Gå til innhold

Hvilken hånd skal forlovesesringen være på?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken hånd skal forlovelsesringen være da?

Vi blir ikke enige om denne diskusjonen her :P

Jeg mener det er høyre hånd,men hva er rett svar?

Videoannonse
Annonse
Gjest kreps73
Skrevet

Vi hadde den på høyre hånd. Nå sitter gifteringen der :bryllup:

Hva som er riktig veit jeg ikke...

Skrevet

I norge er det mest vanlig å ha forlovelsesringen/gifteringen på høyre hånd. Men vet ikke om dette har sammenheng med at mange kun har en ring. Jeg har min forlovelsesring på høyre og kommer til å ha gifteringen utenpå på samme hånd. Resten av Europa har den på venstre så man gjør som man vil :-)

Gjest Tekola
Skrevet

Jeg hadde forlovelsesringen på høyre og bytter den over til venstre da vi giftet oss og har gifteringen på høyre nå :)

Gjest Tirkes
Skrevet

Jeg har på høyre. Brukte forlovelsesringen i kirken og har ikke giftering.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har den på Høyre og har tenkt til å ha gifteringen utenpå forlovelsesringen..

• Liker 2
Skrevet

Det er kun Norge og Danmark som har ringene på høyre hånda..Untatt noen av våre majesteter,men det er mest pga mote har jeg hørt :)

Skrevet

Vi har hatt dei på høgre handa sidan vi forlova oss. Veit at en del bruka venste når dei er forlova, og bytta over til høgre når dei er gift...

Skrevet

Høyre. Men bytta over til venstre da jeg gifta meg :)

Skrevet

Det kommer an på!

Det er ingen riktig måte

I landet jeg bor er det annerledes fra Norge.

Det skal være slik du vil ;)

AnonymBruker
Skrevet

I Norge er det vanlig med høyre.

andre land brukes venstre hånd til giftering hvertfall. I grunn mer "logisk" ift slitasje osv.

Skrevet

Som nevnt over så er det høyre som er vanlig i Norge. Vi har valgt venstre siden det er mer logisk i forhold til slitasje osv. Dessuten har jeg mer sansen for "hjertesiden" enn "avtalesiden" som jeg har lest er grunnen til at det er høyre i Norge. Det vil si at man satte den på høyre hånd siden det er hånden man underskriver avtaler med. Leste dette i en bok om gammel skikk og bruk.

• Liker 1
Gjest Solsmil
Skrevet

Høyre hånd er vanlig i norge, men vi har den på venstre :) bytter sansynligvis over til høyre når vi gifter oss

AnonymBruker
Skrevet

Forlovelsesringen skal på venstre hånd. Gifteringen skal på høyre hånd. Slik er tradisjonen i Norge. I store deler av resten av verden er det motsatt.

Hva du/dere velger å gjøre er helt opp til dere.

• Liker 1
Skrevet

Forlovelsesringen skal på venstre hånd. Gifteringen skal på høyre hånd. Slik er tradisjonen i Norge. I store deler av resten av verden er det motsatt.

Hva du/dere velger å gjøre er helt opp til dere.

Etter man er gift kan man gjøre det sånn ja, men før man blir gift skal forlovelsesringen på høyre hånd. Mange velger jo også å ha begge ringene på samme hånd etter at de er gift(mine passer ikke sammen så jeg ha de på hver sin hånd)

AnonymBruker
Skrevet

Etter man er gift kan man gjøre det sånn ja, men før man blir gift skal forlovelsesringen på høyre hånd. Mange velger jo også å ha begge ringene på samme hånd etter at de er gift(mine passer ikke sammen så jeg ha de på hver sin hånd)

Det stemmer ikke. Forlovelsesringen bæres på venstre hånds ringfinger når man er forlovet. (Kilde: http://www.skikkogbruk.no/index.php?id=11&nid=22)

Gifteringer bæres på høyre hånds ringfinger. Bruker man forlovelsesringene som gifteringer flyttes de over til høyre ringfinger. (Kilde: http://www.skikkogbruk.no/index.php?id=12&nid=102)

• Liker 1
Skrevet

Da står det forskjellig rundt omkring tror jeg. Mannen min sjekka nemlig før han fridde for å vite hvilken finger han skulle putte ringen på.

Da tror jeg vi kan konkludere med at det ikke finnes noen fasit, kun når det gjelder gifteringene...

Skrevet

Jeg anbefaler alle å ha ringen på den fingeren de har tenkt å ha den på, da veldig mange har større ringstørrelse på høyrehånden. Det kan altså bli unødvendig dyrt om man har tenkt å bytte hånd :)

Jeg foretrekker selv å ha ringer på venstre hånd av praktiske årsåker :Nikke:

Skrevet

Jeg har min på venstre hånd, og kommer eventuelt til å ha gifteringen på denne hånden også. For min del er det det mest praktiske. :)

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde forlovesesringene/gifteringene på høyre hånd fra vi ble forlovet, gikk uten fra de ble pusset opp, ca en måned før bryllupet, til vi satt de på igjen i kirken.

Utenfor tema: Bestemor byttet fra høyre til venstre hånd da hun ble enke, dette var riktig nok gifteringen. Vet ikke om det er noe standard som man gjør når man blir enke\enkemann, men kan jo være noe å ha i bakhodet, er jo mange som bruker samme ring til både forlovelse og giftering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...