AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #1 Skrevet 15. mars 2012 Jeg føler at jeg sitter fast i en boble til tider. Jeg er en person som føler meg lett "fanget" og jeg liker at det skjer mye rundt meg.. Når jeg kan oppleve nye ting og være spontan så har jeg det så bra! jeg har slitt med angst og litt depresjoner fra og til i noen år.. og dette kan til tider holde meg litt igjen, men jeg prøver å gjøre mitt beste for å komme meg ut av det, prøver så godt jeg kan å se lyst på ting, og vente på neste "opplevelse". Er det noen her som har det på samme måte og vet om noen ting som hjelper? Morsomme ting å prøve ut, opplevelser man ikke burde gå glipp av, og ting man lærer og vokser av? Det er så mye jeg vil! Det kan bare være vanskelig å ta en ordentlig "sats" til tider.
Gjest Elissima Skrevet 15. mars 2012 #2 Skrevet 15. mars 2012 Har du prøvd backpacking? Interrail? Volunteering? Språkkurs? Mye du kan gjøre.
Fiol Skrevet 16. mars 2012 #3 Skrevet 16. mars 2012 Kjenner meg igjen i det du skriver her, TS. Hverdagen blir fort forutsigbar og kjedelig, og da blir jeg veldig utålmodig og vil at det skal skje noe. De siste årene har jeg vært en del på reise som backpacker og student, og det har gitt meg veldig mye. Men når jeg kommer hjem blir det fort det samme gamle livet. Likevel synes jeg det hjelper å ha noe å se frem til og som kan motivere meg. Å planlegge en reise et par måneder i forveien, gjøre research og dagdrømme om turen gir meg masse energi! Det trenger ikke være lange reisa heller. Noen ganger bare en helgetur til et ukjent sted i landet for å få oppleve noe helt nytt. Selv om vi sjelden tenker på det, har faktisk landet vårt veldig mye å by på. Og det kan like gjerne være rett i nærheten av der du bor. Ta en annen vei hjem fra skole/jobb, prøv å spise noe helt nytt osv.. Sånne småting kan gi noen små opplevelser i hverdagen. Har du en hobby eller interesse du kan utvikle, så er jo dette også en måte å skaffe mer motivasjon og energi. Jeg er f.eks veldig glad i å ta bilder, så når jeg kommer hjem fra turer koser jeg meg med å redigere bilder. Og for å prøve å utvikle meg videre, kjøper jeg kanskje en bok eller surfer på nettet om nye teknikker osv så jeg kan forbedre meg til neste tur. Kjenner igjen den tanken om at man vil så mye, men at tida og energien ikke strekker til. Men da tror jeg det er viktig å sette seg noen mål, og gjennomføre de. Ellers kommer man gjerne ingen vei.. =)
Strawberrygirl Skrevet 17. mars 2012 #4 Skrevet 17. mars 2012 Jeg har ikke depresjoner og slikt, men ellers føler jeg meg ofte også "fanget" i mitt eget liv i Norge. Jeg elsker å reise, og har vært på backpacker tur i Asia, og jobbet frivillig i både Thailand og Afrika. Det gav skikkelig mersmak, og jeg har sååå lyst til å reise hele tiden! Hver gang jeg kommer tilbake til Norge, er det godt å være hjemme i maks 2 timer, så vil jeg ut å reise igjen! Det er også litt frustrerende, men det er nå slik. Jeg er veldig glad i å reise alene jeg da, for da kan jeg gjøre akkurat det jeg vil. Har også reist med noen venninner, men da har vi vært inneforstått med at vi også kan være for oss selv noen dager dersom vi ønsker det. Det er jo ikke hver gang man ønsker å gjøre det samme, eller dra på den samme plassen. Å reise trenger heller ikke være så dyrt, backpacking kan gjøres veldig billig (hvertfall i Asia). Håper du kommer deg ut på tur- det er så verdt det! Ellers kan du jo gjøre som Fiol sier, gjør noe mer ut av hverdagen. Kanskje du kan ta et kurs eller melde deg som frivillig i for eksempel redd barna eller røde kors? Da får du jo litt nye inputs.
Frøken eple Skrevet 27. mars 2012 #5 Skrevet 27. mars 2012 Du trenger kanskje et prosjekt? Hva med å starte en blogg? Reiseblogg, matblogg? Eller hva med å ta deg fri i en måned eller to og legg ut på tur? Hopp fallskjerm!
marsy Skrevet 27. mars 2012 #6 Skrevet 27. mars 2012 jeg er enig: du trenger et prosjekt, og gjerne et mål (eller flere delmål) som du kan se frem til og jobbe mot. Da blir hverdagen automatisk mer spennende. Tar utgangspunkt i reise, siden du la ut innlegget under reiseliv: Er det et sted, land eller område du drømmer om å besøke? Hvis du kunne velge fritt: hvor lang tid vil du bruke på å utforske dette stedet? Skriv gjerne ned alternativer, hvis det er flere ting du vil gjøre. Så kan du begynne å gjøre research: hva vil det koste å gjennomføre en tur dit? Hvor lenge kan du reise bort? Vil du reise alene, eller vil du finne en (eller fler) å reise med? Hvor lenge må du spare for å ha råd til å gjennomføre det? Når du har tatt valget på sted, og tid er det bare å sette opp en spareplan, og begynne planlegging! Det trenger ikke være noe megastort, det kan være alt fra å reise et par uker i europa, til å reise USA på tvers, jorda rundt osv. Du kan også kombinere tur med å lære noe: språkkurs, matlagingskurs, sykkelturer, fotokurs osv. (språkkurs kan man kanskje få støtte til via lånekassen?) Å skrive en blogg under planleggingen er kjempelurt også
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2012 #7 Skrevet 27. mars 2012 Jeg føler at jeg sitter fast i en boble til tider. Jeg er en person som føler meg lett "fanget" og jeg liker at det skjer mye rundt meg.. Når jeg kan oppleve nye ting og være spontan så har jeg det så bra! jeg har slitt med angst og litt depresjoner fra og til i noen år.. og dette kan til tider holde meg litt igjen, men jeg prøver å gjøre mitt beste for å komme meg ut av det, prøver så godt jeg kan å se lyst på ting, og vente på neste "opplevelse". Er det noen her som har det på samme måte og vet om noen ting som hjelper? Morsomme ting å prøve ut, opplevelser man ikke burde gå glipp av, og ting man lærer og vokser av? Det er så mye jeg vil! Det kan bare være vanskelig å ta en ordentlig "sats" til tider. Jeg sitter med en følelse om at du ikke klarer å leve her og nå. Du takler ikke rolige tider. Ting må skje og nye folk må møtes. Alltid noe nytt. Skremmer meg litt at du ikke kan være til stede her og nå. Selv om livet har en rolig periode. En form for flugt? At så lenge ting skjer så slipper man å kjenne på?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå