AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #1 Skrevet 15. mars 2012 Jeg og barnets far er uenige om dåp. Han vil gjerne døpe barnet, jeg vil ikke. Hovedargumentet hans er tradisjon, "alle" blir jo døpt i kirken. Det er viktig for han at barnet døpes sier han, uten at han bruker selve religionen eller dens verdier i sin argumentasjon. Hovedargumentet mitt MOT dåp er at en dåp og innlemming av barnet i den norske kirke strider mot det jeg tror på. Å døpe barnet, til og med å stille oppp for andre barn som fadder er hyklersk om du ikke selv er aktiv kristen, synes jeg. Jeg tror ikke på Gud eller Jesus. Jeg tilhører heller ingen annen religion. Om barnet en gang vil velge kristendommen som religion, så kan barnet velge det selv, feks ved konfirmasjonen. Bør jeg svelge en kamel her og bare smile på dåpsdagen? Eller skal jeg "melde meg ut" og la han og hans familie stå for dåpen? Min familie deltar selvsagt i dåpen også... Andre alternativer? Fast bruker, men anonym nå. 2
Silfen Skrevet 15. mars 2012 #2 Skrevet 15. mars 2012 Du har gyldig grunn, han har ikke. Det er respektløst av hobbykirkebrukere å døpe på grunnlag av tradisjon. Stå på ditt! 9
#Mj# Skrevet 15. mars 2012 #3 Skrevet 15. mars 2012 har dere vurdert en annen slags feiring av barnet? det kan være minst like fint det, og man kan følge ganske mye av tradisjonen, bare ikke akkurat kirkedelen. jeg hadde aldri gått med på å døpe barnet. jeg mener at barn må få velge selv vilken religion de vil tilhøre, om de i de hele tatt ønsker å tilhøre en religion. og jeg synest det er ganske merkelig å ta del i en viktig religiøs sermoni når man ikke tror på det de sier. at det er tradisjon eret skikkelig dårlig argument. 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #4 Skrevet 15. mars 2012 jeg hadde aldri gått med på å døpe barnet. jeg mener at barn må få velge selv vilken religion de vil tilhøre, om de i de hele tatt ønsker å tilhøre en religion. og jeg synest det er ganske merkelig å ta del i en viktig religiøs sermoni når man ikke tror på det de sier. at det er tradisjon eret skikkelig dårlig argument. Jeg er enig med dette. Det å døpe et barn er et religiøst rituale, og ikke noe som bør tvinges på barnet hvis du ikke samtykker. Siden dere er uenige bør dere gå for den eneste nøytrale løsningen på problemet: Å ikke døpe. Barnet bør selv få lov til å velge hva han/hun vil tro på, når han/hun er gammel nok til å ta slike avgjørelser selv! Det står stor respekt av å gi barnet friheten til å velge selv. 2
Gjest Spinell Skrevet 15. mars 2012 #5 Skrevet 15. mars 2012 Jeg gjentar hva jeg har sagt tidligere når noen sier at de døper barna/konfirmerer seg etc pga tradisjon og intet annet: Å gjøre noe på grunn av tradisjon, uten ettertanke om tradisjonens innhold, uthuler tradisjonens verdi. Det hårreisende er at et barn anses som medlem i statskirken uten å være døpt så lenge en av foreldrene er medlem. Dette i henhold til kirkelovens §3. Har jeg rett når jeg gjetter at din mann er medlem i statskirken, TS? 2
Gjest Marmot Skrevet 15. mars 2012 #6 Skrevet 15. mars 2012 Vi hadde samme dilema da min sønn var nyfødt, og jeg grublet frem og tilbake, og kom til slutt frem til at det bare ikke går. Det å døpe pga. tradisjon strider så sterkt mot alt jeg tror på at det kan jeg bare ikke være med på. Akkurat dette med tro er det veldig viktig for meg at sønnen får velge selv, og jeg klarer ikke se på det på samme måte som å melde han inn i en bokklubb, slik faren hans argumenterte med. Vi hadde "Velkommen til verden"-fest for ham, det var veldig fint. Siden familien hans på farsiden er religiøse og synes det var trist at det ikke ble dåp, var det viktig å holde det fritt for alle andre trossamfunn også. 3
Testosteron Skrevet 15. mars 2012 #7 Skrevet 15. mars 2012 Å døpe barnet, til og med å stille oppp for andre barn som fadder, er hyklersk om du ikke selv er aktiv kristen, synes jeg. Det går det ikke an å være uenig i, og jeg kan ikke se problemet med å la være å døpe ungen, for h*n kan jo bare velge å gjøre det selv når h*n blir gammel nok til å ta en avgjørelse selv. Er det noen som vet om en ungdom som velger å døpe seg i statskirken må ha faddere slik som babyer? Hva med en voksen eller gammel som døper seg i statskirken?
Okapi Skrevet 17. mars 2012 #8 Skrevet 17. mars 2012 Litt av problemet er jo at kristen doktrine sier at udøpte ikke skal ha tilgang på Guds rike. Mulig statskirken har lempet litt på kriteriene etterhvert, men tradisjonelt sett, om barnet skulle dø før dåpen, havner det altså i limbo. Det er jo ikke vanskelig å se at inderlige troende er opptatt av å unngå dette. 1
Silfen Skrevet 17. mars 2012 #9 Skrevet 17. mars 2012 Litt av problemet er jo at kristen doktrine sier at udøpte ikke skal ha tilgang på Guds rike. Mulig statskirken har lempet litt på kriteriene etterhvert, men tradisjonelt sett, om barnet skulle dø før dåpen, havner det altså i limbo. Det er jo ikke vanskelig å se at inderlige troende er opptatt av å unngå dette. Er ikke egentlig det noe motstridende med at Jesus skal ha sagt at himmelen tilhører barna? Eller betyr det bare at han i Matt 19 døpte dem når han la hendene på dem?
Mooria Skrevet 17. mars 2012 #10 Skrevet 17. mars 2012 Om barnet en gang vil velge kristendommen som religion, så kan barnet velge det selv, feks ved konfirmasjonen. Kan hende jeg tar feil nå, men er det ikke sånn at man MÅ være døpt for å konfirmere seg i kirken? Man kan jo velge borgerlig konfirmasjon, men her var vel poenget at barnet skulle ha mulighet til å kunne velge kristen konfirmasjon? I så fall må man jo døpes som tenåring..
Okapi Skrevet 17. mars 2012 #11 Skrevet 17. mars 2012 (endret) Er ikke egentlig det noe motstridende med at Jesus skal ha sagt at himmelen tilhører barna? Eller betyr det bare at han i Matt 19 døpte dem når han la hendene på dem? Uten å være sikker antar jeg det siste der stemmer. Dette med tilgang på himmelen er jo hele poenget med barnedåp i utgangspunktet. Kan hende jeg tar feil nå, men er det ikke sånn at man MÅ være døpt for å konfirmere seg i kirken? Man kan jo velge borgerlig konfirmasjon, men her var vel poenget at barnet skulle ha mulighet til å kunne velge kristen konfirmasjon? I så fall må man jo døpes som tenåring.. Det er jo på ingen måte uvanlig å døpes i voksen alder. Endret 17. mars 2012 av Okapi
Kirby Skrevet 17. mars 2012 #12 Skrevet 17. mars 2012 Kan hende jeg tar feil nå, men er det ikke sånn at man MÅ være døpt for å konfirmere seg i kirken? Man kan jo velge borgerlig konfirmasjon, men her var vel poenget at barnet skulle ha mulighet til å kunne velge kristen konfirmasjon? I så fall må man jo døpes som tenåring.. Man døper konfirmantene som ikke allerede er det før konfirmasjonen. TS, jeg synes du skal være med på dette, det er kanskje viktig for mannen din, og, om DU ikke tror på det, så er det bare som å helle vann over hodet hans, ikke noen big deal det vel? 1
Silfen Skrevet 17. mars 2012 #13 Skrevet 17. mars 2012 Kan hende jeg tar feil nå, men er det ikke sånn at man MÅ være døpt for å konfirmere seg i kirken? Man kan jo velge borgerlig konfirmasjon, men her var vel poenget at barnet skulle ha mulighet til å kunne velge kristen konfirmasjon? I så fall må man jo døpes som tenåring.. Såvidt jeg vet må man døpes i kirken før kirkelig konfirmasjon om man ikke er døpt fra før.
Okapi Skrevet 17. mars 2012 #14 Skrevet 17. mars 2012 TS, jeg synes du skal være med på dette, det er kanskje viktig for mannen din, og, om DU ikke tror på det, så er det bare som å helle vann over hodet hans, ikke noen big deal det vel? Det er vel litt det at det føles hyklersk. Man avlegger et løfte, foran et hundretalls mennesker, som man ikke engang har planer om å prøve å holde. Det er ikke vanskelig å forstå av dette kan føles svært ubehagelig om man har noen form for integritet angående sånt (noe jeg forsåvidt har erfart, siden jeg konfirmerte meg kirkelig uten å noen gang ha vært troende). 3
Okapi Skrevet 17. mars 2012 #15 Skrevet 17. mars 2012 (endret) (dobbelpost) Endret 17. mars 2012 av Okapi 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #16 Skrevet 17. mars 2012 Jeg er selv skyldig i å både ha vært fadder og konfirmert meg til tross for at jeg så definitivt ikke er kristen. I ettertid angrer jeg på dette, og tenker at jeg burde visst bedre. Jeg tenker at dette skal i hvert fall ikke skje igjen, og noe kirkebryllup eller barnedåp blir det ikke! Barnet kan velge å døpe og konfirmere seg når det blir eldre, å la barnet få velge selv er det eneste riktige i mitt hode. Særlig når minst en av dere overhodet ikke ønsker dåp, ikke minst siden ingen av dere er religiøse. 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #17 Skrevet 17. mars 2012 TS, jeg synes du skal være med på dette, det er kanskje viktig for mannen din, og, om DU ikke tror på det, så er det bare som å helle vann over hodet hans, ikke noen big deal det vel? Fra hvor stammer denne misoppfatningen om at ikke-kristne ikke BRYR SEG? 3
Kirby Skrevet 17. mars 2012 #18 Skrevet 17. mars 2012 Fra hvor stammer denne misoppfatningen om at ikke-kristne ikke BRYR SEG? Det der må du utdype.
Silfen Skrevet 17. mars 2012 #19 Skrevet 17. mars 2012 Det der må du utdype. Hvorfor er det slik at fordi man ikke er kristen så kan man bare late som at det ikke gjør noe, for det er jo bare litt vann på hodet? *tolker* 3
Kirby Skrevet 17. mars 2012 #20 Skrevet 17. mars 2012 Det betyr jo ingenting om man ikke tror på det? Men, det virker som om det betyr noe for mannen til TS, som jeg mener har like mye rett til å mene noe om dette som hun har. Skal TS virkelig ikke delta i dåpen overhodet fordi hun ikke tror det har noe for seg? Tror ikke barnet tar noen skade av å være døpt - hva er du redd for, TS? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå