Gjest Tex Skrevet 14. januar 2004 #1 Del Skrevet 14. januar 2004 Hva gjør du med asken fra peisen? Er den brukandes til noe eller skal den bare rett i søpla...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 14. januar 2004 #2 Del Skrevet 14. januar 2004 ...eller skal den bare rett i søpla...? ...når den er kald, selvsagt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 14. januar 2004 #3 Del Skrevet 14. januar 2004 Har du kildesortering kan du putte den i matavfallet/bioavfallet/våtorganisk avfall eller hva du nå kaller det. Ellers kan asken blandes i jorda i blomsterbedet ditt til sommer'n. Aske er næringsrikt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 14. januar 2004 #4 Del Skrevet 14. januar 2004 Vi strør asken rundt rabarbraen og bærbuskene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lenny Skrevet 14. januar 2004 #5 Del Skrevet 14. januar 2004 suzy:Ellers kan asken blandes i jorda i blomsterbedet ditt til sommer'n. Aske er næringsrikt sunt for plantene. hørt at det er sunt å spise oxo jeg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madley Skrevet 14. januar 2004 #6 Del Skrevet 14. januar 2004 Pappa sparer noe av den for å strø på snøen om våren sånn at det tiner fortere.. Vet jo ikke helt hvor aktuellt det er for deg da Tex men..hehe...for oss her oppi gokk som noen kalte det, så er det ganske smart.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 14. januar 2004 #7 Del Skrevet 14. januar 2004 Jeg bruker litt av sken til å vaske vinduet på ovnen med, men også vinduer på stua. Blir så blanke og fine. Ellers bruker vi aske for å kaste på snøen om våren så den tiner raskere... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 14. januar 2004 #8 Del Skrevet 14. januar 2004 Vi putter den i en pose som blir slengt ut på trappa til neste gang noen skal ut med søppel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 14. januar 2004 #9 Del Skrevet 14. januar 2004 Aske er mineraler, så det er veldig fint å bruke til gjødsling av blomsterjord mm. Bruker det til grønnsakshagen vår vi! Ellers bruker også jeg noe av asken til å pusse glassrutene ei peisdørene med. Det eneste jeg syns fungerer. K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 14. januar 2004 #10 Del Skrevet 14. januar 2004 Aske er basisk og fungerer på samme måte som kalk. Hvis du trenger å kalke plenen kan du gjerne bruke aske i stedet for å kjøpe dyr kalk på hagesenter. Kuriositet: Du kan også lage lut av aske f.eks. hvis du skal lage lutefisk :blunke: Men det forutsetter at du ikke brenner papir o.l. - kun løvtre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Myumi Skrevet 14. januar 2004 #11 Del Skrevet 14. januar 2004 Asken brukes i hagen, vi kaster den aldri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nøste Skrevet 15. januar 2004 #12 Del Skrevet 15. januar 2004 Jeg hørte at før i tiden , brukte de aske til å strø på glatta .Det skulle hvist være så bra . Selv pleier jeg å hive asken ute et sted har en fast plass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 15. januar 2004 #13 Del Skrevet 15. januar 2004 Vi putter den i en pose som blir slengt ut på trappa til neste gang noen skal ut med søppel. :o Vet du hvor mange branner som har oppstått pga aske i pose? Aske skal stå i en jernbøtte i LANG tid før den er sikker å kaste noen som helst plass, der den kan begynne å brenne. Jordbær har brannmannpappa! (Nei, brannmenn er ikke så kjekke som de skal ha det til) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Myumi Skrevet 15. januar 2004 #14 Del Skrevet 15. januar 2004 Vi bruker en egen askebøtte med lokk når vi tømmer ovnene (har flere peiser i huset). Det finnes nok endel idioter som kaster varm aske i søpla, enkelte er bare så utrolig korttenkte at det ikke skulle vært lov :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 15. januar 2004 #15 Del Skrevet 15. januar 2004 Det er de visst det så, du er bare immun siden det er din far vi sikler etter... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 15. januar 2004 #16 Del Skrevet 15. januar 2004 Det er de visst det så, du er bare immun siden det er din far vi sikler etter... (<- Ikke ofte jeg bruker den smilyen) Bra du ikke har sett han. Jeg er så og si oppvokst på en brannstasjon - og tro meg. Brannmenn er ikke noe man vil se på. (gamle småfeite gubber ..hehe) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 15. januar 2004 #17 Del Skrevet 15. januar 2004 Vi bruker en egen askebøtte med lokk når vi tømmer ovnene (har flere peiser i huset). Det finnes nok endel idioter som kaster varm aske i søpla, enkelte er bare så utrolig korttenkte at det ikke skulle vært lov :evil: Dette er jo noe ikke alle tenker over. Det kan faktisk være små gnister i asken i flere dager etter siste fyring. Det betyr ikke at de er idioter. Ulykker kan skje med alle! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 15. januar 2004 #18 Del Skrevet 15. januar 2004 Husker fortsatt bildet av farfar som bar et bål... Han hadde, av alle rare ting, tatt ut asken på ei gammel avis, og bar det i retning søppelbøtta... Det tok fyr, og han bar bålet (ja, fortsatt er det ingen som forstår hvorofr han ikke satte det fra seg, men bar det helt til søppelbøtta før han satte det fra seg på bakken....) Aske kan det være "liv" i lenge. Men vi har ikke vedfyring, så jeg vet ikke hva vi hadde villet gjort med den.. vi har ikke aske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 15. januar 2004 #19 Del Skrevet 15. januar 2004 Var på åpen dag på en brannstajon her for ikke så lenge siden. Kjekke brannmenn?? Oh yes!!!!!! Men asken fra ovnen: har en metall stamp som vi putter det i og der får det stå lenge. Bruker endel på isen og snøen, resten går i blomsterbedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nigella Skrevet 16. januar 2004 #20 Del Skrevet 16. januar 2004 Var på åpen dag på en brannstajon her for ikke så lenge siden. Kjekke brannmenn?? Oh yes!!!!!! Hm... begynner nesten å leke med tanken på å passe en tanteunge i passende alder. Så kan vi jo gå ned å titte på brannbilene... Tilbake til tema; vi bruker askebøtte før det går i dunken for biologisk avfall. Men etter å ha lest denne tråden skal jeg begynne å bruke litt i hagen istedenfor kalk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå