebetennelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #10 Del Skrevet 16. mars 2012 Fikk vondt i halsen i 2-3 dager (ble drastisk verre) når jeg svelgte så jeg dro til legen, ei knapp uke etter lå jeg rett ut og klarte ikke å spise. Knapt drikke. Slik lå jeg i 2 uker også begynte jeg å få ned mat igjen. Så var det vel bare en uke eller to til med litt symptomer før jeg følte meg normal igjen. Men det er mange som har hatt kyssesyken uten symptomer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #11 Del Skrevet 16. mars 2012 Jeg har hatt kyssesyken, og det var ikke noe særlig... Begynte iallefall med at jeg begynte å fryse noe voldsomt et par dagen, så følte jeg meg OK igjen, før jeg en morgen stod opp og holdt på å besvime. Neste dag, var jeg i bra form igjen, men var veldig opphovnet under øyene. Så kom neste dag, og da fikk jeg feber og alle symptomene som hører til feber, deretter kom halsbetennelsen. Var så tett i halsen at jeg nesten ikke fikk puste til tider og jeg kastet opp ofte, klarte heller ikke å ete noe på nesten to uker. Jeg ble også gul-aktig i huden, og øyene mine hovnet enda mere opp, luktet også veldig merkelig Fikk konstatert kyssesyken, og var vell sengeliggende i 3 uker nesten, det eneste positive med dette var at jeg gikk ned 7 kilo Men, viss du har mistanke om at du har kyssesyken, så bør du ikke ta paracett, jeg fikk beskjed om det fra legen min. Det kan påvirke levera di , noe som ikke er bra når du har kyssesyken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 16. mars 2012 #12 Del Skrevet 16. mars 2012 Jeg fikk skikkelig vondt i halsen - så vondt har jeg aldri hatt før - og har hatt mye vonde streptokokker-halsbetennelser. Halsen ble full av klumper, som man kunne kjenne om man tok på utsiden. Var ordentlig dårlig i 6 måneder, selv om smertene i halsen gav seg etter fire uker. Jeg så ut som et spøkelse når det var ferdig. Var veldig tynn fra før av, og da hjalp det ikke særlig på å ikke spise. Etter det, ca. et halvt års periode, var jeg i tipp-topp form. Ble ikke forkjølet, full av energi. Så det virket litt motsatt her. Immunforsvaret fikk seg nok et sjokk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ano Skrevet 16. mars 2012 #13 Del Skrevet 16. mars 2012 Jeg fikk kyssesyken da jeg var 14, var småslapp og litt forkjøla i et halvt år. Gikk så til legen som fant ut at jeg hadde kyssesyken. Nå, 10 år etter er jeg fortsatt syk. Har fått postviralt tretthetssyndrom etter kyssesyken. Jeg tror det er fordi jeg ikke gikk til legen fort nok, men "presset" meg gjennom gymtimer osv i et halvt år og var kjempesliten. Alle sa jeg bare var lat og ikke gadd, og foreldrene mine mente at en liten forkjølelse som hang i var ikke noe å gå til legen med. Jeg var omtrent sengeliggede i et år da jeg var 17, var nesten bare inne, klarte ikke gå på skolen eller noe. Nå er jeg endel bedre, men fortsatt ikke frisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå