Gå til innhold

Hvordan fant dere ut hva dere ville bli?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg går siste året på videregående, og sliter så fælt med å finne ut hva jeg vil! Har ingen spesielle interesser, har aldri hatt noen yrkesønsker som jeg brenner for. Huff, det er såå vanskelig!

Hvordan fant dere ut hva dere vil bli?

Hvordan fant dere ut hva dere ville studere?

Har dere alltid hatt en viss peiling på hva dere har villet med livet yrkesmessig, eller har yrkesvalget kommet med tiden?

Hva gjorde at dere valgte akkurat det yrket dere har idag?

Hadde dere noen aning om hva dere ville etter videregående? Hva gjorde dere rett etter videregående?

Mange spørsmål, men det er så mye jeg lurer på....Vet ikke helt om jeg liker å bli selvstendig med fullt ansvar for egne valg jeg.. :roll: Men det går seg vel til tilslutt håper jeg :)

Maia

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rett etter videregående jobbet jeg - jobbet faktisk tre år. Nå har jeg gått to år på NMH og skal ta siste året på deltid. Har alltid sagt at jeg kun skal gå på skole nå jeg har lyst og ta de fagene jeg vil. Om jeg blir noe til slutt aner jeg ikke, men har nå hvertfall hatt det bra. Bekymrer meg (sikkert for lite egentlig) om jobb senere. Har det bra der jeg er nå, og det er et viktigste. Andre er sikkert uenig med meg men...

Skrevet

Helt fram til andre året på videregående var det flere fag jeg tenkte på, ingen jeg brant spesielt for og jeg begynte faktisk å bli litt bekymret for hva jeg skulle velge videre, for høyere utdanning var en selvfølge for meg. Men plutselig tenkte jeg bare på psykologi og visste at det var riktig for meg, og jeg bestemte meg for å studere i England, noe jeg da gjorde rett etter videregående.

Hvis du ikke vet hva du vil bli så foreslår jeg at du begynner med ex. phil. og ex. fac., det er fag du uansett må ha for de fleste universitetsstudier, og det "kjøper" deg et ekstra semesters tenketid. Les gjennom brosjyrer, tenk etter hva du interesserer deg for. Har du hobbyer eller fritidsinteresser du kunne tenke deg å jobbe med? Det er heller ingen skam å ta et "friår" og reise eller jobbe mens du tenker videre.

Skrevet

Ville egentlig bli ingeniør, men etter 2. klasse fant jeg ut at jeg ikke likte fysikk særlig godt. Fikk gode karakterer, men forstod egentlig ingenting.

Gjorde det veldig bra i bed.øk 1 og 2. Bed.øk lærerinna var siviløkonom og utrolig flink. Ble litt inspirert av henne.

Dessuten så jeg at inntakskravene var relativt høye. Jeg liker utfordringer og er ambisiøs, dermed søkte jeg på siv.øk og kom inn med god margin.

Det er en tøff utdannelse. Konkurransen er hard og nivået er høyt. Et par ganger har jeg følt meg litt knekt. Når du er vant til å få gode karakterer uten å anstrenge deg, får man sjokk her. Man må faktisk lese!

Jeg har fullført 12 kurs på halvannet år (12 eksamener). Til sommeren venter 5 nye. Slitsomt? Ja, men det er verdt det. Super utdannelse som jeg trygt kan anbefale.

Gjest Anonymous
Skrevet

Da jeg gikk på videregående hadde jeg lyst til å bli journalist, men visste ikke helt om det var noe for meg.

Så jeg gikk et år på medielinje på folkehøyskole. Det var et kjempeflott år både sosialt og faglig. Senere fortsatte jeg både på universitet, i lokalavis og på journalisthøyskolen.

Jeg vil anbefale deg å ta et år med folkehøyskole hvis du ikke vet hva du vil. Selv om man ikke tar noen eksamen, er det et verdifullt år.

Andre alternativer hvis du ikke vet hva du skal gjøre er å forsøke å jobbe et år. Kanskje innenfor et felt du har lyst til å finne ut mer om. Ønsker du å jobbe i helsesektoren, kan du f.eks prøve deg på et sykehjem for å se om f.eks sykepleierutdannelse er noe for deg.

Eller begynn med ex.phil som andre har foreslått - så har du litt mer tid til å tenke deg om.

Jeg vil ikke anbefale deg å begynne på en langvarig utdannelse som du egentlig ikke vet om du har lyst til. En utdannelse blir mye mer interessant, og ikke minst lærer du mer, dersom du engasjerer deg i det du skal studere.

Ellers går det jo an å reise litt før du bestemmer deg.

Lykke til uansett hva du velger.

Skrevet

Folkehøgskole er tingen!

Du får et fantastisk år og de beste vennene du noen gang kan få. Masse supre opplevelser, og masse nyttig livserfaring. Kanskje får du noe faglig med deg også, men hvis ikke er det ikke så farlig *ler*

Folkehøgskole går man først og fremst for å lære noe om seg selv, og det er virkelig verdifult!

Skrevet

En lærer jeg hadde se en gang, når det gjaldt valg av utdanning: Enten velg noe du liker kjempe godt akkurat nå, og fordyp deg i det, eller tenkt 10 år frem i tiden, og velg utfra hva du kunne tenkte deg å gjøre da. Jeg valgte det siste, og er kjempe glade for det, selv om det ikke er gått 10 år enda.

Piglet

Skrevet

Like etter videregående starta jeg på siv.ing.-studiet, men fant fort ut at det ikke passet meg. Semesteret etter måtte jeg dermed finne på noe nytt. Mora mi studerte informatikk samtidig med dette, så foreslo hun et emne som hun nettopp hadde tatt og et emne hun skulle ta. Jeg fant ikke noe bedre, så jeg tok disse fagene - og trivdes kjempgodt! Til høsten starter jeg på masterstudiet.

Så jeg fant ut hva jeg skulle bli gjennom å prøve meg fram. Sannelig bra jeg bodde hjemme og ikke hadde lånekassa hengende over meg.

Men jeg tror nok at man ikke vet hva man vil bli før man har prøvd det (selv om det selvfølgelig er unntak). Et godt råd er å snakke med folk som har et yrke som du tror du kan tenke deg. Flest mulig så du får mange inntrykk av yrket. Deretter må man prøve og se hvordan det går. (Kanskje du kan få en deltidsjobb i en liknende jobb?)

Skrevet

Jeg har fra jeg var lita visst at jeg ville bli hjemnmeværende husmor. Det ville dessverre ikke lommeboka, derfor hoppet jeg på en utdanning jeg så som et mulig alternativ. :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for mange gode råd! :)

Lala, har et spm til deg...ligger på 5 og 6 i bed.øk nå siste året på videregående. Syns det er interessant og har tenkt på siv.øk studiet. Hvor lang tid tar studiet egentlig? Jeg bor i Oslo..er det noen steder du vil anbefale å studere? Vet bare om BI jeg, er det andre alternativer? Studerer du der du bor, eller flyttet du hjemmeifra for å studere?

Maia

Skrevet
Takk for mange gode råd! :)

Lala, har et spm til deg...ligger på 5 og 6 i bed.øk nå siste året på videregående. Syns det er interessant og har tenkt på siv.øk studiet. Hvor lang tid tar studiet egentlig? Jeg bor i Oslo..er det noen steder du vil anbefale å studere? Vet bare om BI jeg, er det andre alternativer? Studerer du der du bor, eller flyttet du hjemmeifra for å studere?

Maia

Jeg er ikke Lala, men siden jeg studerer økonomi sjøl, kan jeg jo svare. Det er (så vidt jeg vet) tre institusjoner i Norge som gir siv.øk.-graden: Norges Handelshøgskole i Bergen, Handelshøgskolen BI og Handelshøgskolen i Bodø (HHB), som er lokalisert til Høgskolen i Bodø. Der går jeg. Siv.øk.-studiet tar fem år (dvs. mastergrad i bedriftsøkonomi), men du kan hoppe av etter bachelorgraden, dvs. etter tre år. Jeg flyttet hjemmefra for å studere - fra Trondheim først til Bergen for å studere medievitenskap, så til Bodø for å studere journalistikk. Etterpå fortsatte jeg på økonomi (jeg tar bachelor-graden). Det er et kjempeinteressant studium. Studiemiljøet her i Bodø er knallbra, i tillegg har jeg hørt veldig mye fint om NHH i Bergen.

Skrevet

Jeg har også godt et år på folkehøgskole og det var kjempe inspirerende... Fått mange venner og gode minner. De som går rett etter videregående vil få mer stipend enn de som går rett på høgskole. du får også 3 poeng om du trenger det..

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for svaret Ingeborg :)

Deilig å føle meg mindre forvirret! Siv.øk studiet skal jeg virkelig vurdere seriøst. Og det hadde vært deilig å studere utenfor Oslo, følelsen av selvstendighet står sterkere da :)

Takk for svar til dere andre og! Supert å få så mange interessante svar. Dere har fått meg til å føle meg tryggere på et område, jeg før var livredd for å tenke på :)

Maia

Skrevet

Jeg er ikke Lala, men siden jeg studerer økonomi sjøl, kan jeg jo svare. Det er (så vidt jeg vet) tre institusjoner i Norge som gir siv.øk.-graden: Norges Handelshøgskole i Bergen, Handelshøgskolen BI og Handelshøgskolen i Bodø (HHB), som er lokalisert til Høgskolen i Bodø. Der går jeg. Siv.øk.-studiet tar fem år (dvs. mastergrad i bedriftsøkonomi), men du kan hoppe av etter bachelorgraden, dvs. etter tre år. Jeg flyttet hjemmefra for å studere - fra Trondheim først til Bergen for å studere medievitenskap, så til Bodø for å studere journalistikk. Etterpå fortsatte jeg på økonomi (jeg tar bachelor-graden). Det er et kjempeinteressant studium. Studiemiljøet her i Bodø er knallbra, i tillegg har jeg hørt veldig mye fint om NHH i Bergen.

Jeg går i Sandvika. Flyttet hit for å studere. BI Sandvika flytter jo snart til Nydalen (2005 tror jeg). Da blir det sikkert nærmere deg. Du jo ikke fortsette å bo hjemme selv om du går på skole i nærheten!

BI er kvalitetsskole. Foreleserne er meget erfarne og bruker stort sett lærebøker de selv har skrevet. Vi er ca 300 studenter på hver forelesning. "Ansvar for egen læring" er et viktig prinsipp her. Du blir IKKE fulgt opp. Det er en stor overgang som er vanskelig i begynnelsen. Den første uka på skolen heter "Innrykksuka". Da er det mye fest og moro. Men det er lurt å være med på. I denne utdannelsen noe av det viktigste at man knytter kontakter og skaper nettverk. BI har god kontakt med næringslivet. Hvis du følger litt med i avisene eller nyhetene (blant annet ved rentekutt osv), vil du oppdage at proffessorer ved BI ofte uttaler seg. Ofte er opptakene gjort på skolen min.

Jeg kan anbefale BI hvis du vil ta siviløkonomstudiet. I Sandvika blir det lagt vekt på praktisk trening, mens Bergen legger mer vekt på teori. De andre stedene vet jeg lite om. Tror også du kan ta Siv.øk i Kritianssand.

Vi driver for eksempel mye med løsing av case.

Litt om kursene: Vi har mye samfunnsøkonomi (mikro og makro). Første året har man også matte. Andre kurs er f.eks: regnskap, skatteøkonomi, finans, rettslære, strategi osv.

Det ligner ikke mye bed.øk som undervises på videregående. Det er bare en brøkdel av det vi driver med.

Mer informasjon kan vi finne her:

http://web.bi.no/www/biramme.nsf/frmFset!R...=For--Studenter

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg gikk estetiske fag på VGS og tenkte jeg skulle bli kunstner.

Så gikk jeg et år på fotoskole og fant ut at å være kreativ på kommando ikke var noe for meg - jeg trengte noen harde fakta. Så studerte jeg historisk-filosofiske fag på universitetet i fire år uten egentlig å bli klokere på hva jeg ville. Nå studerer jeg journalistikk og vet fortsatt ikke hva jeg vil.

I det minste har jeg hatt det hyggelig underveis fordi jeg har fulgt interessene mine - og det er egentlig det lureste rådet jeg kan gi. Det er ikke så farlig om du ikke treffer med en gang. Ofte endrer du interesser underveis, og om du tar et år som ikke er helt midt i blinken, kan det spore deg inn på noe annet interessant.

Hvilke fag synes du er mest interessante?

Hvilke diskusjoner med vennene dine gjør deg engasjert?

Har du noen hobbyer som du ikke umiddelbart tenker på som hobbyer?

(Lese, gå tur, titte på fugler, lage mat, hva vet jeg...?)

Lykke til, i alle fall!

Skrevet

Rett etter videregående valgte jeg frivillig førstegangstjeneste i marinen. Det var et veldig lærerikt år, med mange gode minner og tre ekstra studiepoeng. :sjarmor:

Jeg hadde ingen anelse om hva jeg ville bli etter videregående, siden det viste seg at jeg ikke ble så gode venner med matten på grunnkurs eller kjemiens formler. Hadde lyst til å studere mye. Mikrobiologi, astronomi, og marinbiologi, men uten matte og kjemi i 3. klasse...ingen sjans. :(

Etter tjenesten studerte jeg reiseliv...ikke spør hvorfor. Jeg passer IKKE inn i sånne utpregede serviceyrker, da jeg er mer en eremitt. :ler:

Etter noen år gikk det opp for meg at historie faktisk er noe jeg var veldig glad i da jeg var liten. Spesielt steinalderen. Jeg har alltid vært nyskjerrig på hva en kan finne i jorda og hvilken informasjon det kan gi om våre tidligere samfunn og utvilkingen frem til i dag. Etter mye vurdering frem og tilbake, samt intens titting på Time team fant jeg ut at jeg kanskje burde studere arkeologi. Mange tester og lignende har sagt at jeg er en person som passer i et vitenskapelig yrke, som krever research og tålmodighet. Arkeologi er jo tross alt en vitenskap som dreier seg i all hovedsak om menneskets fortid.

I dag er jeg ferdig med førstesemesterstudiet, og har begynt på arkeologien. Det virker veldig spennende, men det var jo litt skummelt å begynne på universitetet siden jeg er den eneste i famiien som har tatt, elle holder på med høyere utdanning. (Har 3 eldre søsken) Tiden vil vise om jeg har havnet på riktig hylle. Skal studere norrønt, latin og kanskje litt eldre historie for å kunne supplere det til arkeologien. Så langt føles det bra. Litt sent ute er jeg kanskje, siden jeg var 23 når jeg begynte i fjor, men hva gjør vel det. :D

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Som de fleste sykepleiestudenter kan jeg vel si at jeg har et kall. Ikke i religiøs betydning, men jeg liker å hjelpe andre mennesker. Har alltid visst hva jeg vil bli, og merket det med en gang da jeg begynte på feil utdannelse.

Skrevet

Jeg er også journalist, og fra jeg var 13 år har jeg hatt ett mål: Journalisthøgskolen. Jobbet målrettet mot dette på videregående, og det meste jeg har gjort etter den tid har vært taktisk rettet mot å komme inn på skolen. Kom inn i 2001, og nå har jeg en jobb jeg trives med, innenfor journalistikk.

Forsøk å ikke tenke at det valget du tar nå, er så endelig og avgjørende. Du kan hele tiden endre mening, skifte utdannelse eller bytte retning - jeg har flere venninner som i en alder av 25 år endelig har funnet sin retning, og dermed ikke blir ferdigstuderte før de er nærmere 30.

Et år på folkehøyskole gir det litt ekstra tenke-tid, men for meg ble det bare "bortkastet" tid - jeg ønsket bare å komme i gang med studiene mine. Jeg endte opp med å ta to grunnfag, samtidig som jeg jobbet og fikk poeng til å komme inn på skolen.

Vet at systemet er endret nå, men du kan fremdeles begynne på en bachelor-utdanning og slutte, sånn at de poengene du har tatt, teller i den store sammenhengen. Kanskje går det an å ta litt språk? Det får du alltid bruk for, uansett hva slags jobb du skal ha. Psykologi stiller i samme kategori, også it av noe slag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...