Gå til innhold

Hvordan få ut de hvite/gule klumpne fra svelget ?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hadde veldig mye halsbetennelse da jeg var liten.

Fikk mye groper på mandlene hvor det samler seg opp hvite klumper som lukter ille.

Mens jeg var liten brukte jeg både strikkepinner og heklenål for å få de ut. (oppfinnsom barn :sjenert: )

Helt til engang jeg stakk meg ganske ille og blødde noe fryktelig.

Prøvde engang med Qtips. Men dagen etter fikk jeg streptokokker. Aner ikke om gravingen bak i der var grunnen til det.

Har forsøkt med en finger, men da brekker jeg meg og spyr lenge før jeg kommer så langt bak.

Merker jo at om disse klumpene er store og ligger for lenge blir det sårt, føles hovent ut.. ja nesten som en har halsbetennelse. Men er ikke rød bak i svelget så er nok disse klumpene som lager trøbbel.

Har hørt det kan bli betent om en ikke fjerner disse klumpene, så hadde vert greit å fått de ut på en eller annen måte.

Noen her som har noen tips om hvordan jeg kan få ut disse klumpene på annen måte ?

AnonymBruker
Skrevet

Fjern mandlene, enten ved operasjon eller med laser.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Baksiden av tannkosten eller ispinne. Da må du selvsagt klemme/trykke på mandlene, og ikke grave i gropene slik det høres ut som du gjorde med strikkepinnene.

Skrevet

Åh de er så nasty, sliter med slike selv, men skal operere bort mandlene..

Jeg pleier å bruke Q-tips, har aldri blitt ille av det etterpå. Ellers pleier mange å bruke bakerste del av tannbørsten.

Skrevet

Operere skulle jeg egentlig da jeg var liten, men ble ikke gjort. Aner ikke hvorfor.

Men når jeg ser innlegget til Bond og andres erfaring med det (smerter etterpå) om mandeloperasjon frister det ikke i det hele tatt :natti:

Skrevet

det går no alltids an å fjerne begge mandlene. Men jeg vet ikke hvor strenge leger er med å operere hvis du kanskje ikke har så mye halsbetennelse lenger. Men går an å spørre dem:)

Men ellers kan jeg dessverre ikke hjelpe deg så særlig mye

Gjest lommerusk
Skrevet (endret)

Hadde veldig mye halsbetennelse da jeg var liten.

Fikk mye groper på mandlene hvor det samler seg opp hvite klumper som lukter ille.

Mens jeg var liten brukte jeg både strikkepinner og heklenål for å få de ut. (oppfinnsom barn :sjenert: )

Helt til engang jeg stakk meg ganske ille og blødde noe fryktelig.

Prøvde engang med Qtips. Men dagen etter fikk jeg streptokokker. Aner ikke om gravingen bak i der var grunnen til det.

Har forsøkt med en finger, men da brekker jeg meg og spyr lenge før jeg kommer så langt bak.

Merker jo at om disse klumpene er store og ligger for lenge blir det sårt, føles hovent ut.. ja nesten som en har halsbetennelse. Men er ikke rød bak i svelget så er nok disse klumpene som lager trøbbel.

Har hørt det kan bli betent om en ikke fjerner disse klumpene, så hadde vert greit å fått de ut på en eller annen måte.

Noen her som har noen tips om hvordan jeg kan få ut disse klumpene på annen måte ?

Har hatt det samme mange ganger, men er ikke så plaget med det lenger heldigvis! Det kommer fra mandlene, og er veldig naturli i forbindelse med bla. halsbettenelse, eller små virus infeksjoner som man vanligvis ikke merker noe av. Det er en del av kroppens måte å kvitte seg med bakterier, og andre virus. Men viss du blir skikkeli plaget å det er over lang tid, kan du kontakte lege. ;)

Prøv å "gurgle" munnskyllevann!

Endret av lommerusk
Gjest gjest
Skrevet

Jeg bruker en teskje og "trykker" på mandlene..

Skrevet (endret)

Kan si at selv om det er vondt etter operasjonen, det er verdt det! Jeg fikk høre fra legen at slike mandelpropper er også tegn av at man har kronisk betennelse i halsen og det er ikke bra for kroppen. Så om jeg kunne velge igjen, hadde jeg fortsett helt garantert valgt å gjøre dette! :)

Jeg vet ikke om deg, men jeg ble også frykelig lett forkjøla hele tiden, og hadde nesten konsekvent litt tett nese og sår hals hele vinter, selv om der ikke var sirekte halsbetennelse.

Men med de klumpene - jeg brukte fingere eller evt en trepinne. Men jeg får ikke brekningsreflekser veldig enkelt heller.

Endret av Bond
Skrevet (endret)

Du har nok kronisk tonsilitt, og problemet blir 100 % borte ved fjerning av mandlene. Ved denne tilstanden får du fjernet mandlene mot en liten egenandel :) Dra til fastlegen din og få henvisning til øre-nese-hals.

Endret av Lista
  • Liker 1
Gjest Valiumsjunkie
Skrevet

Nå fikk jeg lyst til å søke på tonsil stones removal på youtube! :D

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har nok kronisk tonsilitt, og problemet blir 100 % borte ved fjerning av mandlene. Ved denne tilstanden får du fjernet mandlene mot en liten egenandel :) Dra til fastlegen din og få henvisning til øre-nese-hals.

Jeg har fjernet mandlene, men jeg får likevel sånne hviteklumper iblant. Oftest i forbindelse med at jeg spiser/ drikker mye melkeprodukter over en periode. Da blir den/ de der i ca ti dagers tid før de plutselig kommer ut. Men mandlene er altså fjernet..

• Liker 2
Skrevet

Jeg har fjernet mandlene, men jeg får likevel sånne hviteklumper iblant. Oftest i forbindelse med at jeg spiser/ drikker mye melkeprodukter over en periode. Da blir den/ de der i ca ti dagers tid før de plutselig kommer ut. Men mandlene er altså fjernet..

Hm, hvordan er det mulig? Disse klumpene sitter jo inni mandlene? :klo: Og "tyter" ut liksom.

Skrevet

Jeg er sikkelig plaget med slike. Må fjerne nesten hver dag, og bruker bare fingrene for jeg brekker meg ikke så lett. Har lyst å fjerne mandlene for det virker som gropene bare blir større, og jeg er redd for at jeg går rundt med dårlig ånde pga dem.

Skrevet

Å gurgle Listerine pleier å funke :-)

Annonse
Skrevet

oi oi, jeg trodde det var bare meg som hadde slike... :skratte:

men mine kommer veldig sjelden, og jeg kjenner dem veldig tidlig.. klarer til og med å fjerne dem ved å klemme mandlene med bakerste del av tunga... eller bruker jeg hva som helst for de er veldig plagsom å kjenne at de sitter der .. sitter aldri lenger enn 5 minutter

:lur:

og jeg er så å si aldri syk.. 1 gang i året max.

• 8 måneder senere...
Skrevet

Jeg har streptokokker eller halsbetennelse minst engang i året, og nå har disse hvite klumpene begynt og komme ut av mandlene. Den ene har et stort hull. Men lurer veldig etter å lese det her. Er det liksom normalt at man skal fjerne disse selv? Jeg syns det er veldig ekkelt og vil ikke begynne med det som en vanlig rutine. Mine kommer sånn innimellom, men tanken på å grave de ut har aldri slått meg! De kommer når jeg hoster eller nyser!

Skrevet

De gir veldig dårlig ånde, så for min del var det helt uaktuelt å la de være der. Ekkelt kanskje, men eklere å ha ekstremt dårlig ånde.

Og kan gjerne melde fra at etter jeg hadde mandeloperasjon er alle problemene helt borte! :nigo:

Skrevet

Husker jeg hadde slike selv, synes det var helt j*velig! Jeg brukte q-tips for å fjerne dem.

Jeg fjernet mandlene for 2 år siden, da var jeg 19. Jeg kan love deg at det vil være verdt det, jeg hadde uten tvil gjort det igjen om jeg måtte. Ja, det er vondt, men langt i fra så vondt som folk skal ha det til. Så lenge man er flink til å ta smertestillende og suge på isbiter så er det ikke så ille :) Vet jo at det er individuelt ift smerter, men du kan ikke bruke dette som argument for å ikke fjerne dem. 3-7 dager med ubehag er en liten pris å betale for å aldri bekymre seg for slike ting igjen.

Håper det ordner seg, god bedring :-)

Skrevet

Jeg har også hatt dette, fra jeg gikk på barneskolen. Hadde mYE halsbetennelser som barn, og dette skaper jo arrvev på allerede ruglete mandeloverflate, som gjør at pussproppene får bedre feste i små hulrom. De er en blanding av bakterier, matrester og en slags væske som kommer ut i kjertler bak i halsen. Og de lukter DØDEN!

Jeg ble plaget av grusom ånde pga dette, lukten er det verste ved dette... Og dessverre oppdaget enkelte andre dette på barneskolen, og noen av de slemmeste guttene i klassen lot ikke dette gå ubemerket hen. Jeg gikk derfor og følte meg som et misfoster, verdens ekleste barn, som STINKET. :( forferdelig.. jeg ble avhengig av å pirke dem ut, brukte q-tips med vademecum på. Greia er bare at for mye pirking fører til større groper, og et enda større propp-problem...

Vel, snakket med foreldrene mine, de tok meg til lege, men legen bare avfeide oss. Mente at han ikke kjente noenting og det var bare oppspinn.. Jeg var ca 10 år og for liten til å stå på krava og brøle at han var en fuckings idiot som ikke begrep at dette ødela all min livskvalitet da det gjorde at jeg helst ville unngå mennesker helt, følte meg ekkel blant andre. og hva er vel verre i et klasserom...

Long story short; slet med dette hele oppveksten, helt til jeg som 19-åring avgjorde at det faen meg va rnok og at JEG bestemte over de satans proppene og bestilte meg time til laser-behandling av mandlene. Dessverre ikke helt vellykket, proppene forsvant ikke helt. tross stiv pris. Laser-legen ville tilby en ny omgang gratis, sa at noen trengte 2, men da var det nok for meg; orket ikke en ny tur fra Østlandet til klinikken i bergen (som va rblant få som gjorde dette på den tiden), og bestilte selv time til ØNH-lege for fjerning av mandlene.

Operasjonen gikk bra, selv om det var satans vondt etterpå og jeg raste ned 11 kg (men nå ha rjo også jeg høy forbrenning og krever veldig hyppig inntak av mat...). Men du verden, har ikke angret 1 dag etterpå. noen dager med smerter tåler man, mot at man blir kvitt problemet som har skygget over livsgleden og forholdet til andre i mange år. Laserlegen sa forresten at jeg hadde gedigne groper i mandlene da jeg kom dit, tom en "tunnell" innover, antakelig pga all pirkinga.... jeg prøvde alt av skyllemidler, gurglevann, drops, droppet melkeprodukter etc.. men noen er bare cursed med denne faenskapen uansett. så mitt råd er : ta grep. Fjern skiten. og føl deg som et nytt menneske :)

Ps. interessant å se at en her sa at hun ikke var helt kvitt proppene tross fjerning av mandler. Noen ytterst få ganger alle disse årene har jeg også opplevd at det er kommet opp bittesmå klumper. helst etter inntak av visse typer mat. men antar det bare er slik at noen av dem kan få feste i arrvevet etter operasjonen, for de dannes jo bak der, der kjertlene sitter... uansett et minimalt problem ift lukt når det knapt er noen plass igjen for dem å feste seg, og grov gurgling med munnvann hjelper da... jeg er fremdeles, 16 år etter fjerning, paranoid ift lukt. selv om mannen min har fjernet mye av angsten og hevder jegtar feil... sånn er det vel når man har vært opphengt i dette fra man var 8 til 19...

Anonym poster: 53acfa69e83524467a10f798991dd695

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...