Gå til innhold

En far som trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg skriver her på vegne av en far jeg kjenner som trenger hjelp.

Han var så uheldig og fikk barn etter en one night stand, men forguder den lille sønnen han fikk :-)

På papiret har han kun "vanlig samvær" med barnet, men i realiteten har han barnet over 50%. Det som er problemet her at moren slett ikke er egnet til å være mor. Hun slenger barnet til han alt etter som det passer henne. Hun fester/ruser seg og er sammen med ungdommer, i en alder av snart 30 år. Hun lyver for barnet, f.eks "det er slanger i mamma sin seng" slik at barnet ikke skal komme inn på soverommet når hun har "besøk", eller "pappa skal kjøre mamma sin bil" da barnet gråter og ikke vil dra hjem til mamma. Hun lar også barnet være veldig mye hos sin egen mor, som er psykisk ustabil. Moren hennes har gjort barnet nervøs og redd for alt. F.eks "det er farlig å spise popkorn, du kan dø" (Han er 5 år). Mormor terroriserer også barnefar med meldinger, telefoner og besøk hele tiden. Hun var f.eks hysterisk og kom på døren til barnefar ved et tilfelle nettopp og befalte at han kun måtte gi ungen loff ved diaré, ellers kom barnet til å dø.

Det er mye mer jeg kunne nevnt her.

Den eneste grunnen til at mor vil ha barnet, er for å ikke bli fremstilt som en "dårlig mor" og bidraget hun får.

Far har tenkt på å gå til barnevernet med saken, men ettersom mor er veldig flink til å prate for seg/er veldig utspekulert og han ikke har noen fast jobb for øyeblikket, er han redd for at det kan gå galt.

Hva kan han evt. gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da melder man fra til barnevernet. Simple as that.

• Liker 4
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skriver her på vegne av en far jeg kjenner som trenger hjelp.

Han var så uheldig og fikk barn etter en one night stand, men forguder den lille sønnen han fikk :-)

På papiret har han kun "vanlig samvær" med barnet, men i realiteten har han barnet over 50%. Det som er problemet her at moren slett ikke er egnet til å være mor. Hun slenger barnet til han alt etter som det passer henne. Hun fester/ruser seg og er sammen med ungdommer, i en alder av snart 30 år. Hun lyver for barnet, f.eks "det er slanger i mamma sin seng" slik at barnet ikke skal komme inn på soverommet når hun har "besøk", eller "pappa skal kjøre mamma sin bil" da barnet gråter og ikke vil dra hjem til mamma. Hun lar også barnet være veldig mye hos sin egen mor, som er psykisk ustabil. Moren hennes har gjort barnet nervøs og redd for alt. F.eks "det er farlig å spise popkorn, du kan dø" (Han er 5 år). Mormor terroriserer også barnefar med meldinger, telefoner og besøk hele tiden. Hun var f.eks hysterisk og kom på døren til barnefar ved et tilfelle nettopp og befalte at han kun måtte gi ungen loff ved diaré, ellers kom barnet til å dø.

Det er mye mer jeg kunne nevnt her.

Den eneste grunnen til at mor vil ha barnet, er for å ikke bli fremstilt som en "dårlig mor" og bidraget hun får.

Far har tenkt på å gå til barnevernet med saken, men ettersom mor er veldig flink til å prate for seg/er veldig utspekulert og han ikke har noen fast jobb for øyeblikket, er han redd for at det kan gå galt.

Hva kan han evt. gjøre?

Samle beviser er viktig. Innkalle til mekling og se om mor ikke vil la barnet bo hos far.

Går ikke dette må en gå videre i en rettsak. Her kommer barneværnet inn med sine rapporter om tingenes tilsatnd. Retten skal dømme til barnets beste og er der rapporter fra barnevernet som taler til fars fordel skal de vektlegges. Han tenger ikke forholde seg til andre enn barnets mor og ikke barnets mormor.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Uff, får helt vondt av den lille gutten. Dette er en sak for barnevernet. Dersom han selv er for feig til å melde fra, kan du selv sende inn en bekymringsmelding anonymt. Barn må slippe å leve under slike forhold :tristbla:

Endret av mirama
Gjest Gjest1
Skrevet

Uff, får helt vondt av den lille gutten. Dette er en sak for barnevernet. Dersom han selv er for feig til å melde fra, kan du selv sende inn en bekymringsmelding anonymt. Barn må slippe å leve under slike omstendigheter :tristbla:

TS, her. Ja, jeg synes hele situasjonen er forferdelig. Jeg bor ikke i samme by som dem for øyeblikket, kan jeg kontakte barnevernet der jeg bor nå og be dem om å videreformidle saken til byen deres?

Skrevet

Meld til den kommunen (bydel om det er Oslo) de bor. Det ligger skemaer på nett mener jeg.

Skrevet

Du trenger ikke oppgi navnet ditt.

Skrevet (endret)

Det beste for barnefaren nå er å skaffe seg en advokat. Saker etter barneloven er gratis for partene, slik at staten betaler for advokaten din. Mulig man må betale en egenandel. Ville ikke innblandet barneveret i saken enda, da de er vanskelig å komme seg vekk fra. I saker etter barnevernsloven er det gjerne snakk om omsorgovertakelse og andre tiltak barnevernet kan gjøre for å hjelpe hvis barnet ikke har noen foreldre som er egnet for foreldreansvar. Som jeg forstår det er ikke det tilfelle her, siden far er en ordentlig fyr. Advokaten setter da opp en stevning som sendes til tingretten med krav om fullt foreldreansvar og fast bosted hos far. Dette er en barnefordelingssak, og ikke en sak for barnevernet.

Et bra tips skrevet over er at far bør spare på alle bevis slik som meldinger osv. I tingretten blir det da møter med mor, far, advokater, en dommer og en psykolog. Å da skal man prøve å komme fram til en ordning som er for barnets beste. Hvis ikke man kommer fram til en ordning bestemmer dommeren, mye på bakgrunn av hva psykologen sier, hva bosituasjonen ska være.

Håper dette hjalp litt, hilsen ei som har jobba i tingretten i ett og et halv år, og er nå advokatfullmektig!

Endret av Forelsket:/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...